pt

تابلوی هفتصد میلیونی سهراب سپهری

۱۶ مهر ۱۳۹۰

حراج هنری ساتبیز لندن با موفقیت هشت هنرمند پیشکسوت ایرانی در سبک مدرن و فروش هفتصد میلیون تومانی تابلوی نقاشی سهراب سپهری همراه بود.

به نقل از ایرنا، تابلوی نقاشی زنده یاد 'سهراب سپهری' همه رقیبان ایرانی و عرب را در حراج ساتبیز لندن پشت سر گذاشت و با فاصله بسیار توانست بار دیگر سرآمدی هنر ایران را در مجموعه کشورهای عربی در لندن به نمایش گذارد و رکوردار فروش این حراج شود.

این نقاشی بدون عنوان که از مجموعه درخت های سپهری است با تکنیک رنگ روغن روی بوم در اندازه 150 در100 سانتی متر خلق شده است.

براساس این گزارش،حراج ساتبیز رقم پایه 325 هزار دلار را برای این اثر پیشنهاد داده بود که درنهایت با قیمت 593 هزارو 191 دلار معادل ( 385 هزار 250 پوند ) و رقمی بیش از هفتصد میلیون تومان به فروش رسید.

این رقم خیره کننده حتی از پیش بینی کارشناسان این حراج نیز حدود 100 هزار دلار فراتر بود تا بار دیگر آثار سهراب سپهری را به عنوان یکی از گران قیمت ترین مدرنیست های خاورمیانه بر سر زبان ها اندازد .

در این حراج بعد از این هنرمند صاحب نام ایرانی آثار هنرمندانی نظیر 'یوسف هوواییک' 426 هزار و 911 دلار و 'جواد سلیم' 362هزار و 240 دلار حائز رتبه های بعدی شدند .

مجسمه زنده یاد 'بهمن محصص'نیز با فروش 187 هزار دلار دومین اثر گران بهای هنرمندان ایرانی و چهارمین اثر گران قیمت این حراج بود که یک رکورد بسیار قابل ملاحظه برای این هنرمند است.

این مجسمه که از مجموعه 'غول'های محصص به شمار می آید در حالی به این رکورد دست یافت که حراج ساتبیز تنها 81 هزار و 500 دلار قیمت پایه آن را اعلام کرده بود .

علاوه بر این در این حراج آثار مدرنیست های پیشکسوت دیگر ایرانی نیز به خوبی به قیمت های 117 هزار دلار اثری از 'منیر فرمانفرمایان'، دو اثر از 'سید محمد احصایی'به قیمت های 136 هزار دلار 113 هزار دلار ، تابلویی از 'پروانه اعتمادی' به قیمت 104 هزار دلار ، دو اثر از 'نصرالله افجه ای' به قیمت های 85 هزار دلار و 76 هزار دلار ، کاری از 'حسین زنده رودی' 59 هزار دلار و 'رضا درخشانی' 35 هزار دلار به فروش رسید .

در میان هنرمندانی که اثری از آنها به فروش نرسیده می توان به نام هایی پر آوازه ایی چون 'فرهاد مشیری' هنرمند پیشرو معاصر اشاره کرد مشیری را می توان ناکام بزرگ ساتبیز لندن قلمداد کرد که به رغم ارایه دو اثر از وی هیچ یک از آنها به فروش نرسید .


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه