
استقبال تصویرگران از دوسالانه عالی بود
۲۷ مهر ۱۳۹۲.
گفتگو با کیانوش غریبپور_ قسمت اول
مهدی عبدالهزاده
***
.
با تمام شدن مرحلۀ انتخاب آثار ششمین دوسالانۀ تصویرگری باز هم با کیانوش غریبپور دبیر دوسالانه گفتگویی را ترتیب دادیم تا از جزئیات بیشتر انتخاب آثار و برنامه های بعدی دوسالانه آگاه شویم.
.
- آقای غریبپور حالا که مرحلۀ انتخاب آثار دوسالانه را پشت سرگذاشتهاید شرایط آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
.
به شدت سخت و پر اضطراب بود؛ بنا به دو عامل: اول، با وجودی که از اهمیت و ابعاد دوسالانه آگاه بودیم اما به دلیل موقعیت زمانی بسیار بد اطلاعرسانی به دلیل تعطیلی دانشگاهها، تابستان و شرایط خبری حاکم بر جامعه و مهلت بسیار محدود که عملاً سه ماهبود و با توجه به آسیبشناسی نسلهای تصویرگری که ممکن بود واکنشهای متفاوتی به این رویداد نشان بدهند، در بهترین حالت، انتظار دریافت 2000 اثر را داشتیم که این عدد به 3400 رسید، یعنی 3400 عنوان اثر که هر یک شامل دو تا پنج فریم بودند و در عمل 13000 فریم اثر به دبیرخانه رسید. عامل دوم هم مشکل روش ثبتنام و ارسال آثار بود؛ این اولین دوسالانهای بود که از طریق وبسایت دبیرخانه دوسالانهها و به روش آپلود فایل، ثبت اثر میکرد که هم به بهدلیل مسائل فنی و افزایش ترافیک در روزهای آخر و هم به دلیل سرعت پایین اینترنت در ایران، به عامل منفی ورود به دوسالانه تبدیل شده بود. البته این مشکلات خیلی جدی نبود اما به هرحال تصویرگران را در هنگام آپلود آثارشان به سختی انداخت. این موضوع انتخاب آثار را هم دشوار کرد چراکه در حالت سنتی اصل اثر دریافت و براساس آن داوری میشود اما در این شیوه ما باید از روی پرینتهایی با ابعاد نسبتاً کوچک داوری میکردیم و این پیچیدگی کار را بیشتر میکرد؛ چراکه وقتی اثری را انتخاب میکردیم به این موضوع هم باید فکر میکردیم که آیا اصل اثری که قرار است روی دیوار برود از کیفیت لازم برخوردار است یا نه! بارها هم مجبور شدیم برای درک بهتر آثار، فایلهایشان را باز کنیم و با دقت بیشتری آنها را بررسی کنیم. بررسی این آثار در سه روز کار فشرده و دشواری بود. ما تمام سعی خود را کردیم تا با وجود این فشردگی، کاری نادیده نماند و برای همین هم بارها و بارها لیست ثبتنام و آثار ارسال شده را با هم تطبیق دادیم و آثار را مرور کردیم. هیچ اعتراض و گله ای را هم ندیده نگرفتیم و با این که رسماً انتخاب آثار در سه روز انجام شد، اما تا همین اواخر مدام با تلفن و ایمیل کارهایی که به گمان من یا دوستان دیگر میتوانست وارد شود را بارها بررسی کردیم.
.
- برگزاری دوسالانه بعد از 11 سال به طبع بر اهمیت و جایگاه آن نزد تصویرگران افزوده است به طوری که بسیاری از تصویرگران حضور در آن را در تکوین هویت و جایگاه هنری خود مهم میدانند و به همین خاطر تعدادی از آنانی که کارشان انتخاب نشده است دلگیر و ناراحتند و برخی مسائل و ملاحظات را عامل آن میدانند. برای شفافسازی میشود شرایط حاکم بر انتخاب آثار را بیشتر توضیح دهید؟
.
ببینید من قبل از شروع کار از دوستان هیئت انتخاب خواهش کردم در انتخابهای خود دو نکته را در نظر بگیرند: اول واقعبین باشند و خوب و بد تصویرگری معاصر ایران را در نظر بگیرند و دوم با توجه به همین واقعبینی تا جایی که امکان دارد سختگیری کنند. این سختگیری به این معنی نبود که یک نوع زیباییشناسی خاص داخل شود و آثار یکدست شوند، بلکه قصد این بود که آثار، هم وزن شوند یعنی از همۀ سلیقهها و طیفهای مختلف تصویرگری ایران، بهترین نمونهها انتخاب شود.
.
با این وجود این عامل سختگیری که من دلایل زیادی برای لزومش دارم در سه بخش مختلف مسابقه، به نسبت لازم تغییر میکرد. بیشترین سختگیری را در بخش جهان نورها و سایهها اعمال کردیم چراکه در آنجا به دلیل آزادی در خلق اثری فارغ از محدودیتهای آثار سفارشی، از تصویرگر انتظار بالایی داشتیم ولی در بخش کتاب و استعدادهای جوان این سختگیری را کاهش دادیم، چراکه در تولید کتاب به عامل دخالت عوامل نشر در کار تصویرگر آگاهیم و در بخش استعداد جوان هم به طور طبیعی نمیشد با همان معیارهایی که برای تصویرگران حرفهای داریم به بررسی آثار بپردازیم.
.
اما یک مشکل بسیار مهم داشتیم و آن اینکه تصویرگران حرفهای و جوان ما در سالهای اخیر، به معیارهای ورود به مسابقههای مختلف عادت کردهاند درحالی که ما قصد داشتیم در دوسالانۀ ششم معیارهای جدیدی را بنا کنیم یا دستکم برای رسیدن به آن معیارها، تلاش کنیم؛ معیار امتیاز کیفیت بدون درنظر گرفتن ژانر و گرایش تصویرگری. به علاوه تعداد شرکتکنندگان در هر دو سطح حرفهای و آماتور، زیاد بود و باید معیاری را که گفتم، همهجا و برای همه به کار میبردیم. بنابراین طبیعی است که با کمال تأسف هم دوستان حرفهای و هم دوستان جوانترمان آزرده شده باشند که برای همه ما سخت و تلخ است، اما بالاخره باید یک جایی این جدیت را به جان تصویرگری معاصرمان انداخت تا کف استاندارد را بتدریج بالا ببریم.
.
مجموعۀ اینها و آگاهی از برخی نگرشها باعث ایجاد فضایی دشوار و پر از مسئولیت شد. امروز که داریم صحبت میکنیم حدود سه هفته از انتخاب آثار میگذرد و با وجود اتمام آن مرحله هنوز هم در دبیرخانه داریم کارها را بررسی میکنیم که نکند به دلیل تعداد زیاد کار از اثر یا موضوعی غافل شده باشیم. اما هرچه بیشتر بررسی میکنیم به لطف خدا نشانی از ضایع شدن حق شرکتکنندگان ندیدهام.
.
بگذارید تأکید کنم که من همانطور که از امانتداری و عدم اعمال سلیقۀ هیئت انتخاب آثار دفاع میکنم، به همان اندازه هم حق میدهم که کسی به بعضی نتیجههای این گزینش اعتراض کند. از اعتراضهایی که ممکن است برحسب عادت یا نگاه غلط هنرمند بهخودش ناشی شود بگذریم، ممکن است کسی به برآیند این انتخاب آثار در یک جاهایی معترض باشد و اعتراضش هم قابل بحث باشد. تصور نمیکنم نوع بشر بتواند به اتکای دانش و فهم خودش قضاوت بینقص داشته باشد. اما آنچه من از آن مطمئنم این است که اعضای هیئت انتخاب آثار به یک موازنۀ سلیقهای مفید رسیدند که هم فراتر از سلیقۀ شخصیشان بود و هم فراتر از سلیقههای طیفی. در عمل هم هر چه گذشت دوستان داور، بیشتر به این معیار کیفیت فراتر از سلیقه نزدیک شدند و به همین دلیل بارها کارها را مرور کردند و در هر سرندی، تعداد بیشتر اثر به دوسالانه راه دادند.
.
- یکی از بحثهای داغ، انتخاب هیئت انتخاب آثار بود و در گفتگوی پیشین، شما در دفاع از منطق خود در انتخاب آنان دلایلی را آوردید. اکنون پس از این مرحله آیا روند کار طبق پیشبینیهایتان بود؟
.
بهتر از چیزی بود که فکر میکردم.
.
.
- یعنی فضا برای هر نوع سلیقهای باز بود؟
.
فضا کاملاً باز بود و هیچکدام از داوران سلیقۀ شخصی خود را اعمال نکردند. همگی به شدت واقعگرا و بدون هیچ حب و بغض و پیشداوری و جهتگیری در جلسهها شرکت کردند. همانطور که قبلاً هم گفتم این را پیشبینی میکردم اما باید بگویم بیش از توقع من درخشیدند و منصفانه عمل کردند.
.
.
- برخی از شرکتکنندگان این نقد را مطرح میکنند که توضیح شما در مورد جهان نورها و سایهها باعث شد چنان گسترهای از موضوعات باز شود که انگار هر اثری را میتوان به آن مربوط دانست و این باعث افزایش تعداد آثار ارسالی شد و حالا که کارهای زیادی رسیده، شما مجبور شدید با سختگیری بیشتری آثار را انتخاب کنید.
.
من هم بخشی از این حرفها را از چند نفر شنیدهام که چون کمبود جا داشتیم سختگیری بیشتری کردیم اما من اطمینان میدهم اگر تعداد کارهای خوب آنقدر زیاد بود که مجبور میشدیم آثار را به صورت سه طبقه به دیوار نصب کنیم، این کار را میکردیم. درست است که من برای دوستان هیئت انتخاب در ابتدای کار یک سقف مشخص تعیین کردم اما در عمل نه آنها منتظر تمام شدن سقف تعداد بودند و نه من به آنها فشاری آوردم که ظرفیت ما از نظر تعداد تمام شده است. بنابراین اگر اثری وارد نشده است از نظر کیفیت در سطح مناسب نبوده است.
.
در مورد جهان و نورها و سایهها هم نگفته بودم هر کاری با هر موضوعی میتواند شرکت کند. من گفته بودم که جهان نورها و سایهها میتواند دو حیطۀ فیزیکی و متافیزیکی را در بر بگیرد. هم میتواند نور و سایه را به واقعیت عینی بدل کند و هم میتواند وارد جهان افسانهها و خیال و حتی اوهام بشر شود. من برای هیئت انتخاب هم تشریح کردم که با توجه به توضیحاتی که دادهام موضوع را به چه ابعادی میتوانند در نظر بگیرند و حتی از بعضی کارهای که از نظر موضوعی جای دفاع داشت دفاع کردم اما به هر حال تعدادی از آثار بودند که هیچ ربطی با موضوع نداشتند و کنار گذاشته شدند.
.
اما من هم گله ای دارم از برخی دوستان تصویرگر که فکر کرده بودند میتوانند با دوسالانه و قوانین آن شوخی کنند به طوری که فریمهایی از یک کتاب را برای بخش نورها و سایهها فرستاده بودند و فریمهای دیگر از همان کتاب را برای بخش کتاب شرکت داده بودند. جهان نورها و سایهها به این معنی نبود که هر اثری که داریم بفرستیم و شانسمان را امتحان کنیم. طبق فراخوان تصاویر آن باید مستقل و بدون اتصال روایی باشند و تصاویر یک کتاب حتی به صورت تک فریم با دیگر تصاویر آن کتاب اتصال روایی دارند، حتی اگر برای داستانهای مستقلی که در یک کتاب چاپ شدهاند باشند باز هم با هم اتصال ماهوی دارند.
دوستان باید بدانند که فراخوان در حکم یک قرارداد دو طرفه است که برای برگزارکننده و شرکتکننده تعهداتی را ایجاد میکند و باید از نظر اخلاقی و حقوقی به آن پایبند باشند.
من در نحوۀ شرکتکردن بعضی تصویرگران در دوسالانه گاهی رفتار کسانی را دیدم که در چند بانک، همزمان حساب باز میکنند تا بلکه یکجایی برنده شوند. مطمئن باشید هرجا این بیاحترامی به حرفه تصویرگری را دیدم، برخورد کردم.
.
- در جایی گفتید که یکی از مسائل در حین داوری اختلاف زیاد بین دو سطح بود یعنی طیف کارهای خوب تا بد. آیا این اختلاف به صورت سنتی بین حرفهایها و آماتورها بود یا اینکه میتوانیم امیدوار باشیم دوسالانه استعدادهای جدید قابل اتکایی را شناسایی کرده باشد؟
.
با وجودی که خیلی متوجه این موضوع بودم ولی ترجیح میدهم قضاوت نهایی را تا وقتی من هم مثل یک تماشاگر کارها را روی دیوار میبینم، به تأخیر بیندازم. اما برای اینکه سؤال شما را بیجواب نگذاشته باشم تأکید میکنم آن چیزی که در دوسالانه دیده میشود همان چیزی است که ظرف این سالها دیدهایم و اتفاق خیلی خاصی نیفتاده است با این تفاوت که در سه چهار سال اخیر استعدادهایی به تصویرگری آمدهاند که باعث شدهاند کمتر اسمهای تکراری در تصویرگری یکه تازی کنند. منظورم این است که دوسالانه هنوز یک اتفاق جدید نیست، یک دستچین نسبتاً جدید از همان چیزی است که این سالها دیدهایم. ما نمیتوانیم ادعا کنیم که در دوسالانه تصویرگر و تصویرگری خلق کردهایم. ما از میان آثار رسیده، با معیارهایی، بهترینها را انتخاب کردهایم. اگر یک وقتی کسی گفت که این کارها که همان جنس تصویرگری مرسوم را نمایندگی میکنند، من هم خواهم گفت که حق دارد، چون جریان جاری، مسلط و مد روز را باید بتدریج بهروز و اصلاح کرد. به همین ترتیب اینکه چقدر به کشف استعداد جوان برسیم هم بستگی به رأی نهایی هیئت داوران دارد و باید صبر کنیم و در نمایشگاه به پاسخ برسیم. از بخش کتاب انتظار شگفتی ندارم چون مرور آثار منتخبی است که دیدهایم، اما بخش جهان نورها و سایهها به دلیل آزادی همۀ تصویرگران از قید سفارش دهنده و بخش استعداد جوان هم به دلیل حضور آثار جوانانی که تاکنون فرصت دیده شدن نداشتهاند، سرزندگی و جذابیت بیشتری خواهند داشت.
.
- دورۀ زمانی شرکت در بخش کتاب ده سال گذشته در نظر گرفته شده بود. فراوانی شرکت کتاب در پنج سالۀ اول بیشتر بود یا نیمۀ دوم؟
.
از نیمۀ اول خیلی کم بود و این طبیعی است. ما هم در طراحی اول فراخوان به دلیل کنترل تعداد آثار ارسالی و با توجه به اینکه بسیاری از هنرمندان جنس طراحیشان نسبت به قبل عوض شده است و قطعاً اگر بخواهند شرکت کنند کارهای اخیرشان را شرکت میدهند، نیمۀ دوم این دهه را در نظر گرفتیم. اما در شورای سیاستگذاری تأکید شد که با وجود این دو نکته بازهم دورۀ 10 ساله در نظر گرفته شود تا دست تصویرگران برای شرکت باز باشد.
.
- استقبال تصویرگران شناختهشده و با سابقه از دوسالانه چگونه بود؟
.
طبق فهرست اسامی دبیرخانه، نزدیک به 90 درصد تصویرگران حرفهای در بخش رقابت شرکت کردند بدون اینکه ما کاری از آنان بخریم یا در بخش مهمان دعوتشان کنیم، و این بسیار ارزشمند است و برای شخص من از هر چیزی شیرینتر بود. در مجموع استقبال همۀ دوستان ما چه حرفهایها و چه آماتورها و جوانان عالی بود و راه پیدا کردنشان هم تنها براساس معیار کیفیت اتفاق افتاد. بودند افراد باسابقهای که آثارشان راه پیدا نکرد و جوانان گمنانی که توانستند حضور پیدا کنند. امیدوارم دوستان در هنگام قدم زدن در نمایشگاه منصفانه به این نتیجه برسند که ما فقط به کیفیت خوب فکر کردیم.
.
ادامه دارد