pt

نامه سرگشاده انجمن‌های تجسمی درباره وقایع اخیر دانشگاه هنر

۰۴ تير ۱۴۰۲

دانشگاه به عنوان یکی از مهم‌‌ترین نهادهای جامعه مدنی و عقل سلیم جامعه همواره باید از آزادی‌های حداکثری برخوردار باشد. فراهم بودن بستر تفکر انتقادی، تشویق به آزاداندیشی احترام به کثرت‌‌گرایی و به رسمیت شناختن عقاید گوناگون، حق‌طلبی آزادی بیان و امکان اعتراض مدنی از جمله ملزومات بدیهی فضای دانشگاهی است. متاسفانه در ماه‌های اخیر و در جریان اعتراضات مردمی این اصول اولیه در دانشگاه‌ها و سطح جامعه به کلی نادیده گرفته شد و اوضاع از آنچه در گذشته بود وخیم‌تر گردید. دانشگاه هنر از مهم‌‌ترین مراکز خلاقه هنری در کشور است که مستعدترین جوانان و آینده سازان هنر این سرزمین و برترین اساتید و هنرمندان را در خود جای داده است این روزها این مرکز به دلیل سوء مدیریت مدیرانش در میان بحران‌های پیاپی گرفتار شده است. برکناری تعلیق و تنزل وضعیت ،اساتید تهدید احضار و تعلیق دانشجویان محرومیت دانشجویان از امتحان و حذف ترم ممنوعیت ورود به دانشگاه اعمال خشونت، ارعاب، توهین ضرب‌و‌شتم و جریمه‌های تحقیرآمیز سلب حق اقامت در خوابگاه و قطع بن، تغذیه بازنشستگیهای اجباری برخی، اساتید محرومیت اساتید متعهد توانمند و شرافتمندی که بیانیه‌ای در حمایت از دانشجویان متحصن منتشر کرده‌اند؛ پلیسی کردن فضا و ورود نیروهای امنیتی به حریم، دانشگاه تغییرات بی‌مبنا در ریاست دانشکده‌ها از جمله دانشکده هنرهای تجسمی و جایگزینی افرادی با رشته‌های تحصیلی نامرتبط از جمله مشکلات و بحران‌های دانشگاه هنر در چند ماهه اخیر بوده است. اقدامات غیر سازنده رئیس و معاون آموزشی دانشگاه فضا را دچار تنش و التهاب کرده و موجب شده دانشگاه هنر در وضعیتی مخاطره آمیز قرار گیرد.
آیا برکناری و تعلیق اساتید و اعضای هیات علمی با سابقه‌ای چون آقای کوروش گلناری مدیر گروه رشته مجسمه‌سازی، دکتر امیر مازیار عضو هیات علمی گروه فلسفه هنر و دیگران با نیت آرام کردن فضا و بهبود شرایط انجام شده یا به قصد ادامه تشنج و ملتهب کردن فضای دانشگاه؟
برای تمامی یکصد دانشجوی مجسمه‌سازی حکم حذف ترم صادر شده؛ همچنین دانشجویان دیگر رشته ها و دانشکده‌ها نیز با مشکلات عدیده آموزشی مواجه شده‌اند آیا دانشجویانی که برای احقاق حقوق اولیه خود و حمایت از سایر دانشجویان دست به حرکت اعتراضی مدنی زده‌اند شایسته‌ی احکام ناعادلانه‌ای چون حذف ترم تعلیق ممنوع الورودی ... هستند؟
ما انجمن‌های هنرهای تجسمی به جد خواستار رفع فضای امنیتی در دانشگاه‌ها توقف رفتارهای خشونت بار علیه دانشجویان، لغو تمامی احکام ناعادلانه و رفع محرومیت‌های اساتید و بازگشت آنان به کار و همچنین رفع تمامی محرومیت‌ها، محدودیت‌ها و جریمه‌ها علیه دانشجویان دانشگاه هنر هستیم.
از وزیر محترم، علوم تحقیقات و فناوری مصرانه می‌خواهیم با مداخله در بحران دانشگاه هنر برای مرتفع کردن مشکلات عمیق این دانشگاه اقدامات لازم را به انجام رسانند.
۲۳ بهمن ۱۴۰۱


601254انجمن های تجسمی به وزیر علوم.jpg Untitledل.jpg
آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه