pt

گزارش ورک‌شاپ خاویرزابالا

۰۵ مرداد ۱۳۹۰

گزارش ورک‌شاپ خاویرزابالا

دراستودیوی هنرهای تجسمی سعید انصافی

در تاریخ 8 و 9 شهریور1389مصادف با30 و 31 آگوست 2010

استودیو هنرهای تجسمی سعید انصافی در تابستان 89 به همراه گالری محسن؛ ورک‌شاپ و نمایشگاهی از آثار خاویرزابالا را به همراه نشستی آزاد در تهران برگزار کرد. این واقعه همچنان که انتظار می‌رفت به یکی از مهم‌ترین رویدادها در تاریخ استودیو و همچنین جامعه تصویرگری ایران تبدیل شد. تا قبل از این واقعه آثار این تصویرذگر مطرح جهان کما بیش در ایران شناخته شده بود که گفتنی‌ست حضور شخص هنرمند در تهران و به دنبال آن، انعکاس خبری این رویداد سهم بسزایی در آشنایی سطح بیشتری از جامعه‌ی حرفه‌ای تصویرگری با آثار او را داشت.

خاویرزابالا در تهران: ورک‌شاپ در دو روز متوالی در محل استودیو برگزار شد که در روز اول با افتتاح نمایشگاه و نشست آزاد با هنرمند در گالری محسن همراه بود. صبح روز دوشنبه 8 شهریور با حضور شخص هنرمند و سی نفر از هنرجویان کار خود را آغاز کرد. در ابتدای ورک‌شاپ به درخواست زابالا افراد به معرفی خود و دیدگا‌ه‌های خود نسبت به تصویرسازی پرداختند و در ضمن معارفه زابالا بحث‌های رایج در هنر تصویرگری و نیز چگونگی نشر کتاب را مطرح کرده و چهره‌ای کلی از فضای رایج در دنیای تصویرگری جهان ارایه نمود و در ضمن تمریناتی که با گروه انجام داد به معرفی منتخبی از کتابهایش و به بررسی تکنیکی آنها پرداخت. او در طی ورک‌شاپ به آموزش تکنیک تک چاپ پرداخت و هنرجویان تمریناتی در این رابطه انجام دادند.

در روز دوم نیز زابالا به آموزش تکنیک‌های شخصی‌اش پرداخت و پروژه نهایی ورک‌شاپ را با عنوان تصویرسازی شهر به هنرجویان اعلام کردو او در صدد آشنا ساختن افراد با ادراک جدیدی از طراحی در تصویرگری بود، او تفکر خود در پیشبرد مراحل کار در تصویرسازی بدون پیش طرح و انجام طراحی فی‌البداهه برای نزدیک شدن به هسته اصلی موضوع ( داستان ) را در طی ورک‌شاپ با افراد به اشتراک گذاردو هنرجویان را از ارزش کار مستقیم با مداد و نیز توجه به ماهیت تکنیک آگاه ساخت.

نمایشگاه یک روزه و نشست خاویرزابالا در گالری محسن:

پس از برگزاری ورک‌شاپ گالری محسن نیز در بعدازظهر همان روز میزبان نشست آزاد و نمایشگاه یک روزه‌ بود. نمابشگاه در ساعت 5 بعداز ظهر با حضور استاد ورک‌شاپ و جمعی از اساتید تصویرسازی افتتاح شد. آثار به نمایش گذاشته شده منتخبی از تصویرسازی‌های زابالا در حوزه تصویرگری کتاب بودند که در تعداد 30 اثر در معرض دید علاقمندان قرار گرفتند. پس از افتتاح نمایشگاه عموم بازدید کنندگان به اتاق مالتی‌مدیا برای برگزاری نشست آزاد دعوت شدند.

زابالا با همراهی مترجم اسپانیایی‌اش سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: خیلی خوشحالم از اینکه پیش شما هستم و این موقعیت را دارم، ایران کشورریست با سابقه‌ی فرهنگی بسیار غنی که در حوزه‌ی حرفه‌ای واقعا حرفی برای گفتن دارد. کمی پیش با مرتضی زاهدی در مورد فرشید مثقالی که جایزه‌ی اندرسن را دارند صحبت می‌کردیم، واقعا کشورهایی که این جایزه را دارند بسیار کم هستند.

سپس مطالب خود را در دو بخش ارائه نمود. در بخش اول به بررسی تکنیکی منتخبی از کتابهایش از جمله: هملت اثر شکسپیر، بارتلبی اثر هرمان ملویل، پرنده و صدف، اژدها و سانتیاگو پرداخت و در بخش دوم کنفرانسی با عنوان تأثیرات مکتب شرق اروپا ارائه کرد و ضمن معرفی جمعی از هنرمندان این مکتب آنان را بهترین تصویرگران قرن بیستم جهان خطاب نموده و بررسی و تحلیل دقیقی از آثار آنان به دست داد.

در ادامه مرتضی زاهدی به عنوان سخنران دوم سخنان خود را اینگونه عنوان کرد: من خیلی از سعید انصافی تشکر می‌کنم، این اتفاق بسیار مهمی‌ست و خاویر زابالا شخص بسیار مطرحی در حال حاضر است. تصویرگران بسیاری هستند مثلا آقای استفان زاورل Stepan Zavrel که تصویرگر بسیار معروفی بود اما حالا تصویرگر مهم حال حاضر دنیا اینجا ایستاده است. اتفاقی که امروز افتاد خیلی نادر است و تصویرگران و محیط‌های حرفه‌ای ما حاضر نمی‌شوند این رودررویی را به وجود بیاورند. ما در فضای بسیار محدودی زندگی می‌کنیم که اطلاعات در آن بسیار غلط است و در مورد بسیاری از مسایل کاملا خیالی و سورئالیستی فکر می‌کنیم به همین خاطر بیایید سعی کنیم از محصولات هنری اشخاصی که به اینجا می‌آیند، از امکانات فکری‌شان و از چنین فرصت‌هایی که در اختیارمان قرار میگیرند ا

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه