pt

عرضۀ کتاب‎های قدیمی کانون پرورش در نمایشگاه کتاب

۱۵ آبان ۱۳۹۵

۵۲ عنوان از کتاب‌های قدیمی کانون پرورش فکری با تصویرگری جدید از هنرمندان و پیشکسوتان صاحب‌نام، برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران به نقل از خبرگزاری مهر، نورا حق‌پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون با اعلام این خبر گفت: در یک سال گذشته ۱۷۲ اثر در انتشارات کانون به چاپ رسیده که از این تعداد ۱۰۶ عنوان کتاب‌هایی است که به صورت معمول در انتشارات کانون تولید می‌شود و ۵۲ عنوان کتاب‌های پرمخاطب و قدیمی است که به مناسبت ۵۰ سالگی کانون با ویرایش و تصویرگری جدید به چاپ رسیده است.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون در ادامه افزود: ۱۰ عنوان از کتاب‌های منتشر شده در یک سال گذشته‌ به خط بریل (ویژه نابینایان) و چهار عنوان نیر نشریه‌های کوشش خردسالان و کودکان است. 

وی در زمینه‌ کتاب‌هایی که به مناسبت پنجاه سالگی کانون منتشر شده توضیح داد: تمامی آثار تولید شده از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۹۵ مورد بررسی قرار گرفت و از میان آنها برخی کتاب‌های شاخص و تعدادی از آثار که بیش از ۴۰ سال تجدید چاپ نشده بود، انتخاب شد. 

حق‌پرست با اشاره به این‌که این حرکت از سال ۹۴ هم‌زمان با پنجاهمین سال تاسیس کانون آغاز شد، افزود: به دلیل این‌که برخی از تصاویر این کتاب‌های قدیمی از بین رفته بود از پیشکسوتانی چون علی‌اکبر صادقی، فرشید مثقالی، جواد مجابی و سایر هنرمندان باسابقۀ عرصۀ تصویرگری دوباره دعوت کردیم تا برای آثار خود تصویرگری تازه ارایه کنند و متن‌ کتاب‌ها ‌نیز دوباره ویرایش و به چاپ رسید. 

وی ادامه داد: به منظور حفظ حقوق هنرمندان و امانت‌داری، در شناسنامه آثار اطلاعات و سابقه کتاب‌ها درج شده و با نشان مخصوص طلاکوبی که روی جلد آن نوشته شده: «۵۰ سال مهر و همگامی با کودکان و نوجوانان ۱۳۴۴ تا ۱۳۹۴» مشخص شده است. 

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون هدف از این حرکت فرهنگی را حفظ گنجینه و میراث فرهنگی کانون دانست و خاطرنشان کرد با توجه به این‌که بسیاری از این آثار بیش از ۴۰ سال باز نشر نشده بود و درخواست‌های زیادی از سوی خانواده‌ها و علاقه‌مندان در این زمینه صورت می‌گرفت، این تصمیم گرفته شد. 

حق پرست هم‌چنین دسترسی نداشتن فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان و اساتید و دانشجویانی که برای موضوع‌های درسی خود نیاز به مراجعه به آثار نسل اول تصویرگری کتاب‌های کودک داشتند و قدردانی از تلاش‌گران و بنیان‌گزاران حوزه کتاب‌ کودک و نوجوان در کشور را از دیگر انگیزه‌های این حرکت فرهنگی عنوان کرد. 

حق‌پرست انتشار این آثار را احیای دوباره تاریخ گذشته‌ی کانون در حوزه چاپ کتاب دانست و اظهار داشت: بسیاری از این کتاب‌ها برنده جایزه‌های جهانی بوده‌اند که کم‌تر اطلاع‌رسانی شده و در چاپ جدید سوابق آن‌ها در پشت جلد درج شده است. 

وی در پایان گفت: کتابچه‌ای نیز از کتاب‌های جدید کانون تدوین شده که در آن تمامی مشخصه‌های کتاب‌ها درج شده است و در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در شهر آفتاب برپا خواهد شد به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

 

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه