pt

موانع پیشرفت کمیک استریپ در ایران چیست؟

۰۹ آبان ۱۳۹۵

امروزه کمیک‌استریپ، جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان دارد و بخش بسیار مهمی از تولیدات کتاب کودک و نوجوان دنیا را به خود اختصاص داده است، در حالی‌که در کشور ما مغفول مانده و آن‌گونه که باید شناخته نشده است. بر این اساس، ایبنا در گفت‌وگو با نویسندگان، تصویرگران، ناشران و دست‌اندرکاران این حوزه در قالب پرونده‌ای به بررسی چالش‌ها و راهکارهای پیش‌روی کمیک‌استریپ در ایران پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران به نقل از ایبنا، مریم معمار: کمیک‌استریپ در دنیا سابقه طولانی دارد و از نخستین نشانه‌های آن در تاریخ، ستون «تراژان» در شهر رم در ایتالیاست. اما کمیک‌استریپ به معنای امروزی ابتدا در اروپا و بعد آمریکا شکل گرفت و عملاً با اختراع صنعت چاپ در دهه 50 و پس از جنگ جهانی دوم ایجاد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. به تدریج این هنر روایت‌گر بر اثر تغییر نوع طراحی، زاویه دید و کمپوزیسیون به ابزاری برای بیان موضوعات متفاوت تبدیل شد و با وجود این‌که در ابتدا برای کودکان استفاده می‌شد، به‌دلیل جذابیت و سریع‌الانتقال بودن آن، مورد توجه عموم مردم قرار گرفت. با این‌که یکی از عوامل این پدیده سرگرمی‌سازی است، اما به‌نظر می‌رسد آنچه باعث رونق این هنر شد، نیاز اجتماعی بود که حاصل آن قهرمانانی چون سوپرمن، اسپایدرمن، تن‌تن و غیره شد و چون این کمیک‌ها همسو با نیازهای جامعه بودند، امروزه کمتر آمریکایی را می‌بینیم که متأثر از آن‌ها نباشد. 

امروزه کمیک‌استریپ به دلیل انتقال مفاهیم و داستان‌ها با زبان تصویر، جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان دارد و در اغلب کشورهای مطرح در حوزه ادبیات، بخش بسیار مهمی از تولیدات کتاب کودک و نوجوان را به خود اختصاص داده و سال‌هاست که مورد توجه ناشران و مخاطبان قرار گرفته است، در حالی‌که با وجود ظرفیت‌های بالایش در انتقال مفاهیم و آموزش‌های مورد نظر، در کشور ما مغفول مانده و آن‌گونه که باید شناخته نشده و مورد توجه قرار نگرفته است و تصویرسازی‌های کتاب‌های کودک و نوجوان محدود به نقاشی‌هایی شده که مکمل داستان هستند نه روایت‌کننده آن. بر این اساس «ایبنا» به منظور ارزیابی بیشتر این موضوع در گفت‌وگو با نویسندگان، تصویرگران، ناشران و دست‌اندرکاران این حوزه مانند کیانوش غریب‌پور، بزرگمهر حسین‌پور، مرتضی اسماعیلی سهی، ماندانا سپاسی، سیدمسعود صفوی، احمد عربلو، علی‌اکبر زین‌العابدین، حمیدرضا سیدناصری، مریم خرازیان و احمد تهوری در قالب پرونده‌ای به بررسی چالش‌ها و راهکارهای پیش‌روی کمیک‌استریپ در ایران پرداخته که خلاصه آن‌ها در ادامه آمده است.

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه