pt

مدادهای پرنده بر دوش برگزیدگان نشستند

۲۷ دى ۱۳۹۱

.

پانزدهمین جشنواره دو سالانه کتاب کودک و نوجوان از برگزیدگان خود با اهدای پنج مداد پرنده، لوح زرین، دیپلم افتخار، لوح تقدیر و کارت هدیه نقدی تجلیل کرد.

.

به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران به نقل از پایگاه خبری کودکان و نوجوانان، در این آیین که روز بیست و پنجم دی برگزار شد از برترین کتاب‌های منتشر شده در سال‌های 89 و 90 در رشته‌های "شعر"، "داستان تالیف"، "داستان ترجمه"، "علمی و آموزشی"، "دینی"، "زندگی‌نامه"، "بازنویسی" و "تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد" تقدیر شد.

.

مداد پرنده مهم‌ترین جایزه‌ جشنواره کتاب کودک و نوجوان است. این جایزه امسال به پنج برگزیده اهدا شد.

.

داوران پانزدهمین جشنواره دو سالانه کتاب کودک و نوجوان در مجموع یک هزار و 365 کتاب را مورد ارزیابی قرار دادند که از این تعداد 499 کتاب به نوجوانان و 866 کتاب به کودکان و خردسالان اختصاص داشت.

.


بر این اساس، در بخش "تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد" هیئت داوران متشکل از ابراهیم حقیقی، علیرضا گلدوزیان و شاپور حاتمی در حوزه تصویرگری رده‌ کودک و خردسال، مداد پرنده، دیپلم افتخار و کارت هدیه پنجاه میلیون ریالی را ، به سمانه قاسمی برای کتاب‌های "چرخ چرخ بچرخان" و "خودت پیدا کن!"، از انتشارات کانون، به دلیل تصویرسازی و شیوه خاص تولید خلاقانه در جهت کشف، رشد تفکر کودک و نو بودن شیوه رفتار در کتاب‌های کودک اختصاص دادند.

.

در عین حال در بخش طراحی گرافیک رده‌ نوجوان، مداد پرنده، دیپلم افتخار و کارت هدیه پنجاه میلیون ریالی به کوروش پارسانژاد به‌دلیل انسجام و یکپارچگی طراحانه‌ مجموعه آثارش، از ابتدا تا تولید کتاب و برخورد هوشمندانه خارج از کلیشه‌های رایج، تعلق گرفت.

.

همچنین هیئت داوران در بخش تصویرگری نوجوان، مداد پرنده، دیپلم افتخار و کارت هدیه شصت میلیون ریالی را به حسن روح‌الامینی، میثم برزا و فرهاد مفّوز برای کتاب "خط اوّل" (مجموعه داستان‌های تصویری دفاع مقدس) از مؤسسه فرهنگی هنری سلوک افلاکیان، به‌دلیل ایجاد تصاویر منسجم، خلاقانه، پرتحرک و پویا که لازمه شیوه‌های تصویرگری استریپ با موضوع دفاع مقدس اهدا کرد.

.


بر این اساس در "تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد" علاوه بر سه مداد پرنده‌ای که داوران در این بخش اهدا کردند در حوزه کتاب‌سازی رده‌ کودک و خردسال ، لوح تقدیر و کارت هدیه ده میلیون ریالی به‎طور مشترک به انتشارات چکه و شهر قلم برای چاپ مجموعه "ترانه‌بازی"، "مجموعه خدا جونم" و کتاب "دلم یه گنجشک داره"، به‌دلیل پرداختن به شیوه‌ صحافی ماندگار برای کودک و پیچیده بودن صحافی در اجرا تعلق گرفت.

.

همچنین مدیر پروژه کتاب‌های "مرغک کانون"، زهره پریرخ به‌دلیل نوجویی و خلاقیت در تولید کتاب‌های تازه، شایسته دریافت لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی شناخته شد.

.

هیئت داوران در بخش طراحی گرافیک کودک و خردسال، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به حبیب ایلون برای مجموعه سه جلدی شعر "دست بزنم...؟!" از انتشارات سوره مهر، به‌دلیل طراحی یک پارچه بصری در تمام مجموعه و استفاده از رنگ و ترکیب درست رنگی برای گروه سنی کودک و خردسال، صفحه‌آرایی مناسب محتوای کتاب و همخوان‎بودن صفحه‌آرایی با آثار تصویرگر اهدا کرد.

.

در عین حال در بخش طراحی جلد، داوران ضمن تقدیر از کیانوش غریب‌پور برای کتاب "هیچ هیچ هیچانه"، رضا زوّاری برای کتاب "خیال صورتی" و راشین خیریه برای کتاب "موج‌های دریا یک بطری را به طرف ساحل آوردند"، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به بهزاد غریب‌پور برای مجموعه "قصه‌های تصویری از بوستان" از انتشارات قدیانی، به‌دلیل طراحی موفق یونیفرم مجموعه، انتخاب درست رنگ‌ها براساس تصویرسازی‌ها، پرداختن درست به پشت جلد و هماهنگی با طراحی درون کتاب اختصاص داد.

.

در حوزه تصویرگری کودک، هیئت داوران ضمن تقدیر از مهکامه شعبانی برای کتاب "دیو سیاه دم به سر"، سحر بردایی برای کتاب "فیل کوچولو چه کار می‌کنی؟"، راشین خیریه برای کتاب "موج‌های دریا یک بطری را به طرف ساحل آوردند"، عاطفه ملکی‌جو برای "مجموعه قصه‌های مسجد" و میترا عبداللهی برای کتاب "با تو سخن گفتن"، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به حسن موسوی برای مجموعه "قصه‌های شیرین از زندگی پیامبر جلد سه تا هشت" و "رنگ چشم‌های صبا"، از انتشارات بوستان کتاب قم، "دختری به نام هلهله"، از انتشارات قدیانی و "میومیو... تشکّر!"، از انتشارات کانون ، به‌دلیل استفاده مناسب از فرم و رنگ، برخورد خلاقانه در تصویر و صداقت بیان در جهت محتوا تقدیم ‌کرد.

.

در بخش کتاب‌سازی نوجوان، هیئت داوران لوح تقدیر و کارت هدیه پنج میلیون ریالی را به انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سروش و طلایی اختصاص داد.

.


بر همین اساس در بخش طراحی گرافیک نوجوان، گروه داوری ضمن تقدیر از محمود حسینی برای کتاب "رفاقت با سازهای ایرانی" و کیانوش غریب‌پور برای کتاب "آرش"، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کامران مهرزاده برای "مجموعه‌ آشنایی با متون کهن" از انتشارات کانون، به‌دلیل رفتار نوجویانه، متفاوت، حفظ مناسب شکل و رنگ‌ با تصویرسازی‌ها، صفحه‌آرایی در انتخاب قلم مناسب و شیوه‌ نوجویانه در ترکیب متن در صفحه اهدا کرد.

.

همچنین در بخش طراحی جلد هیئت داوران ضمن تقدیر از پژمان رحیمی‌زاده برای مجموعه "رمان نوجوان امروز" و محمود حسینی برای کتاب "رفاقت با سازهای ایرانی"، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کیانوش غریب‌پور برای "مجموعه رمان نوجوان"، از انتشارات افق و "100 دانشمند ایران و اسلام"، از نشر طلایی، به‌دلیل طراحی یک‌پارچه مناسب یونیفرم و تناسب طراحی جلد با محتوای کتاب، اختصاص دادند.

.

هیئت داوران در بخش تصویرگری ضمن تقدیر از حسن موسوی، پژمان رحیمی‌زاده و الهه طاهریان، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به پیمان رحیمی‌زاده برای کتاب "شاهزاده بابِل" به‌دلیل برقراری درست ارتباط متن با تصویر، تصویرهای پرکار، توجه ویژه و پردازش تصویری و ایجاد فضاسازی اسطوره افسانه‌ای از مؤسسه فرهنگی منادی تربیت اختصاص داد.


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه