برگزاری نشست «نفرسوم، مدیریت هنری» در خانه هنرمندان ایران
۰۴ شهريور ۱۴۰۲در ادامهی نشستهای پیشین، این بار به اهمیت و نقش مدیرهنری در خلق کتاب تصویری و تعامل او با پدیدآورندگان پرداخته شد.
در ابتدا آقای کیانوش غریبپور( طراح، مدیرهنری و مدرس) همراه با فایلی به صورت جامع به تعریف مدیریت هنری نه صرفا در حوزهی ادبیات کودک، بلکه در هر زمینه و هر برندی پرداختند. از نقش مدیر هنری در آفرینش، پایش و گسترش کیان تصویری(هویت بصری) برند گفتند. اینکه مدیر هنری میتواند برند را بیافریند یا آن را بازسازی کند اما در هرحال لازم است کیان تصویری آن را مشخص کرده، از آن مراقبت کند و آن را گسترش دهد. در حوزهی نشر نیز وظیفهی مدیر هنری به مدیریت خلق کتاب محدود نمیشود. کارهای زیادی توسط مدیر هنری انجام میشود از جمله انتخاب تیم هنری، حفظ هویت و روح نشر، چیدمان پدیدآورندگان و ارتیاط بین ناشر و پدیدآورندگان و.... ایشان سپس به چهار نظام اصلی در هر انتشارات اشاره کردند (نظام حقوقی، نظام ادبی، نظام هنری و نظام فروش) و اولویتهای هر بخش را توضیح دادند. در انتها آقای غریبپور تاکید کردند که مدیرهنری لازم است سعهصدر داشته باشد، مطالعه کند و اطلاعات بهروز داشته باشد، هیجانزده نشده و روابط ادبی و هنری را در بخشهای مختلف نشر تنظیم کرده و بر فرایند تولید و چاپ نظارت کند.
سخنران دوم خانم سحر ترهنده (متخصص و پژوهشگر ادبیات کودک و مدیرهنری) با ارائهی پاورپوینتی از نمونههای تصویری به جزئیات بیشتری در مورد نقش مدیر هنری پرداختند. اینکه برای این حرفه و تخصص آموزش خاصی وجود ندارد و معمولا بهصورت تجربی و با آزمون و خطا انجام میشود. ایشان تاکید کردند که مدیر هنری لازم است با ادبیات، گونههای ادبی، تصویرسازی، گرافیک، صفحهآرایی، تایپوگرافی و چاپ آشنا باشد و در مواقع لزوم از افراد متخصص کمک بگیرد. داشتن شناخت نسبی از گروههای سنی مختلف مخاطب و تصویرگرها و سبکهایشان برای مدیرهنری لازم است. در ادامه ایشان قدری از تجربیاتشان در تعامل با تصویرگران و نویسندگان گفتند و به نکاتی که لازم است تصویرگران در طول کار به آنها توجه کنند، پرداختند. از نکات جالب در صحبتهای ایشان اهمیت و نقش مخاطب بهعنوان یکی از اضلاع پدیدآورندهی کتاب تصویری بود که با مشارکت در کشف اثر و پرکردن شکافهای متنی و تصویری نقش مهمی در روند خلق کتاب تصویری دارد. از نظر ایشان در روند خلق کتاب تصویری زنجیرهای از حرفههای مختلفی وجود دارد که همگی اهمیت و نقش ویژهای در این روند دارند. در انتهای صحبتهایشان به چگونگی برقراری ارتباط با ناشرین و شیوهی مناسب برای ارائهی نمونهکار پرداختند.
سخنران سوم آقای کمال طباطبایی (تصویرگر، مدرس و مدیرهنری) به این نکته تاکید کردند که پروژهی کتاب تصویری میتواند از ایده شروع شده و به تدریج توسط پدیدآورندگان و مدیرهنری چکشکاری شود و به نتیجه برسد. همچنین به این نکته پرداختند که بهتر است متن تمام شده تلقی نشده و در طول روند خلق کتاب تصویری تغییرات لازم را بپذیرد. ایشان از تجربیات ناموفقی که خودشان به عنوان تصویرگر با ناشر داشتهاند مثالهایی را عنوان کردند.
بخش کوتاهی از جلسه به طرح پرسشهایی از طرف حاضرین و پاسخهای مهمانان اختصاص داشت. پرسشها حول موضوع طراحی استوریبرد و چگونگی شناساندن تصویرگران به ناشرین بود.
تصاویر: لیلا ابراهیمی
فایل شنیداری این نشست را می توانید این جا بشنوید:
https://imgurl.ir/uploads/i799518_Mordad_1402.mp3