pt

نشست مصورسازی قرآن

۰۶ شهريور ۱۳۹۰


دومین نشست از مجموعه نشست‎های تخصصی هنرهای تجسمی در نمایشگاه قرآن برگزار شد


نشست مصورسازی قرآن، شبانگاه چهارشنبه دوم شهریور با حضور ابوالفضل همتی آهویی، احمدرضا دالوند و علی هاشمی شهرکی در سالن نشست‎های تخصصی نمایشگاه قرآن در مصلی تهران برگزار شد.
به گزارش روابط‎عمومی انجمن تصویرگران، در آغاز احمدرضا دالوند با تاکید بر اهمیت علم تفسیر قرآن، تصویرگر را از تفسیر به رای کردن قرآن برحذر داشت و شناخت تحلیلی قرآن که شناختی ریشه‎ای است را لازمه او برای ورود به عرصه تصویرگری قرآن عنوان کرد.
وی قرآن را دارای دو زبان منطقی و احساسی دانست که هنرمند باید بتواند با هنر انتزاعی مفاهیم آن‎ها را بیان کند و در توضیح این که چرا تصویرگران گذشته از تصویرگری طبیعت گرایانه و فیگوراتیو قرآن خودداری می‎کردند گفت: در گذشته انتزاع هندسی برای بیان قرآن به کار می‎رفت و همین تصاویر هندسی به خوبی مفاهیم معنوی و فلسفی را برای مردم نمایش می‎داد.
استاد دالوند تصویرگر قرآنی را کسی معرفی کرد که به طور تخصصی و کامل به این موضوع بپردازد و از پرداختن به هر نوع تصویرگری دیگر دوری کند و تلاش کند که عارف و عالم باشد تا بتواند آن بخش‎هایی از قرآن که قابلیت مصور شدن دارد، را به درستی مصور کند.
استاد همتی آهویی در ادامه نشست، تصویرگری قرآنی را عاملی مهم و کاربردی در فرهنگ‎سازی و آموزش کودکان عنوان کرد که کمبود آن به شدت حس می‎شود.
وی وجود فضایی باز را که در آن هنرمند اجازه تولید تصاویر قرآنی به خصوص در رابطه با قصص آن را داشته باشد، بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد و افزود: اگر تنها بخواهیم به بحث و گفت و گو بپردازیم ولی چنین فضایی را ایجاد نکنیم اتفاقی نخواهد افتاد و سیلاب فرهنگ غربی ما را با خود خواهد برد. درگذشته قصه‎های قرآنی در پرده خوانی‎ها به شکل تصویر کشیده می‎شد و طبیعت گرایانه هم بود اما اتفاق بدی نمی‎افتاد و مردم بهتر داستان‎ها را درک می‎کردند پس حالا چرا نباید به چنین روشی قرآن را مصور کنیم.
علی هاشمی شهرکی، که به خاطر عدم حضور خانم فریده شهبازی جایگزین او شده بود، توجه به دو بخش انتزاعی و روایی قرآن را صحیح دانست، اما در رابطه با چگونگی برخورد با تصویرگری در قرآن چنین گفت: اگر ما این تصور را داشته باشیم که هنرمند ابتدا عارف و عالم شود و سپس به تصویرگری بپردازد در این حالت دیگر فضایی برای کار باقی نمی‎ماند و با این نوع نگاه که قرآن دور از دسترس است این کتاب مقدس از جریان زندگی مردم خارج خواهد کرد. درست است که قرآن را خداوند نازل کرده است و هیچ تصویرگری نمی‎تواند ادعا کند که هم شأن آن دست به تصویرگری زده است اما حالا که کسی نمی‎تواند این ادعا را بکند پس باید دست روی دست گذاشت و هیچ کاری برای رشد و شکوفایی نکرد.
وی هنر انتزاعی هندسی را که حاصل اندیشه عمیق عرفانی، فلسفی و هنری ایرانیان مسلمان است را از آن نظر به نقد کشید که توان درک آن برای بسیاری از مخاطبان ناممکن است و نمی‎تواند مفاهیم معنوی و قرآنی را به سادگی بیان کند، در چنین شرایطی نیاز است با ساختن تصاویر ملموس‎تر و ساده‎تر به مخاطب کمک شود تا مضامین قرآنی را زودتر و بهتر درک کند.

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه