pt

نامه سرگشاده انجمن‌های تجسمی درباره وقایع اخیر دانشگاه هنر

۰۴ شهريور ۱۴۰۲

سومین نامه سرگشاده انجمن‌های تجسمی درباره وقایع اخیر دانشگاه هنر

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

جناب آقای دکتر محمدعلی زلفی‌گل

با سلام و احترام


ایضا پیرو نامۀ مورخ 30/3/1402 در خصوص دانشگاه هنر و عدم پاسخگویی جنابعالی، انجمن‌های هنرهای تجسمی بار دیگر نگرانی خود را در رابطه با اقدامات اخیر دانشگاه هنر تهران، به‌عنوان قدیمی‌ترین و تنها نهاد آموزش عالی جامع هنر در ایران، اعلام می‌دارند. لازم به توضیح نیست که اوضاع نگران‌کننده و غیر‌انسانی این مرکز آموزشی مدتهاست که موجب تشویش جامعه، خصوصاً اهالی هنر، بوده و اعتراضات رسمی و غیررسمی نهادهای هنری و هنرمندان را در پی داشته است. 

برکناری، تعلیق و تنزل وضعیت استادان، تهدید، احضار و تعلیق دانشجویان، محرومیت دانشجویان از امتحان و حذف ترم، ممنوعیت ورود به دانشگاه، اعمال خشونت، ارعاب، توهین، ضرب و شتم و جریمه‌های تحقیرآمیز، سلب حق اقامت در خوابگاه و قطع بن تغذیه، بازنشستگی‌های اجباری برخی اساتید، محرومیت استادان متعهد و شرافتمندی که بیانیه‌ای در حمایت از دانشجویان متحصن منتشر کرده‌اند، امنیتی کردن فضا و ورود نیروهای امنیتی به حریم دانشگاه، تغییرات بی‌مبنا در ریاست دانشکده‌ها از جمله دانشکدۀ هنرهای تجسمی و جایگزینی افرادی با رشته‌های تحصیلی نامرتبط، از جمله مشکلات و بحران‌های دانشگاه هنر در چند ماهۀ اخیر بوده است.

درخواست ماه‌های اخیر از جنابعالی در مقام وزیر محترم علوم برای حل و فصل مشکلات و سوء مدیریت دانشگاه هنر، بی‌پاسخ مانده و در نبود اراده جهت گشایش این گره، در آستانۀ سال تحصیلی جدید، شاهد وخیم‌تر شدن اوضاع و شرایط هستیم. اقدام اخیر دانشگاه مبنی بر حذف رشتۀ مجسمه‌سازی، یکی از قدیمی‌ترین رشته‌ها در دانشگاه، از دفترچۀ تعیین رشته در ادامۀ سیاست‌های تخریب و تضعیف، عملی تهدید‌آمیز در قبال جامعه هنرمندان، علی‌الخصوص مجسمه‌سازان، تلقی می‌گردد. گرچه این موضوع در ابتدا با انکار معاون آموزشی دانشگاه مواجه شد و ایشان وعدۀ بازگشت رشته در اصلاحیۀ سازمان سنجش دادند، با این حال با انتشار اصلاحیه و عدم درج رشتۀ مجسمه‌سازی، معلوم شد این وعده‌ای به کلی بی‌اساس بوده است.

انجمن‌های هنرهای تجسمی ایران ضمن اعلام موضع هماهنگ و متحد خود در مقابل اعمال زور و رفتار سرکوبگرایانه با دانشجویان، هنرمندان و اخیرا حذف عنادآمیز رشتۀ مجسمه‌سازی، خاطر نشان می‌سازد که نتایج زیانبار و عواقب اهمال و سکوت در برابر این اقدام ظالمانه و ناآگاهانه متوجه نهادهای متولی است. 


رونوشت:

خانۀ هنرمندان ایران

کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران

شورای نگهبان

ریاست قوه قضاییه

ریاست مجلس شورای اسلامی

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

pdf


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه