pt

نقطه امن کجاست؟

۲۳ دى ۱۳۹۱

.

نمایشگاه نقاشی‌های مرجان ثابتی با عنوان نقطه امن برگزار می شود.

.

به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران، نقطه امن، آثاری را به نمایش می گذارد که برگرفته از ذهنیت زنانه خالق خود است. این هنرمند پیش از این نیز نمایشگاهی با عنوان ژرفای ناخودآگاه زنانه برگزار کرده است.

.

در متن دعوت نامه نمایشگاه، هدا حدادی آثار او را چنین تفسیر می کند:

"کلاژ هجوم اتفاق های پیش بینی نشده است. اتفاق هایی بیش از آنچه رنگ های کوبنده پریشان در آثار مرجان ثابتی ایجاد کرده اند. هرچند این اتفاق ها در نهایت هدفمند شده اند و جای خود را در بطن تصویر و لابه لای رنگ های نه چندان اندک کار پیدا کرده اند و خوش نشسته اند اما در هیچ حالتی استقلال و ماهیت کلاژ بودن خود را از دست نداده اند. این کلاژها به وضوح در بیان تکها ی از حس ها و حرف های رنگین مرجان ثابتی دویده اند و مرجان نیز تلاشی برای رام کردن و سنباده زدن این ناگهانی نکرده است. گویا اجازه داده تا این شتک‌های کاغذی، یک کلام و بیپرده، حرف های خویش را باز بگویند.

آثار مرجان ثابتی روایتگرند. روایتی چندوجهی و متضاد از پریشانی و امنیت، زنانگی و جریان عادی زندگی.

مرجان ثابتی ناظر و راوی دورهمنشینی های زنانهایست که به گفته خود او، محافلی هستند برای جستجوی امنیت. اما در دل این جستجو رازها و تشویش ها و دلهره هایی هست که بیانش بر دوش عناصر متعددی مثل رنگ و خط و فرم های مخصوص خود اوست. خطوط به عمق رفته طرح ها، این نشست های امن را بی تعادل می کند و به گوشه های مرموز خارج از دید می کشاند. فرم ها طبیعتگرا و رنگها طبیعت گریزند. پیش زمینه ها فرمگرا و پس زمینه ها فرم  گریزند. رنگها نشستپذیر و کلاژها نشست گریزند و از همه برجسته تر محتواست که امنیت محور اما متزلزل است. این تضاد و تقابل به عمد در کار مرجان ثابتی وارد شده است و بیان واضح و بیپرده و آشکار دنیای متناقض امروز ما در همه وجوه خویش است.

حرکت و انرژی را نمی توان در این آثار نادیده گرفت. همه این عناصر متناقص در حرکتند و به سمتی، سویی، فردایی متمایلند. هر چند در ظاهر تمامی فیگورهای موجود در این آثار به آرامی نشسته یا دراز کشیده اند، اما رویاها، ذهنیت ها و درونیات پویا، بی قرار و گاه مشوش آنها پیاپی از دل رنگ ها و فرم ها خودنمایی می کنند.

به هر روی می شود آثار مرجان ثابتی را جستجویی چندوجهی دانست برای پیدا کردن نقطه امن. اما این نقطه امن کجاست؟ کجا باید جستجویش کرد و در کدام سو نشانه اش گرفت؟

سومین نمایشگاه انفرادی مرجان ثابتی، قصه این جستجو و نمایش دست یافته هایی است که کم وبیش احساسی مشترک را به مخاطب هدیه می کنند؛ حس خوب غوطه خوردن در ماجرایی آرام و مرموز.

این ماجرای بی پایان در این نمایشگاه شروع می شود و امتداد آن را در دیگر نمایشگاه های ثابتی باید دنبال کرد."

.

نقطه امن، جمعه بیست و نهم دی ماه در گالری هفت ثمر گشایش خواهدیافت و تا چهارشنبه چهارم بهمن ماه 1391 ادامه می یابد.

.

علاقه مندان می توانند برای بازدید از ساعت 16 تا 20، به گالری هفت ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 (تلفن: 88731403) مراجعه کنند.


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه