pt

در هفته تصویرگری چه گذشت؟

۰۴ آذر ۱۳۹۶

فاطمه عبادی_ ساعت 5 عصر یکشنبه هفتم آبان ۱۳۹۶ آیین افتتاحیه «هفته تصویرگری» در خانه هنرمندان برگزار شد، هفته‎ای که تا پانزدهم همین ماه میزبان اهالی هنر بود، از تصویرگران جوان و مشتاق گرفته تا پیشکسوتان این هنر. هفته‌ تصویرگری، با مرکزیت نمایشگاه «ما تصویرگر هستیم»، در دهه‌ ۹۰، یکی دوبار برگزار شده است،  گاهی هم نمایشگاه‌های موضوعی آن را همراهی کرده است. اما دو دوره اخیر هفته تصویرگری با روال منظم و منسجم‌تری برپا شد. هفته‌ تصویرگری، از سال گذشته تقویم ثابت پیدا کرده‎است و دستورالعمل روشن‌تری دارد. به گفته کیانوش غریب‌پور، دبیر هفته تصویرگری ۱۳۹۶، «براساس مصوبه‌ شورای سیاستگذاری هفته‌ تصویرگری و با اعلام ۱۵ آبان به‌ عنوان «روز تصویرگری»، این هفته‌ بنابر جدول برنامه‌های خانه‌ هنرمندان ایران، در حوالی همین روز، برگزار می‌شود».  

هدف از برپایی هفته تصویرگری

کیانوش غریب‌پور، علت وجودی هفته‌ تصویرگری را تعیین نقطه عطفی در مسیر حرفه‌ تصویرگری و انجمن تصویرگران ایران می‌داند تا انجمن یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سالانه‌ خود را در مبدا و مقصدی که تقویم ثابت دارد، متمرکز کند و اعتقاد دارد: «نمایشگاه‌ها و برنامه‌های دیگر انجمن در طول سال هم برگزار می‌شود اما متمرکز کردن فعالیت‌های جدی در یک دوره‌ زمانی مشخص، به همه‌ ما نظم می‌دهد. به علاوه دو نوبت گردهمایی بزرگ تصویرگران در افتتاحیه و اختتامیه، برای جامعه‌ صمیمی و سرزنده‌ تصویرگران، جذابیت دارد و تازه کردن دیدار با هنرمندانی که به طور معمول همه‌ سال را در آتلیه‌هایشان به کار و خلق اثر مشغولند، فرصت مغتنمی است». 

دبیر هفته تصویرگری می‌گوید: «یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف برپایی این هفته‌ ارتقای سطح حرفه و گشودن افق‌های نو به روی هنرمندان تصویرگر است. از جهت دیگر معرفی تصویرگری به جامعه و تثبیت پایه‌های حرفه در فضای فرهنگی و اقتصادی، از اهداف مهم و بلندمدت هفته‌ تصویرگری است. به ‌نظر می‌رسد هفته‌ تصویرگری دارد ابعاد مختلف حرفه‌ تصویرگری را در رویدادی سالانه بررسی می‌کند، ارتقا می‌دهد و عمق می‌بخشد تا یکی از پرافتخارترین رشته‌های هنرهای تجسمی، علاوه بر خلق آثار هنری درخشان در قامت یک حرفه‌ی کامل هم، متشکل شود».

نمایش بهترین آثار تصویرگری دهه اخیر

درهای نمایشگاه‌های تدارک دیده شده روز افتتاحیه در گالری زمستان و ممیز با عنوان «ما تصویرگر خود هستیم» توسط بنفشه احمدزاده، نمایشگاه «نشان آبان» توسط غزاله بیگدلو در گالری میرمیران و نمایشگاه «تصویرگران شهر» توسط مانلی منوچهری در گالری‌های بهار، تابستان و پاییز به روی مخاطبان گشوده شد. آثار به نمایش درآمده نشان از اوضاع و احوال خوب تصویرگری دارد. طرح‌هایی که به دل می‌نشیند و نقش می‌سازد. کلیت موضوع نمایشگاه «ما تصویرگر خود هستیم» روایت تصویرگران از خودشان بود و البته این روایت فقط معنی سلف پرتره نداشت. از تمام گروه‌های سنی نیز در این نمایشگاه شرکت داشتند. کیانوش غریب‌پور درباره این سه نمایشگاه اصلی توضیح داد: «امسال برای نمایشگاه ما تصویرگر هستیم در میان اعضای انجمن با موضوع اتوپرتره‌های تصویرگرانه و با عنوان «ما تصویرگر خود هستیم» فراخوان دادیم که با وجود این ‌که عملا دو هفته بیش‌تر زمان نبود، هنرمندان شاهکار کردند و ۱۹۰ اثر به نمایشگاه رساندند که بی‌هیچ مبالغه‌ای، تا ۸۰ درصد آثار جزو بهترین آثار تصویرگری دهه‌ اخیر است. به نظرم در سال‌های اخیر این بهترین نمایشگاه تصویرگران ایران باشد. در این نمایشگاه هنرمندان تصویرگر موضوعی پیدا کردند که ظرفیت‌های هنرمندانه‌تری از خود نشان بدهند و رها در خیال و تکنیک، اثر خلق کنند. گرچه تصویرگری در ذات خود موظف به رعایت حدود ارتباط با مخاطب است و بدون مدیوم و مخاطب بی‌معنی است، اما این نمایشگاه بدون این‌که چنین واقعیتی را انکار کند، فضای راحت‌تری به هنرمندان داد. اینجا ظرفیت‌های جدیدی را می‌بینیم که برای خود تصویرگران هم الهام‌بخش است».

دبیر هفته تصویرگری ادامه داد: «نمایشگاه دیگر «نشان آبان» است. مجموعه‌ای از ۳۶ اثر از سه هنرمند برگزیده‌ نشان آبان در سال ۹۵ که بسیار دیدنی است. کارهای دو استاد تصویرگری که بسیاری از هنرمندان امروز با دیدن آثارشان بزرگ و تصویرگر شده‌اند و آثار دیدنی هنرمند جوانی که فضایی شاداب و دیدنی از تصویرگری را به کتاب‌های کودک و نوجوان ارزانی کرده است. استاد محمدعلی بنی‌اسدی و استاد غلام‌علی مکتبی افتخار دادند و اجازه دادند کارهایشان را مرور کنیم و خانم غزاله بیگدلو هم با در اختیار گذاشتن مجموعه‌ شخصی، همراهی‌مان کرد».  

او همچنین نمایشگاه «تصویرگران شهر» را مهم و در نوع خود استثنایی‌ دانست و افزود: «این نمایشگاه گزیده‌ آثار اعضای انجمن تصویرگران در رویدادهای نقاشی دیواری شهر تهران که حضور جدید و دیدنی‌ است در مجموعه‌ هنرهای شهری. نزدیک به ۱۰۰ اثر از میان ۱۳۰ اثر در انتخابی دقیق و هدفمند را برای نمایشگاه آماده کردیم و بر دیوار سه گالری خانه‌ هنرمندان نمایشگاهی بزرگ و مفصل به نمایش گذاشته شد که هم دیدنی بود و هم از جهت ایجاد فرصت‌های جدید برای هنرمندان تصویرگر، تعیین‎کننده. این نمایشگاه در قالب تفاهم‌نامه‌ با سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد. یک شماره بولتن برای آن به چاپ رسید که در مجله‌ تندیس هم به‌ عنوان ضمیمه چاپ می‌شود. از آن مهم‌تر، چاپ کاتالوگ این نمایشگاه است که سند محکمی در هنرهای شهری به شمار خواهد رفت».
نشان آبان
مهم‌ترین رویداد «هفته‌ تصویرگری»، اهدای نشان آبان است که از سال گذشته به چهره‌های موثر در حرفه‌ تصویرگری تعلق می‌گیرد. این نشان هر سال در چهار شاخه به چهار نفر در روز تصویرگری تقدیم می‌شود و به‌ نوعی گرامی‌داشت این روز هم هست. نشان آبان عالی‌ترین درجه تقدیر حرفه تصویرگری است. امسال نیز این نشان غیر رقابتی در چهار شاخه «نام بزرگ تصویرگری» به فرشید مثقالی، «نام آشنای تصویرگری» به بهزاد غریب‎پور، «نام همگام» به مهدی حجوانی و «نام نو» به عاطفه ملکی‎جو اهدا شد. این نشان دارای هیئت داورانی است که نامشان منتشر نخواهد شد اما امسال امکان متفاوتی به نشان آبان اضافه شد و تمامی هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر تصویرگری 6 تا 10 آبان می‌توانستند نامزدهای خود را به برگزارکنندگان هفته تصویرگری برای گرفتن این نشان معرفی کنند. 

همایش کتاب‌های تصویری

سال گذشته همزمان با هفته تصویرگری بنا به ضرورت تقویت مبانی نظری در بین تصویرگران شاهد برپایی نشست‌هایی بودیم. در این دوره نیز با توجه به اهمیت کتاب‌های تصویری همایش «کتاب‌های تصویری» به دبیری علی بوذری برگزار شد. اواخر تابستان با انتشار فراخوانی از تصویرگران و پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان خواسته شد تا مقالات خود را برای ارائه در این همایش ارسال کنند. در این زمینه مقاله‌هایی از دانشگاه‎های شیراز، شهید بهشتی و دانشگاه هنر و همچنین اعضای انجمن تصویرگران دریافت شد. همایش «کتاب‌های تصویری» ۱۱ آبان ماه در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان با ارائه 10 مقاله برگزار شد و 12 آبان ماه نیز به دو پنل تخصصی در مورد کتاب‌های تصویری اختصاص داشت. این همایش به موضوع ژانری نسبتاً جدید در کتاب‌های تصویری ‌پرداخت که از نظر ساختمان ادبی ـ تصویری، در ایران کمتر تجربه شده است. غریب‌پور در این رابطه گفت: «این ژانر از حدود پنج سال پیش با مطرح شدن در جامعه‌ نشر کتاب‌های کودک و نوجوان و در میان نظریه‌پردازان آن، ترویج شد و بعد از برگزاری سه دوره کارگاه خلق کتاب تصویری، بیشتر شناخته شد. این موضوع امروز علاوه بر نیاز به تدوین مبانی نظری، موضوع اختلاف سلیقه‌هایی است که رسیدگی به آن را انجمن تصویرگران به عنوان تنها و مهم‌ترین نهاد حرفه‌ی تصویرگری، وظیفه‌ خود دانست». مجموعه مقالات ارائه شده به مناسبت این همایش در قالب کتاب چاپ و منتشر خواهدشد. سند مکتوبی از همایش «کتاب تصویری» که ارکان آن را تصویر تشکیل می‌دهد و ممکن است فاقد متن باشد نیز در دستور انتشار است. تاکنون سه کارگاه کتاب‌های تصویری از سوی انجمن تصویرگران و انجمن نویسندگان کتاب کودک برگزار شده است و به زودی چهارمین کارگاه با همین سرفصل برگزار خواهدشد.

نشست‌های تخصصی

تصویرسازی در شش سال گذشته به فضای شهری راه پیدا کرده است و خوشبختانه آثار اجرا شده توسط تصویرگران در سطح شهر تهران با اقبال شهروندان روبرو شده‎اند. این آثار اکنون در سطح شهر پراکنده هستند و تاکنون عملکرد تصویرگران در فضای شهری نقد و بررسی نشده است، برپایی این نمایشگاه فرصت مغتنمی بود تا آثار تصویرگران در سطح شهر نقد و بررسی شود. دست‌اندرکاران «هفته تصویرگری» دو نشست را برای نقد و بررسی آثار تصویرگران بر دیوارهای تهران تدارک دیدند. نشست تخصصی «تصویرگران شهر1» که سه‌شنبه 9 آبان با حضور اعضای پنل سیدمجتبی موسوی، مهدی قدیانلو، سیدامیر سقراطی و اردشیر میرمنگره در سالن استاد امیرخانی برگزار شد. همچنین نشست «تصویرگران شهر2» که چهارشنبه 10 آبان ساعت 17 تا 19 در همین سالن با حضور اعضای پنل بهنام زنگی، سیدمحمود شعیبی، کیانوش غریب‌پور، علی هاشمی‌شهرکی و اردشیر میرمنگره میزبان مخاطبان بود.  

تقدیرها

همزمان با مراسم اهدای «نشان آبان» در 15 آبان از نرگس محمدی به دلیل دریافت جایزه سیب طلای دوسالانه براتیسلاوا، هدا حدادی به دلیل کسب مدال طلای آکادمی ادبیات کودک آمریکا و امیر شعبانی‎پور به دلیل دریافت جایزه جزیره سبز کنکور نامی 2017 و همچنین از زهرا پاشایی و حدیثه قربان به دلیل تلاش در برگزار هفته تصویرگری و از فاطمه عبداله‎زاده سردبیر سایت خبری گالری آنلاین به دلیل پوشش دقیق و کامل فعالیت‎های هفته تصویرگری تقدیر شد. 

در این مراسم محمدحسین سعلبی‎فر مدیر نگارخانه لاله نیز به دلیل همکاری صمیمانه به تصویرگران و برنامه‎ریزی برای برپایی نمایشگاه‎های گروهی تصویرگری به طور سالانه به عضویت افتخاری انجمن تصویرگران ایران در آمد و مهسا هدایتی بیانیه اعضای انجمن تصویرگران ایران در هفته تصویرگری 96 را خواند. 

یاران هفته تصویرگری

شورای‌ سیاستگذاری این دوره «هفته تصویرگری» متشکل از علی بوذری، هدا حدادی، محسن حسن‌پور، عاطفه شفیعی‌راد، کمال طباطبایی، کیانوش غریب‌پور، حدیثه قربان، مجید کاظمی و علی هاشمی‌شهرکی بود. همچنین کیانوش غریب‌پور دبیر و مدیر هنری، پگاه حسینی دستیار دبیر، حدیثه قربان دبیر اجرایی و علی بوذری دبیر همایش کتاب‎های تصویری، گلبرگ کیانی، حدیثه قربان و اردشیر میرمنگره نمایشگاه‎گردانان، مریم آموسا مسئول ستاد خبری، ایمان فردی و آوین غریب‎پور عکاس، تهمینه حدادی سردبیر بولتن، حنانه ملک‎پور و مجید فخار زواره دبیرخانه و ستاد، مهدی عبداله‎زاده روابط‎عمومی و بسیاری دیگر در این دوره با هفته تصویرگری همکاری داشتند.

 

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه