
گوشه یادآوری 1 - گفتوشنید کیانوش غریبپور با فرشید مثقالی
۱۱ بهمن ۱۴۰۳در ابتدا، شادی هاشمی میزبان این جلسه بیوگرافی و مختصری از سوابق هنری آقایان مثقالی و غریبپور ارائه داد و پس از آن آقای غریبپور بهعنوان اولین سوال در مورد نگاه حالحاضر آقای مثقالی به تصویرگری و تفاوت آن با گذشته، پرسید. آقای مثقالی مهارت، خلاقیت و توانایی اجرای تصویرگران این دوره را تحسین کرده و تصویرسازی معاصر ایران را به 3 دوره اصلی تقسیم کردند. گفتگو با تمرکز بر تصویرسازیهای آقای مثقالی در گذشته، اهمیت و نقش مخاطب و لزوم توجه به متن و قابل فهم بودن اثر ادامه پیدا کرد. به آسیب جوایز بینالمللی در دورههایی خاص پرداخته شد و آقای غریبپور به تفاوت نگاه، بیان و سبک تصویرگران پرداختند.
آقای مثقالی تعامل بین نویسنده و تصویرگر را چندان ضروری ندانسته اما بر نقش مدیرهنری در فرایند خلق کتاب تاکید کردند. پس از آن بهطور مفصل در مورد تجربهگرایی در دورههای کاری مختلفشان و در زمینههای تصویرگری، گرافیک و مجسمهسازی توضیح دادند. ایشان خط اتصال و پیوستگی میان تمامی آثارشان را تجربی بودن تمامی این فعالیتها برشمردند و در مورد تنوع در تکنیک در آثارشان توضیحاتی دادند.
در این میان خاطرات شیرین زیادی از دورههای مختلف داوری ایشان مطرح شد. آقای غریبپور همچنین در مورد بازار معیوب کتاب کودک، مشکلات و آسیبهای این فضا و تبدیل نشدن آن به صنعت نکاتی را ذکر کردند.
از دیگر موضوعات مطرح شده در این گفتوشنید؛ علایق کودک و نوجوان امروز، زمینههای متنوع تصویرگری بجز حوزهی ادبیات کودک، تاثیرات تصویرگری گذشته بر تصویرگری امروز، بحث امرارمعاش و شبکههای ارتباط جهانی بود.
در انتهای جلسه آقای مثقالی در مورد تالیفاتشان در حوزه تصویرسازی و دیزاین توضیحاتی ارائه داده و به سوالات حضار نیز پاسخ دادند.
جلسه با جشن امضای کتاب گزیده آثار فرشید مثقالی پایان یافت.