pt

برگزاری نشست «تصویسنده، خلق کتاب تصویری 2» در خانه هنرمندان ایران

۲۸ تير ۱۴۰۲
سومین نشست از سلسله نشست‌های انجمن تصویرگران در ادامه‌ی نشست دوم و با موضوع خلق کتاب تصویری در تاریخ 26 تیرماه 1402 در محل خانه هنرمندان ایران، سالن استاد جلیل شهناز برگزار شد.

خانم شادی هاشمی مدیر پنل، در ابتدای جلسه در مورد نشست دوم و اهمیت پرداختن به جنبه‌های دیگری از موضوع خلق کتاب تصویری در نشست سوم توضیحاتی ارائه کردند. درواقع پس از شنیدن تجربیات دوستان در نشست دوم و شیوه‌ی تعامل نویسندگان و تصویرگران، این‌بار از تجربه‌ی دوستانی شنیدیم که یک کتاب تصویری را از ایده تا نوشتن، اجرا و تصویرگری به تنهایی پیش برده و بین داستان و تصویر ارتباط برقرار کرده‌اند. در این جلسه از دوستانی به‌عنوان سخنران دعوت به عمل آمد که در هر دو زمینه‌ی تصویرگری و نویسندگی و ایده‌پردازی تجربیات موفقی دارند.
خانم مهسا هدایتی( تصویرگر، ایده‌پرداز و مدرس تصویرگری) با ارائه‌ی بصری جامعی از روند خلق کتاب تصویری"جادوی خواب"، بر لزوم یادداشت‌‌برداری تصویری توسط تصویرگران تاکید کردند. همچنین از اهمیت توجه به محیط پیرامون و زندگی شخصی گفتند. این‌که بسیاری از ایده‌ها و پیرنگ‌های داستانی از دل همین یادداشت‌ها به ذهن می‌رسند. خانم هدایتی در مورد نمونه‌های دیگری از کتاب‌های تصویری خودشان و روند خلق آن‌ها نیز توضیحاتی ارائه دادند. پس از ایده‌پردازی، ایشان به پلان‌ها، شخصیت‌ها و سپس اجرا می‌پردازند.
سپس خانم نازنین عباسی (تصویرگر و ایده‌پرداز) با ارائه‌ی تصاویری از دو کتاب تصویری "ماهیگیر و بهار" و "جنگل برای همه"، در مورد علاقه شخصی‌شان به تکنیک‌ و مسائل زیست‌محیطی توضیح دادند. این‌که در این پروژه‌ها ابتدا ایده‌ی اجرای تکنیک (ساخت اوریگامی و استفاده از مواد بازیافتی) مطرح شده و سپس ایشان به دنبال طرح و داستان رفته‌اند. از چالش‌ها در طرح ایده‌ی داستانی در کتاب تصویری بدون متن و در قالب تعداد اندکی تصویر گفتند و بر لزوم توجه به ترتیب و توالی تصاویر و تداوم ارتباط با مخاطب تاکید کردند. فیلم کوتاهی از مراحل ساخت و اجرای کتاب تصویری بدون کلام "جنگل برای همه" که به شیوه‌ی اوریگامی اجرا شده نیز برای حضار پخش شد.
سخنران سوم خانم محبوبه یزدانی(تصویرگر و ایده‌پرداز) از نقاط آغاز مختلفی گفتند که در تجربه‌ی خلق کتاب تصویری داشته‌اند. اینکه ایده‌ی کتاب "عروسک نخی" از تجربه‌ی شخصی‌شان در کودکی و ایده‌ی کتاب "توک‌توکی" از طراحی یک کاراکتر آغاز شده‌است. ایشان با ارائه تصاویری از این دو کتاب بر توجه به بازخورد مخاطبان و در صورت لزوم اضافه کردن متنی کوتاه به تصاویر تاکید کردند.
آخرین سخنران آقای حسن موسوی (تصویرگر، نویسنده و مجسمه‌ساز) در ابتدای صحبت‌هایشان در جهت تاکید بر موضوع مهم تخیل و خیالپردازی، از حاضران خواستند که با بستن چشم‌هایشان، قایق بادبانی کوچکی را روی آب تصور کنند. از نظر ایشان ایده‌ی کتاب لازم است فلسفه و حکمتی داشته باشد و زندگی و پیرامون هر شخصی انباشته از ایده‌های درخشانی‌ست که باید نسبت به آن‌ها حساس بود. ایشان در پروسه‌ی خلق کتاب تصویری اتودهای زیادی را طراحی کرده و با مشخص شدن شخصیت اصلی به شناخت همه جانبه‌ی او می‌پردازند و متن و تصاویر را هم‌زمان پیش می‌برند. آقای موسوی بر لزوم مرور چندباره و بازنگری در روند خلق کتاب تصویری تاکید کردند. در انتها تصاویر کتاب "ماشین کوچک" همراه با توضیحات ایشان به نمایش درآمد.
بخشی از جلسه به طرح پرسش‌هایی از طرف حضار و پاسخ‌های مهمانان اختصاص داشت. پرسش‌ها در مورد توجه به تخیل و رویاپردازی، مسیر ارائه کتاب به ناشر، ارائه‌ی پروژه‌های کامل و چاپ نشده، حمایت انجمن از تصویرگران جدید، شکل اجرای استوری‌برد و ... بود که به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.
نشست‌های انجمن تصویرگران آخرین دوشنبه‌ی هر ماه در محل خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

تصاویر: لیلا ابراهیمی


فایل شنیداری این نشست را می توانید از این جا گوش دهید:
https://imgurl.ir/uploads/s967504_Tir_1402.mp3

DSC_8598.jpg 146443DSC_8606.jpg IMG_20230813_172044_421.jpg IMG_20230813_171308_091.jpg photo_2023-10-10_15-18-37.jpg photo_2023-10-10_15-13-31.jpg
آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه