نشان آبان عالی ترین درجه تقدیر حرفه تصویرگری است/ تلاش میکنیم 15 آبان به عنوان روز ملی تصویرگری ثبت شود
۰۱ آبان ۱۳۹۶کیانوش غریب پور در نشست خبری هفته تصویرگری نشان آبان را عالی ترین درجه تقدیر حرفه تصویرگری در ایران عنوان کرد که در چهار بخش نام بزرگ، نام آشنا، نام نو و نام همگام تصویرگری اهدا میشود.
به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران ایران به نقل از رسانه هفته تصویرگری، کیانوش غریب پور در نشست خبری مربوط به هفته تصویرگری که 30 مهر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، گفت: هفته تصویرگری رویدادی است که درسالهای متمادی پس از تاسیس انجمن تصویرگران ایران برگزار شده است اما از سال گذشته و با اعلام روز تصویرگری، تقویم ثابت و برنامههای مفصلتری پیدا کرده است. سال گذشته همزمان با هفته تصویرگری دو اقدام بزرگ رقم خورد؛ یکی نامگذاری 15 آبان ماه به عنوان روز تصویرگری و دیگری پیگیری آن برای ثبت در تقویم ملی و اهدای نشان آبان.
دبیر هفته تصویرگری ادامه داد: برای ثبت روز ملی تصویرگری با شورای فرهنگ عمومی وارد مذاکره شدهایم و هنوز ۱۵ آبان را به عنوان روز ملی تصویرگری در تقویم رسمی کشور ثبت نکرده است اما به ما اجازه داده که برنامه هایمان را در این هفته برگزار کنیم و احتمالاً پس از چند دوره بتوانیم این روز را در تقویم هم ثبت کنیم.
وی افزود:همچنین دراین هفته نمایشگاه «نشان آبان» با نمایشگاهگردانی حدیثه قربان از آثار منتخب غلامعلی مکتبی، محمدعلی بنیاسدی و غزاله بیگدلو؛ دریافتکنندگان اولین دورهی اهدای نشان آبان (۱۳۹۵) در گالری میر میران برپا میشود. دراین نمایشگاه ۴۶ اثر ازغلامعلی مکتبی، محمدعلی بنیاسدی وغزاله بیگدلی درمعرض دید قرار میگیرد.
غریبپوردرباره نمایشگاه «ما تصویرگر خود هستیم» گفت: از زمان راهاندازی هفته تصویرگری، هرسال نمایشگاهی برای نشان دادن توان تصویرگران با نمایش جدیدترین آثارشان برپا میشود، امسال تصمیم گرفتیم این نمایشگاه که هسته اصلی هفتههای تصویرگری است، دربرگیرنده اتوپرتره تصویرگران باشد که نمایشگاهگردان آن گلبرگ کیانی است.
او ادامه داد: نمایشگاه «ما تصویرگر خود هستیم»ضمن اینکه مروری برآثار اعضای انجمن تصویرگران ایران است، بیانیه جمعی تصویرگران نیز هست. متاسفانه تصویرگری درمقایسه با سایررشته های تجسمی مورد بی مهری قرار گرفته است وهنوز بسیاری از مدیران تفاوت تصویرگری را با تصویربرداری نمی دانند. با برپایی این نمایشگاه قصد داریم بگویم که پرچم تصویرگران بالاست.
دبیرهفته تصویرگری با بیان این مطلب که موضوع این نمایشگاه با اقبال خوب تصویرگران مواجه شده گفت: در نمایشگاه دورههای پیش تصویرگران ممکن بود که نمونه ای از آثاری که پیشتر خلق کرده بودند را ارائه می کردند اما در این نمایشگاه تصویرگران اقدام به خلق اثر جدید کردند و آثاری که در این نمایشگاه شاهد آن هستیم روایت هنرمند از خودش است.
وی با بیان این خبر که رکورد این نمایشگاه با اقبال خوب تصویرگران شکسته شده است گفت: دراین نمایشگاه شاهد نمایش بیش از 180 سلف پرتره از تصویرگران هستیم و چون به اثری که تصویران از خودشان خلق کردهاند احترام می گذاریم این آثار داوری نخواهند شد.
غریب پور همچنین درباره نمایشگاه«تصویرگران شهر» گفت: تصویرگری به شکل سنتی به ادبیات کودک و روایت کردن شعرها و داستانهای کودکانه برمیگردد اما ظرفیتهای جدیدی در سالهای اخیر به هنر تصویرگری اضافه شده است. ما سال گذشته نمایشگاهی با عنوان «دیزاین جهان افسون و کمیک» برگزار کردیم، امسال نیز درهمین راستا تصمیم گرفتیم که نمایشگاه «تصویرگران شهر» را برپا کنیم. این نمایشگاه به نوعی بازتاب شش سال حضور تصویرگری به عنوان هنرشهری است. این نمایشگاه با همکاری سازمان زیباسازی با انجمن تصویرگران برگزار میشود و دراین نمایشگاه شاهد نمایش 98 اثر از میان 130 اثر با نمایشگاه گردانی اردشیرمیرمنگره هستیم.
او افزود: همچنین همزمان با برگزاری هفته تصویرگری در فضای باز خانه هنرمندان ایران شاهد نمایش 20 تخم مرغ نوروزی خواهیم بود که در دو سال اخیر خلق شده اند.
غریب پوردرباره معرفی تصویرگران از سوی انجمن برای قراردادهای سازمان زیباسازی برای نقاشی دیواری گفت: من فکر میکنم انجمن، شرکت تعاونی و یا آژانس نیست. اگر قرار بود اعضای انجمن را به سازمان زیباسازی معرفی کنیم پیش از این باید تصویرگران را به ناشران معرفی میکردیم. اما خوشحالیم که چهرههای شاخص تصویرگری امروز به شورای هنری سازمان زیباسازی راه پیدا کردهاند و این امر با ترغیب هنرمندان تصویرگر از سوی انجمن اتفاق افتاده است و اکنون حضور انجمن در این سازمان تثبیت و پررنگ شده است، ولی انجمن هیچ نقشی برای معرفی اعضایش برای گرفتن پروژه های شهری و تصویرگری کتاب ندارد.
وی درباره برپایی همایش کتابهای تصویری گفت: کتابهای تصویری ژانر جدیدی در تصویرسازی به شمار میرود، کتاب تصویری گونهای از کتاب است که تصویر در آن حرف اول را میزند و گاه حتی متن ندارد. تاکنون سه کارگاه کتابهای تصویری از سوی انجمن تصویرگران برگزار شده است و قصد داریم که بزودی کارگاه دیگری با همین سرفصل برگزار کنیم که فراخوان آن در سطح حرفهای اعضای انجمن تصویرگران منتشر خواهد شد. علی بوذری دبیری این رویداد را برعهده دارد و سعی داریم برای موضوع «کتاب تصویری» سند مکتوب تهیه کنیم. امیدواریم کتاب مقالات ارائه شده در این همایش را تا شش ماه آتی منتشر کنیم.
غریبپوربا اشاره به اتاق روشن ویژه تصویرگری گفت: قرار است در این اتاق نسخه دوم و ویرایش شده تعرفه تصویرگران را معرفی کنیم. دراین اتاق ترکیبی از ناشران، تصویرگران و حقوقدانان حضور دارند. نظام نامه حرفهای تصویرگران که بخشی از آن به تعرفه برمیگردد در حال تدوین است اینکه چه اندازه رعایت شود به من نوعی ربط پیدا نمیکند. ضمن اینکه موضوع کتاب در ایران جدای از این که تالیفی باشد یا ترجمه یک تراژدی عجیب و غریب و شکست خورده است.
وی افزود: تعرفه تصویرگری مانند آهنربایی است که باید با یک فاصله منطقی از شی مورد نظر نگه داشته شود و یک سند محکم است که در اختیار ناشران و پدیدآوردندگان کودک و نوجوان قرار میگیرد تا بر اساس آن رفتار کنند.
دبیر هفته تصویرگری درباره تأسیس نشدن موزه تصویرگری گفت: در موزه تصویرگری فقط موضوع ساختمان مطرح نیست، تجهیز گنجینه آن اهمیت بالایی دارد و گمان میکنم اگر قرارباشد روزی موزه تصویرگری راهاندازی شود، باید موزه گرانی باشد و بخشی از گنجینه موزه هنرهای تزئینی اصفهان و برخی آثار موزه رضا عباسی به این موزه منتقل میشود.
وی ادامه داد: ما قصد نداریم که فقط یک بنای گران به نام موزه تصویرگری راهاندازی کنیم. هدف ما این است که اگر روزی موزه تصویرگری راهاندازی شد این موزه به سرنوشت موزه گرافیک دچار نشود و بتوانیم آن را آن گونه که شایسته یک موزه تخصصی است تجهیز کنیم و آثارتصویرگری ایران را از دوره مختلف تاریخی در این موزه نگهداری و در معرض دید علاقه مندان بگذاریم.
او همچنین درباره برگزاری کارگاه دستان گفت: در این کارگاه شاهد حضور20 تیم دو نفره حرفهای خواهیم بود و دراین کارگاه همزمان یک نویسنده با یک تصویرگر کار خواهند کرد و دستاورد این کارگاه درنمایشگاه بلونیا و یا نمایشگاه فرانکفورت ارائه خواهد شد.
علی بوذری دبیر همایش «کتابهای تصویری» نیز با اشاره به اینکه در سالهای اخیر موضوع کتابهای تصویری مورد استقبال قرار گرفته است، گفت: تفاوت این کتابها با کتابهای مصور این است که یکی از ارکان اصلی این نوع کتاب را «تصویر» تشکیل میدهد که ممکن است حتی کتاب فاقد متن باشد. فراخوان همایش در اواسط تابستان منتشر شد و هیئت علمی همایش را اساتیدی از دانشگاههای شیراز، شهید بهشتی و دانشگاه هنر تشکیل میدهند و سفارش نگارش مقالات هم به برخی افراد شاخص داده شده است.
وی با شاره به اینکه در این همایش همچنین از چند تن از چهرههای تاثیرگذار کتاب کودک و نوجوان و پژوهشگران این عرصه دعوت کردهایم، گفت:همایش کتابهای تصویری روز پنجشنبه 11 آبان از صبح تا عصردر سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار میشود و در این همایش 16 مقاله ارائه خواهد شد .همچنین در روز جمعه 12 آبان ماه نیز دو نشست تخصصی با این موضوع در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.