pt

فرصت تصویرگری در فضای مذهبی

۰۹ تير ۱۳۹۱

.

مدیر اجرایی نمایشگاه تصویرسازی سقای آب و ادب اظهار کرد: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای جوانان است تا به واسطه آن بتوانند تصویرگری مذهبی را در فضایی نو و بدیع تجربه کنند. 

.

سمیه علی‌پور، تصویرگر و مدیر اجرایی نمایشگاه تصویرسازی سقای آب و ادب، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا گفت:‌ آثار این نمایشگاه طی برگزاری کارگاه تصویرسازی در دی ماه 90 با سرپرستی و مدیریت هنری ابوالفضل همتی آهویی، هنرمند تصویرساز و مدرس دانشگاه، خلق شد. ‌در این کارگاه نزدیک به 40 اثر خلق شد که 30 اثر از میان آنها برای شرکت در این نمایشگاه انتخاب شده است. 

.

علی‌پور گفت: ‌کتاب سقای آب و ادب اثر سیدمهدی شجاعی که در مورد زندگی حضرت ابوالفضل عباس(ع) از تولد، کودکی تا زمان شهادت ایشان در کربلا است موضوع هنرمندان تصویرساز برای این نمایشگاه در نظر گرفته شد. این اثر مانند دیگر آثار شجاعی دارای متون ادبی و شیوه و سبکی خاص است. 

.

وی ادامه داد:‌ داشتن موضوع واحد در حالی که هنرمندان هر کدام کتاب سقای آب و ادب را مطالعه کرده بودند موجب این شده است که این آثار جذابیت مخصوص به خود را داشته باشد. هر تصویرگر با نگاه خاص خود همچنین سبک و تکنیک مختص خود به موضوع شهادت حضرت عباس(ع) نگاه کرده است. 

.

علی‌پور عنوان کرد: ‌اغلب کارها راجع به زمان شهادت حضرت ابوفاضل و روز تاسوعاست و این باعث شده در حوزه تصویرگری مذهبی با این موضوع کارهای جدید و در سطح حرفه‌ای خلق شود. البته در این حوزه کارهای مختلفی ارائه شده اما تمرکز هنرمندان تصویرگر بر یک موضوع و شخصیت خاص موجب شده آثاری قابل توجه خلق شود. 

.

مدیر اجرایی نمایشگاه گفت: ‌برگزاری این کارگاه می‌تواند قدمی در این جهت باشد که در حوزه تصویرگری دینی کارهای ارزشمندی خلق شود و موضوعات مذهبی تنها به یک سری هنرمندان شناخته شده این عرصه سپرده نشود. این گونه می‌توانیم به جوانان هنرمند اجازه دهیم این فضا را تجربه کنند. 

.

وی در مورد میزان استقبال مخاطبان از این آثار گفت:‌ به گفته مخاطبان این آثار توانسته است با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. برداشت من این بوده که جامعه به تصاویری که هم حرفه‌ای و زیبا باشند و هم مفاهیم مذهبی و معنوی را ارائه دهند و هم در آنها نوآوری دیده شود نیاز دارد. جامعه ما در اغلب موارد به تصاویر کلیشه‌ای و تکراری بی‌تفاوت است اما به تصاویر نمادین علاقه نشان می‌دهد. 

وی از انتشار این آثار در کتابی واحد خبر داد و گفت: کتاب متشکل از تصویرسازی هنرمندان با محوریت کتاب سقای آب و ادب بزودی توسط انتشارت نیستان منتشر می‌شود. 

.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو ابوالفضل همتی آهویی، مدیر هنری و سرپرست کارگاه، به خبرنگار ایکنا گفت: ‌در خلق این آثار سعی کردیم به درون این قصه توجه بیشتری نشان دهیم و مخاطب را به عنوان مخاطب نوجوان رعایت کنیم. همچنین سعی کردیم در این آثار نوعی دید زیباشناسی که کمی مغایر با آنچه که هم اکنون مصطلح است داشته باشیم، فضا را بشکنیم و طرحی نو ارائه دهیم. 

.

یادآور می‌شود این نمایشگاه حاصل همراهی هنرمندانی چون رضا مکتبی، عاطفه شفیعی‌راد، منصوره محمدی، الهام جمشیدی‌مهر، سیدمیثم موسوی، مریم طباطبایی، سمیه علیپور، منصوره روح‌اللهی، سحر حقگو، سمیه غلامی، لیدا معتمد، افسانه حاجی‌صادق‌لو، شیوا ولیان، هاجر سلیمی‌نمین، آرزو قلی‌زاده، شهره امیراحمدی، مرضیه صفرزاده، ندا حسن‌زاده، آذر عزتی، شیوا نیری و شیدا مشایخی است. 

.

این نمایشگاه که از چهارم تیرماه آغاز شده است تا پانزدهم تیرماه در گالری شماره 2 فرهنگسرای ارسباران در خیابان شریعتی، خیابان جلفا، خیابان ارسباران از ساعت 16 تا 20 آماده بازدید علاقه‌مندان است. 

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه