pt

جسور و نوآور

۰۹ اسفند ۱۳۹۰

ویژه نامه نکوداشت


وجیه الله فرد مقدم



فرشید مثقالی ازهنرمندان ارزشمند هنرمدرن نقاشی، گرافیک و مجسمه سازی کشورمان است که شهرت جهانی دارد. تازگی آثار او همیشگی است. نوآوری های او برای همه زمان ها باقی می ماند وهیچ وقت کهنگی نمی پذیرد. آثاری پر از رمز و راز بصری که ضربان قلب انسان را تند می کند و جریانی تازه به احساسات آدمی در زندگی تکراری وگاهی فرسوده انسان می بخشد. استاد را تنها در هنرهای نقاشی، گرافیک و مجسمه سازی نمی توان خلاصه کرد وتاثیر آثار مدرن انیمیشن های او را نادیده انگاشت.
اولین بار با مثقالی و آثار انیمیشن او درسال 1349با تیزرهایش آشنا شدم، با تفکر و شناختی که در انیمیشن آن زمان وجود داشت آثار ایشان در اوج تکنیک، درخشش و نوآوری بود. در خاطرم هست برای اولین بار در سال49 یا50 بود که به امورسینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفتم، او در حال ساختن انیمیشن «پسر، ساز و پرنده» بود با دیدن نقاشی ها شکوه خاصی در دیدگانم تجلی کرد که نقش وسیع و موثر نقاشی و گرافیک مدرن را در نظرم با ارزش ساخت، ولی تا سال ها بعد کسی را نیافتم که جسارت نزدیک شدن به این عرصه را داشته باشد. تصمیم گرفتم هرطورشده وارد کانون شوم و از هنر استادان انیمیشن کانون سود جویم. سرانجام درسال1364 پس از سال ها کار در کانون توفیق همکاری محدودی حاصل شد تا در مجموعه آموزشی «چرا و چطور» استاد خدمت کوچکی انجام دهم، مجموعه آموزشی انیمیشن که باسادگی و جذابیتش مخاطبین کودک ونوجوان راسرگرم و آگاه می سازد.
دنیای جذاب، نفس گیر وغیر متعارف انیمیشن های مثقالی با انیمیشن های دیگر آن زمان قابل مقایسه نبود مانند شکوه آثار گرافیکی ومجسمه های او پر از جسارت، شهامت، نوآوری و زیبایی است که وصف آنها از عهده بضاعت این حقیر و فرصت مقال خارج است.

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه