pt

متن کامل نشست خبری انجمن تصویرگران

۰۸ آذر ۱۳۹۰


نشست خبری انجمن تصویرگران با حضور مدیرعامل انجمن روز دوشنبه هفتم آذرماه در دفتر این انجمن برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران، در این نشست که با استقبال بسیار خوب خبرنگاران خبرگزاری ها و روزنامه های مختلف رو به رو شد، فعالیت های انجمن در قالب دو موضوع برگزاری دوسالانه تصویرگری و اهم برنامه های انجمن تا پایان سال تشریح شد.


در ابتدای نشست علی هاشمی شهرکی با ابراز خوشحالی از این که برای اولین بار یک نشست خبری، آن هم با این استقبال در دفتر انجمن تصویرگران برگزار شده است، در مورد برگزاری دو سالانه گفت: همان طور که دوستان هم در جریان هستند این موضوع در چند سال اخیر یکی از پرجنجال ترین بحث ها بوده است. سال آینده اگر مشکلی پیش نیاید و بتوانیم دو سالانه انجمن را برگزار کنیم دقیقا 10 سال بعد از برگزاری آخرین دو سالانه تصویرگران خواهد بود یعنی دو سالانه پنجم که سال 81 برگزار شده است.
در این رابطه اصلی ترین نکته این بوده است که تمام هیئت مدیره های انجمن در این10سال دغدغه برگزاری دو سالانه را داشته اند و خود را موظف می دانستند این کار را به عنوان یک مسئولیت در انجمن تصویرگران، برای تصویرگران کشور انجام دهد. اما متاسفانه تعریف درستی از هنر تصویرگری برای مسئولان فرهنگی و هنری کشورمان وجود نداشته است به طوری که حدود سال 82 و اندکی بعد از برگزاری دو سالانه پنجم بود که مسئولان وقت به این نتیجه رسیدند که چرا باید برای تصویرگری بودجه صرف کنیم درحالی که تصویرگری اصلا هنر نیست. شما تصور کنید تازه از این جا بود که انجمن تصویرگران مجبور شد دوباره به مسئولان فرهنگی کشور بقبولاند که تصویرگری شاخه ای از هنرهای تجسمی است. بعضی از عزیزان خبرنگار که پیگیر بودند به خوبی می دانند که از آن زمان تاکنون مسئولان انجمن برای تبیین جایگاه تصویرسازی و نظرات خود در مصاحبه ها و جلسه های مختلفی شرکت کرده اند و حتی مناظره رادیویی داشته ایم.


وی با اشاره به دلایل کاهش همکاری انجمن ها با مجموعه های دولتی گفت: همان طور که خبر دارید سال های اخیر درکل، انجمن ها به دو دلیل اصلی خیلی تمایلی برای برگزاری دو سالانه با مجموعه موزه های معاصر یا موسسه توسعه هنرهای تجسمی نداشته اند. اولین دلیل آن سیاستی بود که برای تمرکززدایی دوسالانه از تهران مطرح شد. به طوری که دوسالانه ها در شهرهای دیگر برگزار شوند و به طبع هیچ یک از انجمن های هنرهای تجسمی از این طرح استقبال نکردند. دومین مسئله هم دخالت های اجرایی مسئولان مجموعه های دولتی در برگزاری دوسالانه ها بود. این دخالت گاهی تا جایی پیش می رفت که در عمل، انجمن ها در حد یک مجری بسیار پیش پا افتاده تعریف می شدند یعنی حق نداشتند در مورد کاری که قرار بود انجام دهند هیچ نوع برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند یا حتی نیروهای تخصصی یا شورای سیاست گذاری را خودشان انتخاب کنند.
مجموع این مسائل باعث شده است که نه فقط انجمن تصویرگران، بلکه خیلی انجمن ها تمایل زیادی برای همکاری کردن با مجموعه های دولتی به ویژه موسسه توسعه هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر نداشته باشند.


مدیرعامل انجمن تصویرگران، در مورد توافق اخیر انجمن با موسسه توسعه هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر، گفت: اکنون طبق صحبت ها و توافق های فعلی قرار بر این است که انجمن اختیار کامل داشته باشد تا دوسالانه اش را در تهران و با شورای برنامه ریزی، داوران و موضوع انتخابی خودش برگزار کند. این گونه به نظر می رسد، در این مدتی که آقای دکتر شالویی مسئول شده اند و در پی آن دوستان در موزه هنرهای معاصر شروع به همکاری کرده اند در نهایت به این نتیجه رسیده اند که بهتر است کار به خود انجمن ها سپرده شود، تا با برنامه ریزی خودشان برگزار شود. به همین دلیل هم بعد از مذاکره و صحبت هایی که کردیم در نهایت به این توافق رسیدیم که بتوانیم با اختیارات کامل و طبق شرایط و ساختار تخصصی و حرفه ای که دغدغه انجمن هست، دوسالانه را برگزار کنیم.


وی چگونگی برگزاری دوسالانه را چنین بیان کرد: برنامه این است که اگر طبق برنامه ریزی ها و خواسته هایمان نتوانیم دوسالانه را بین الملی برگزار کنیم دست کم آن را به شکل نیمه بین المللی و با دعوت از هنرمندان خارجی انجام دهیم. به هرحال دوسالانه10 سال که برگزار نشده است و به دلیل همین ارتباط با هنرمندان خارجی محدود شده است و برقراری دوباره ارتباط و ایجاد تمایل برای همکاری در آن ها مشکل خواهدبود ولی خوشبختانه ما در این مدت توانسته ایم هنرمندان دیگری را شناسایی کنیم و لیستی از آن ها تهیه کرده ایم  که در صورت نیاز با آن ها وارد مذاکره خواهیم شد. البته متاسفانه یکسری مسائل سیاسی و اجتماعی کلی که در کشور وجود دارد روی بحث همکاری متقابل فرهنگی هم تاثیر گذاشته است برای نمونه، ما طرحی را برای همکاری فرهنگی و هنری با سفارت کرواسی ارائه کرده بودیم که با وجود تمایل زیاد آن ها، اما به دلیل مسائل سیاسی و تحریم های موجود از همکاری با انجمن خودداری کردند. من خیلی متاسفم که در برنامه های فرهنگی هم این گونه مسائل وارد شده است. این مسائل باعث سخت تر و محدودتر شدن ارتباط ها می شود ولی ما سعی خواهیم کرد برای دوسالانه و دیگر برنامه های انجمن، از اعتباری که با توجه به توانایی تصویرگران ایرانی و ارتباطاتی که خودشان با مراکز هنری خارج از کشور به وجود آورده اند، استفاده کنیم تا ارتباط فرهنگیمان را با هنرمندان خارجی از دست ندهیم.


هاشمی شهرکی در پاسخ به این پرسش که با توجه به برگزاری دوسالانه های مجسمه سازی، سفالگری و نگارگری با نقش حداقلی انجمن ها در برگزاری آن ها و با توجه به تاکید مسئولان بر بحث تمرکز زدایی و تمایل اعمال نظرات خود در دوسالانه ها، آیا برای پایبندی به این توافق های صورت گرفته ضمانت اجرایی وجود دارد، گفت: در چند جلسه مستقیمی که با دکتر شالویی، آقای طاهری و دیگر دوستان داشتیم، دائما به این موضوع تاکید کرده اند که ما می خواهیم اختیارات را به خودتان بدهیم به طوری که در آخرین صحبت، آقای طاهری به من گفتند که، شما بروید شورای سیاست گذاریتان را تشکیل دهید و فراخوان را آماده کنید و بعد از مشخص کردن مکان و دیگر جزئیات اجرا، آن وقت بیایید که براساس آن تامین بودجه کنیم تا دوسالانه برگزار شود. حالا این که در جریان کار واقعا پایبند به این صحبت خواهند بود یا نه، ما به دلیل علاقه به برگزاری این دوسالانه برای تصویرگران دوست داریم به این توافق ها خوشبین و امیدوار باشیم.
اگر به دلیل مشکلات اجتماعی این اتفاق نیافتد به طبع این مسئله را اعلام خواهیم کرد، چرا که دغدغه ما برگزاری دوسالانه به بهترین و حرفه ای ترین شکل ممکن است نه به هر شکل ممکن. ما که 10 سال برگزار نکرده ایم اگر قرار است این گونه باشد بازهم برگزار نخواهیم کرد.


وی در مورد برنامه های انجمن برای پرکردن جای خالی دوسالانه در این مدت، گفت: اگر یادتان باشد سال های قبل گفته بودیم که اگر دوسالانه را برگزار نکنیم یک نمایشگاه به شکل سالیانه برگزار خواهیم کرد. ما پارسال این نمایشگاه را با نام نمایشگاه سالیانه تصویرگران در موزه امام علی برگزار کردیم. امسال هم در هفته آخر بهمن ماه تمام فضای خانه هنرمندان را برای برگزاری هفته تصویرگری در اختیار خواهیم داشت. در این هفته که از بیست و سوم یا بیست و چهارم بهمن ماه تا آخر ماه برگزارخواهد شد، برنامه هایی نظیر نمایشگاه سالیانه، چهار بزرگداشت برای چهار هنرمندپیشکسوت تصویرگری، چند ورک شاپ، یک سلسله نشست و چند نمایشگاه جنبی در کنار نمایشگاه اصلی برگزار خواهد شد.
به هر حال ما یک برنامه جامع و کامل برای هفته تصویرگریمان ترتیب داده ایم که چه دوسالانه برگزار شود و چه نشود آن را انجام خواهیم داد و هر سال نیز گسترده تر برگزار خواهیم کرد. حالا اگر دوسالانه هم برگزار شود چه بهتر به برنامه های انجمن اضافه خواهد شد.


هاشمی شهرکی در مورد شورای سیاست گذاری دوسالانه، اقدامات انجام شده در این زمینه و زمان دقیق فراخوان که پرسش یکی از خبرنگاران بود، گفت:
در مورد برنامه های اولیه آن بخش هایی که به تحقیق در مورد برگزاری ملی یا بین المللی دوسالانه برمی گردد انجام شده است. لیستی هم از اعضای شورای سیاست گذاری تعیین کردیم. اگر چه از نظر ما این شورای سیاست گذاری برای کل ساختار انجمن است و هنوز آن را به طور مشخص به عنوان شورای سیاست گذاری دو سالانه مطرح نکرده ایم. این شورا ترکیبی است از هیئت مدیره های قبلی انجمن و هنرمندان پیشکسوتی که در زمینه تصویرگری به شکلی فنی و اجرایی فعالیت داشته اند مانند آقایان بنی اسدی، همتی آهویی، بهزاد قریب پور، دادگر، نیکان پور و مثقالی. تاکنون با این شورا یک جلسه درباره کلیات بحث دوسالانه برگزار کرده ایم و به زودی جلسه دیگری برگزار می کنیم که در آن به جزئیات بیشتر پرداخته خواهد شد تا تکلیف فراخوان مشخص شود. زمانی هم که برای برگزاری دوسالانه در نظر گرفته شده است حدود نیمه دوم سال 91 خواهد بود.


وی پرسش یکی دیگر از خبرنگاران با این مضمون را که، با توجه به این که انجمن ها خیلی در توافق های با موسسه های دولتی تجربه خوبی ندارند و شواهد بر این است که همکاری زیادی با انجمن ها صورت نمی گیرد به طوری که حتی در دوسالانه عکس نیز به دلیل عدم توافق، مسئولان اعلام کردند دوسالانه را خودشان با کمک عکاسانی که در این زمینه با آن ها همکاری خواهند کرد، برگزار می کنند. آیا در تصویرگری هم با بروز چنین عدم توافقی، آیا هستند کسانی که بخواهند در برگزاری دوسالانه به هر شکلی و حتی با نام مجموعه های دولتی با آن ها همکاری کنند، چنین پاسخ داد: اگر چنین بود در طی این 10 سال دوسالانه تصویرگری برگزار می شد. توجه کنید که تاکنون سه دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شده است اما تازه امسال بخش تصویرگری به آن اضافه شده است. چون از ما خواستند که همکاری کنیم و ما این کار را کردیم و در جشواره ملی جوان هم به خاطر همکاری انجمن بود که توانستند بخش تصویرسازی را برگزار کنند و تا قبل از آن این بخش را نداشتند. بقیه جشنواره هایی هم که در طی این سال ها بخش تصویرسازی داشته اند به طور مستقیم با همکاری یکی از اعضای حرفه ای انجمن این کار را کرده اند. بچه های تصویرگری آنقدر فضایشان از یکدیگر دور نیست و از جریان ها بی اطلاع نیستند که بخواهند به طور شخصی اقدام کنند. البته نمی گویم قطعا این اتفاق نخواهد افتاد ولی در این مدت که چنین چیزی را شاهد نبوده ایم.


آیا برگزار نشدن دوسالانه به هنر تصویرگری آسیبی وارد کرده است یا خیر، پرسش دیگری بود که چنین پاسخ داده شد: درست است که دراین مدت برنامه ای با عنوان دوسالانه نداشته ایم اما در عوض جشنواره ها و مسابقه هایی را برگزار کردیم تا نبود دوسالانه را پوشش دهیم ما سعی کردیم با برگزاری نمایشگاه های سالانه و جشنواره های غیر ادواری نظیر شاهکارهای ادبی ایران و جشنواره های کتاب های درسی و حتی ورک شاپ های سالانه فضا را مداوم فعال نگه داریم. دراین مدت هنرمندان تصویرگر درجشنواره های معتبر جهانی توانسته اند حضور فعال داشته باشند و افتخارات زیادی به دست بیاورند. سطح تصویرگری ایران به جایی رسیده است که حتی به این جشنواره های اعزام داور داشته ایم داورانی همچون خانم حدادی و آقای گلدوزیان از نسل سوم و جوان تصویرگری ایران هستند.
اتفاق خوبی هم که افتاد این است که در طی این ده سال تعریف تصویرسازی در ایران تا حدی تغییر کرده است وگستره بیشتری را در برگرفته است. امروز انجمن تصویرگران به مباحث تصویرسازی بزرگسالان نیز با جدیت می پردازد و تمایل هنرمندان تصویرگر به جنبه هایی از تصویرسازی مانند کمیک استریپ، تصویرسازی مطبوعاتی، تصویرسازی برای انیمیشن، تصویرسازی برای فیلم، جلوه های ویژه و تصویرسازی مد که کمتر در ایران شناخته شده بودند افزایش یافته است. اما در مورد تصویرگری کتاب کودک برگزاری دوسالانه می توانست اثرات مثبتی داشته باشد. در نگاهی آسیب شناسانه به اینجا می رسیم که ما در حواشی تصویرگری به خوبی رشد کرده ایم اما درمورد تصویرسازی کتاب تا حدودی درجا زده ایم البته این موضوع را بیشتر هنرمندان متخصص درک می کنند و ضعف های موجود را می بینند.


هاشمی شهرکی همچنین در مورد نحوه برنامه ریزی برای متفاوت تر و بهتر برگزار شدن دوسالانه نسبت به گذشته، که پرسش خبرنگاران دیگری بود، گفت: در آخرین دوسالانه یک بخش اصلی موضوعی و چند بخش جنبی به همراه یک سلسله نشست وجود داشت. در ششمین دوسالانه ما سعی خواهیم کرد علاوه براین بخش ها اقدام به برگزاری نمایشگاه های جنبی بیشتری کنیم و یک بخش آزاد نیز در کنار بخش موضوعی داشته باشیم اما این ها هنوز در حد ایده پردازی است و هیچ چیز قطعی نشده است.

مهمترین برنامه های انجمن تصویرگران
مدیرعامل انجمن تصویرگران در ادامه صحبت های خود به مهمترین فعالیت های انجمن تا پایان سال پرداخت، وی در این زمینه گفت: در این مدت انجمن توانسته است با توافق خانه کاریکاتور گالری شماره دو آن مجموعه را که در پارک مریم خیابان کریمخان قرار دارد، به صورت گالری اختصاصی تصویرگران در اختیار بگیرد و اکنون تمام برنامه های این گالری را برای فصل زمستان بسته شده است به طوری که در طی زمستان هر ده روز یک نمایشگاه تصویرگری انفرادی یا گروهی از اعضای انجمن برگزار خواهد شد.


وی در ادامه از همکاری انجمن با معاونت فرهنگی در هفته کتاب خبرداد و افزود: در این زمینه سه نشست تخصصی با موضوع نشست های تخصصی، تصویرسازی جلدکتاب های بزرگسال، تفاوت میان تصویرسازی کودک و خردسال و همچنین چالش های تصویرسازی مذهبی، چهار ورک شاپ با تکنیک های کولاژ، رنگ روغن، آبرنگ و چاپ و یک نمایشگاه از آثارپیشکسوتان تصویرگری، را به احتمال زیاد پس از سوگواری تاسوعا و عاشورا برگزار خواهیم کرد که زمان و مکان دقیق آن ها به زودی اعلام خواهد شد.


او با اشاره به کتاب سال تصویرگری به عنوان یکی دیگر از فعالیت های انجمن تصویرگران گفت: کتاب امسال با سال های قبل متفاوت خواهد بود به طوری که دراین کتاب آثار هنرمندان بر اساس موضوعاتی مانند تصویرسازی ادبیات، انیمیشن و بازی رایانه ای، مطبوعات، مد، علمی، آموزشی و فیلم از یکدیگر جدا خواهد شد. با این کار هم مخاطبان راحت تر تصویرگر مورد نظر خود را انتخاب خواهند کرد و هم تصویرگران با توجه به موضوع مورد علاقه خود زودتر و بهتر دیده می شوند. اکنون تمام کارهای مقدماتی کتاب انجام شده است و در آذرماه فراخوان آن اعلام خواهد شد.


ورک شاپ مارکوپولو فعالیت دیگری بود که هاشمی شهرکی به آن اشاره کرد. وی در این باره گفت: این برنامه هفته قبل با کیفیتی خوب در باغ سفارت ایتالیا برگزار شد و تصویرگران حاضر در آن توانستند آثار خوبی بیافرینند. مدیراجرایی این ورک شاپ خانم بنفشه احمدزاده و مدیر هنری آن آقای کیانوش غریب پور است که اکنون در حال آماده سازی این آثار برای طراحی و چاپ تقویم، کارت پستال و کتاب هستند. این تقویم برخلاف دیگر تقویم ها علاوه بر این که یک سال شمسی کامل دارد، یک سال میلادی کامل نیز خواهد داشت و به همین خاطر تعداد ماه های آن متفاوت خواهد بود. البته باید به دلیل کاهش شدید بودجه این سفارت در ایران، حمایت ملی مناسبی از سوی سفارت ایتالیا صورت نگرفت.


هاشمی شهرکی همچنین زمان برگزاری مجمع عمومی انجمن برای انتخاب هیئت مدیره جدید را  پایان هفته تصویرگری عنوان کرد.



آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه