pt

این دوسالانه تکلیف خیلی چیزها را روشن خواهد کرد

۰۶ آبان ۱۳۹۲

.

گفتگو با کیانوش غریب‎پور _قسمت دوم

مهدی عبداله‎زاده

 ***

.

- آقای غریب‎پور داوری نهایی را چه زمانی برگزار می‎کنید؟

.

یکی دو روز جلوتر از افتتاحیه داوری را برگزار می‎کنیم تا اسامی برگزیدگان نهایی تا روز مراسم مخفی بماند.

.
- در کنار دوسالانه برنامه‎های حاشیه‎ای بزرگداشت و ورک‎شاپ هم برگزار می‎شود. قرار است برای چه کسانی ورک‎شاپ و بزرگداشت برگزار کنی
د؟

.

قرار است از آقایان پرویز کلانتری، منوچهر درفشه، صادق صندوقی و علی خدایی تقدیر شود و برای آقایان کریم نصر، رضا لواسانی فرشید شفیعی و پژمان رحیمی‎زاده ورک‎شاپ برگزار کنیم.

.
- در انتخاب افراد برای بزرگداشت‎ها و ورک‎شاپ‎ها چه نکاتی را در نظر گرفتید؟

.

در انتخاب تقدیری‎ها به چند نکته توجه کردیم. یکی اینکه تصویرگر بدون اینکه وارد حواشی و بحث و جدل ها شده باشد در روندی آرام و مداوم بر تصویرگری تاثیر گذاشته باشد. این چهار نفر در واقع چنین بوده‎اند و سال‎ها با آرامش و متانت کار کرده‎اند و برای بدنۀ ادبیات داستانی و حوزه‎های نزدیک به آموزش و پرورش که به میزان زیادی در دسترس مخاطبان است کار کرده‎اند. البته ما تصویرگرانی داریم که کار و سابقه خیلی درخشانی دارند اما به دلیل اینکه کارشان در تیراژ وسیع نبوده است و یا شاید در حیطه‎ای کار کرده‎اند که مخاطبانی با ذائقه عمومی با آنها ارتباط برقرار نکرده‎اند در این لیست قرار نگرفتند زیرا ما سعی کردیم با نگاهی به بدنه تصویرگری ایران این انتخاب‎ها را انجام دهیم.

در مورد استادانی هم که برای ورک‎شاپ انتخاب کردیم مهم‎ترین اصل این بود که این افراد در تصویرگری معاصر ایران مکتب‎ساز بوده‎اند، نه اینکه به غیر از اینها افراد دیگر نبوده‎اند اما اگر بررسی کنیم می‎بینیم در طی این 10 سالی که قرار است دوسالانه آن را مورد ارزیابی قرار دهد این چهار نفر بیشترین تاثیرگذاری را داشته‎اند. شاید در این جریان‎سازی افراد دیگر هم موثر بوده‎اند اما به دلیل ظرفیت کم زمانی و امکانات موجود فقط می‎توانیم برای چهار نفر ورک شاپ بگذاریم و از آنان تقدیر کنیم.

.


- مشخص شده است که چند اثر بر روی دیوار نمایشگاه خواهد رفت؟

.

این تعداد زمانی قطعاً مشخص می‎شود که ما اصل اثر همه دوستان را بررسی و کیفیت آنها را بر اساس اجرای تکنیک ارزیابی کنیم. یکی از مشکلاتی که اکنون با آن روبرو هستیم این است که برخی دوستان آثاری را فرستاده‎اند که یا اصل اثر را به طور کلی ندارند  و اینکه یا در اختیار ناشر است و ناشر حاضر به تحویل این آثار به آنها نیست.

.


- یعنی الان راه یافتگانی را دارید که ممکن است نتواند اصل اثر را ارائه دهند؟

.

ببنید آقای عبداله‎زاده ما مشکلی در کشورمان داریم که همه چیز را می‎خواهیم با سلام و صلوات پیش ببریم و به مسائل حرفه‎ای توجه نمی‎کنیم. خیلی از دوستان تصویرگرمان انگار اصلاً فراخوان را مطالعه نکردند و نمی‎دانند که در آن نوشته‎ایم به محض انتخاب آثار با آنها تماس گرفته خواهدشد که اصل اثر را تحویل دهند. در حقیقت کسی که می‎داند اصل کارش در اختیارش نیست اصلاً نباید شرکت کند. با این کار وقت دبیرخانه، بنده، هیئت انتخاب آثار را می‎گیرد و در دل خود امید به وجود می‎آورد و ما مجبور می‎شویم او را ناکام کنیم و بعد بیاییم توضیح که چرا اینطور شد.

من اصلا خوشحال نمی‎شوم چنین کاری را بکنم اما ممکن است مجبور شوم آنان را از بخش مسابقه خارج کنم و تنها در نمایشگاه حضور داشته باشند و یا به خاطر اینکه آئین نامه را رعایت نکرده اند کلاً از نمایشگاه هم خارجشان کنم.

.


- از یک سمت هم این افراد تقصیر کار نیستند چون ناشران حقوقشان را رعایت نکرده‎اند؟

.

من هم به این موضوع فکر کرده‎ام و شاید برای حمایت از آنان امکان حضور در مسابقه را هم برایشان فراهم کنیم، و دیگر بعد از آن به داوران مربوط است که آیا به آنها رای بدهند یا نه!

این بحثی است که باید واقع‎بینانه مورد توجه قرار گیرد. در جامعه حرفه‎ای تصویرگری ما یکسری مشکلات اخلاقی وجود دارد که یکی از آنها همین ندادن اصل اثر به خود تصویرگر است و ما باید سعی کنیم اجازۀ حضور در نمایشگاه را به آنها بدهیم.

.


- آیا می‎شوند روندی را پدید آورد که در سال‎های بعد ناشران چنین کاری را نتوانند بکنند؟

.

یک بخش آن بر می‎گردد به اینکه دو سالانۀ ششم با اعلام موضع‎گیری روشن در این زمینه شئون خود را به اطلاع تصویرگران و ناشران برساند که باید آن را رعایت کنند. اما بخش دیگر بر می‎گردد به مسائل فرهنگی که تا زمانی که مشکلات حقوقی بین تصویرگران و ناشران حل نشود و تا زمانی که به این نقطه مشترک نرسیدیم که تصویرگری یک حرفۀ زنده و فعال محسوب شود به طور طبیعی خیلی نباید انتظار معجزه داشت. این مسائل فرهنگی باید به تدریج حل شود اما فکر می‎کنم اگر صبور باشیم این دوسالانه تکلیف خیلی چیزها را روشن خواهد کرد.

.


- آیا این عدم همکاری نوعی لجبازی از سوی ناشران نیست؟

.

نمی‎دانم اگر چنین باشد خیلی عجیب است. چه کسی می‎آید با یک رویداد حرفه‎ای که تمام موازین حرفه‎ای را رعایت می‎کند لجبازی کند. این دوسالانه به هیچ چیز غیر از خودِ حرفه وابسته نیست چراکه انجمن تصویرگران به عنوان اصلی‎ترین و تنها نهاد مربوط به تصویرگری، بدون دخالت وزارت ارشاد در مسائل حرفه‎ای، عهده‎دار برگزاری آن است. اگر چنین باشد بسیار بی‎انصافی است و گناهش به پای خودشان است.

.


- آیا بعد از این نمایشگاه آثار در شهرهای دیگر هم نمایش داده خواهند شد؟

.

نه به نظر من این کار خیلی حرفه‎ای نیست و امید است که دوستان جوان برای دیدن آثار به تهران سفر کنند چرا که باید برای دیدن سفر کرد. البته آنهایی هم که نتوانند بیایند می‎توانند کتاب دوسالانه را تهیه کنند. ما تعهد کردیم بعد از پایان نمایشگاه اصل اثر را به هنرمند تحویل دهیم البته می‎توانیم از اسکن آثارشان در آینده نمایشگاه‎هایی را در شهرهای دیگر برگزار کنیم ولی هنوز برای این کار برنامه‎ای نداریم.

.


- در زمان اعلام نتایج راه‎یافتگان به نمایشگاه، شیوۀ اطلاع‎رسانی دوسالانه و افزودن تدریجی آثار راه یافته در صفحه‎های شخصی شرکت‎کنندگان و طول کشیدن انتشار اسامی، پرسش‎هایی را برای بعضی افراد به وجود آورد که چرا خبر رسانی‎های انجمن با خبر رسانی‎های سایت دوسالانه هماهنگ نیست و چرا اطلاعاتی را که انجمن می‎دهد سایت دوسالانه نمی‎دهد.

.

یک بخش این موضوع بر می‎گردد به وسواسی که ما برای دیدن و بررسی دوبارۀ کارها به خرج دادیم و من بارها و بارها کارها را بررسی کردم و حتی خارج از آن سه روز باز هم بخشی از آثار دوباره مورد بررسی هیئت انتخاب قرار گرفت تا حق کسی ضایع نشود. به هر حال 13000 فریم را دیدن و به درستی انتخاب کردن کار دشواری است.

.


- آیا این وسواس به خاطر اعتراضات احتمالی شرکت‎کنندگان بود؟

.

نه خودمان احساس می‎کردیم که در جریان دریافت این تعداد زیاد آثار در زمانی کم، مبادا مشکلی به وجود آمده باشدکه ما از آن آگاه نباشیم برای همین من از دوستان دبیرخانه خواسته بودم اسامی را منتشر نکنند تا ما بعد از بررسی نهایی با اطمینان کامل اسامی را معرفی کنیم و این باعث کندی اعلام نتایج شد.

نکتۀ دیگر سیستم اداری دبیرخانه است. این مجموعه زیر نظر وزارت ارشاد عمل می‎کند و با وجود تلاش و زحمات زیاد اما با اتمام ساعت کاری تقریباً دیگر فعالیتی انجام نمی‎دهد و این با انجمن که از سرعت و چالاکی بالاتری در اطلاع‎رسانی اخبار و پاسخگویی به مشکلات تصویرگران، برخی مواقع ناهاهنگی زمانی به وجود می‎آورد.

انجمن تصویرگران بارها و بارها در زمان‎های مختلف و برای بخش‎های مختلف مسابقه برگزار کرده است، این دبیرخانه هم بارها دوسالانه برگزار کرده است اما چون تا به حال با یکدیگر کار نکرده‎ایم کمی هماهنگی‎ها با تأخیر اتفاق می‎افتد.

.
پایان

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه