بهترین گزینه برای برگزاری دوسالانهها خود انجمنهایند
۲۲ آبان ۱۳۹۲گفتگو با اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد
مهدی عبدالهزاده
به مناسبت برگزاری ششمین دوسالانۀ تصویرگری با اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نقش مهمی در به ثمر رسیدن این دوسالانه داشت گفتگویی ترتیب دادیم که در ادامه میخوانید.
- جناب آقای امیرنیا سرانجام بعد 11 سال کش و قوس ششمین دوسالانه تصویرگری برگزار شد. روند اجرا و همکاری انجمن تصویرگران را در این زمینه چگونه ارزیابی میکنید؟
سالها بود که به دلایل مختلف و نوع نگرش، متولی برگزاری دوسالانه بین معاونت هنری و معاونت فرهنگی ارشاد مشخص نبود اما خوشبختانه با توجه به اینکه هنر تصویرگری از اهمیت زیادی برخوردار است زمانی که موضوع برگزاری دوسالانۀ آن مطرح شد به سرعت استقبال کردیم و برای برنامهریزی و اجرای آن با انجمن تصویرگران وارد مذاکره شدیم. البته ابتدا دوستان انجمن شک و تردید داشتند که مبادا خواستههایشان مورد توجه قرار نگیرد اما پس از برگزاری چند جلسه و مطرح کردن دغدغههایشان به آنان اطمینان دادیم که قصد دخالت در امور تخصصی را نداریم و میخواهیم کار را واگذار کنیم. زیرا بهترین گزینه برای برگزاری دوسالانهها خود متخصصان و فعالان در آن عرصهها یعنی انجمنها و صنوف تخصصی هستند. دوستان تصویرگر عضو شورای سیاستگذاری یعنی آقایان بنیاسدی، همتی آهویی، کیانوش غریبپور و هاشمی شهرکی هم با جدیت پای کار آمدند و صادقانه کار را شروع کردیم. به امید خدا در آبان ماه شاهد برگزاری نمایشگاه خواهیم بود و امیدوارم این نمایشگاه بتواند به خوبی فعالیتهای 11سالۀ تصویرگران ما را به نمایش بگذارد و توانمندی افرادی که در این عرصه هستند را نشان دهد.
ارزیابی من از دوسالانه خوب است و معاونت هنری باید به خود افتخار کند که توانست با برقراری ارتباط خوب با هنرمندان این عرصه پشتیبانی دوسالانه را بر عهده بگیرد و با همکاری انجمن تصویرگران وظیفه خود را با موفقیت انجام دهد. البته اینها که گفتم بیشتر از جنبۀ اجرایی است و ارزیابی دقیق را باید در زمان برگزاری نمایشگاه انجام دهیم و من بسیار خوشبین هستم که این چند بخش بودن رقابت در دوسالانه، زمینۀ معرفی استعدادهایی را به جامعه تصویرگری فراهم کند.
- پس قصد دارید که برگزاری دوسالانهها را به خود انجمنها واگذار کنید؟
این کار بسیار خوبی است و با توجه به تصویر جدیدی که رئیس جمهوری محترم در مناظرات فرمودند و در رأی اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد در مجلس مطرح شد، تمام سعی و کوشش این وزارتخانه سپردن کار به متولیان آن است و خود به وظایف نظارت، سیاستگذاری، پشتیبانی و آموزش بپردازد.
- 13 هزار اثر به دبیرخانه دوسالانه رسید آیا چنین تعدادی در آمار دوسالانهها سابقه داشته است؟
ببینید این یک سابقۀ 11ساله را هم به دنبال دارد و البته یکی از دل نگرانیهای ما هم همین بود که با وجود این وقفۀ بلند مدت آیا هنرمندان به دوسالانه اعتماد میکنند یا نه. خوشبختانه حس شهرت متولیان امر چه دبیر جشنواره و چه داوران باعث شد اعتماد بالایی به وجود بیاید و شاهد حضور جدی هنرمندان این عرصه باشیم. از نکات مهم این دوسالانه حضور 80 درصدی بانوان در میان شرکتکنندگان است که حضور این عزیزان در تصویرگری به دلیل ظرایف ارتباط با کودکان اهمیت زیادی دارد.
همچنین باید به استحضار خوانندگان محترم برساند که تصویرگری از دو دوره قبلی جشنواره فجر به آن افزوده شده است و در این مدت کوتاه آنقدر سریع جای خود را باز کرده است که امسال به صورت بینالمللی برگزارخواهد شد.
- در دورۀ اول حضور تصویرگری در جشنوارۀ فجر انجمن نقش مهمی در تعیین موضوع و انتخاب داوران داشت اما در دوم چنین نبود، آیا در این دوره از انجمن کمک خواهید گرفت؟
موضوع این است که در جشنواره فجر موضوع باید مربوط به انقلاب باشد و رنگ و بوی آن را بدهد اما در دوسالانه چنین چیزی وجود ندارد بنابراین ما در انتخاب موضوع به افرادی که عضو شورای سیاستگذاری آن هستند آزادی دادیم که در این محدوده موضوعی را انتخاب کنند که به دلیل بینالمللی بودن آن به طور مشترک برای هنرمندان دیگر کشورها هم قابل درک باشد.
- بسیار خب به دوسالانه برگردیم. در برگزاری دوسالانه یکسری مشکلات در بحث هماهنگی بین دبیر و دبیرخانه وجود داشت که یکی از آنها سایت دوسالانه بود. میخواهم بدانم آیا این امکان وجود دارد که در سالهای بعد فعالیت دبیرخانهای دوسالانهها به خود انجمنها سپرده شود؟
شاید بعضی مسائل را باید بررسی جدی کرد. وقتی انجمن تصویرگران مکان مشخص و مناسبی ندارد و شرایط اقتصادی ما هم اجازه نمیدهد برای انجمنهایی که به صورت ملی و بینالمللی کار میکنند مکان و امکانات مناسب را فراهم کنیم تا توانمندی اجرای صفر تا صد کار را داشته باشند عملاً نمی توانیم این مسئولیت را بر عهده آنها بیندازیم. به همین خاطر یک دبیرخانه برای جشنوارۀ فجر و دوسالانهها وجود دارد که از یک سو به انجمنهای برگزار کننده خدمت میدهد و از سوی دیگر با توجه به نقاط ضعف و قوت دوسالانههای قبلی به صورت متمرکز اقدام به بهبود برگزاری دوسالانههای بعدی میکند.
اگر انجمنها فضای مستقل و امکانات داشته باشد هیچ منعی وجود ندارد که دبیرخانه را به خودشان بسپاریم. در این حالت یک دستورالعمل در اختیارشان قرار میدهیم تا طبق آن عمل کنند. مشکل اینجاست که انجمنها ساختار خیلی رسمی ندارند و این باعث میشود که نتوانند مسائل مالی خود را به صورت رسمی ارائه کنند درحالی که ما وقتی بودجهای را اختصاص میدهیم باید پاسخگوی سازمانهایی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باشیم و اگر این کار را به انجمن ها بسپاریم با مشکل جدی روبرو خواهند شد.
- پیشبینیتان برای برگزاری دوسالانههای بعدی تصویرگری از نظر برنامهریزی و بودجه چیست؟
سؤال خیلی خوبی پرسیدید. ببینید ما همیشه اول مبلغ را مشخص میکنیم و بعد میگوییم بیایید در دل آن قرار بگیرید. اما من اعتقاد دارم اول باید مذاکرهای بین دو طرف انجام شود و بعد از بررسی و کم و زیاد کردن آیتمهای مورد نظر، به یک رقم منطقی و کاربردی رسید و آن را مصوب کرد. ما تاکنون این را ندیدهایم زیرا برنامۀ بلند مدتی برای دوسالانهها نداشتهایم. اولین چیزی که مد نظر من است طراحی یک تقویم مشخص برای دوسالانههاست تا مخطبان و مجریان بدانند روند اجرای آن چه زمان و چگونه انجام خواهد شد. درست است که یک سری موارد را آماده کردهایم اما به صورتی که کاملاً مشخص باشند نیست و هنوز تقویم آنها ذهنی است و مکتوب و مدون نشده است.
در زمینۀ تخصیص بودجه هم در سال آتی ردیفی را در نظر گرفتهایم که امیدواریم محقق شود و آن تخصیص اعتبار برای بسترسازی دوسالانهها در سال قبل از آن است؛ یعنی اگر در سال 94 قرار است دوسالانۀ تصویرگری برگزار شود، انجمن تصویرگران بودجهای داشته باشد که در سال 93 برای آسیبشناسی، بسترسازی و دیگر مسائل جلسههایی برگزار شود و آنها را صورت جلسه کند تا در پایان سال 93 به صورت جدی وارد مسائل اجرایی شود و از دستاوردهای آن جلسهها برای بهبود دوسالانه بعدی استفاده کند. نباید دوسالانه به فراموشی سپرده شود باید با برگزیدگان و شرکتکنندگان آن ارتباط داشت و در جهت ارتقای سطح علمی و تکنیکی آنان برنامهریزی کرد. اینها باید از طرف انجمن استمرار داشته باشند تا بتوانیم مانند دو بال یک پرنده پرواز کنیم نباید با این دید که آنان دولتی هستند و ما غیر دولتی در مقابل یکدیگر قرار بگیریم. باید در تعامل باشیم و هنر را پیشرفت دهیم.
- من سؤال خاصی ندارم اگر برای جمعبندی نکتهای دارید بفرمایید.
امیدوارم چه من باشم و چه دوستان دیگر، تقویم دوسالانهها به صورت مدون آماده شود. باید در هر سال چهار تا پنج دوسالانه برگزار کنیم. توصیهای که دارم این است که به هنرمندان، صنوف و ان.جی.او ها اعتماد کنیم. آنها کاملاً توان لازم را دارند. نباید آنها را رقیب بدانیم بلکه باید رفیق بدانیم که در این صورت همافزایی و همپوشانی به وجود میآید. امیدوارم انجمنها هم صرفاً تمرکزگرا نباشند و همه استعدادها را در سراسر ایران شناسایی و حمایت کنند. باید جشنوارههای خارجی را رصد کنند و آنجایی که لازم است از دستگاههای دولتی بخواهند که شرایط حضورشان را در آنها فراهم کنند. یکی از مواردی که بارها تکرار کردهام و اینجا هم دوباره میگویم این است که اگر میخواهیم در سیاست و اقتصاد و بازرگانی به درستی پیش رویم باید اول عرصۀ فرهنگی و هنری را تقویت کنیم چرا که در اینجا زبان مشترک وجود دارد و یک ملت و قوم میتواند منویات و اندیشههای خود را از طریق آن به دیگران عرضه کند. جهان به فرهنگ و هنر نگاهی دیگر دارد و در سختترین شرایط تحریم و تهدید هم یک هنرمند و فعال فرهنگی برای سفر به کشورهای دیگر با محدودیتی روبرو نیست و این نشان دهنده اعتماد به این افراد است.