pt

تلاش برای احیای ردیف بودجه تصویرگری

۲۴ فروردين ۱۳۹۲

.

متن گفتگوی کیانوش غریب پور دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری با خبرگزاری فارس.

.
غریب‌پور دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری با تأکید بر تلاش انجمن تصویرگران برای احیای ردیف بودجه دوسالانه تصویرگری گفت: پاسخ قطعی برای برگزاری این دوسالانه زمانی است که فراخوان آن را که مصوب هیئت مدیره انجمن است، منتشر کنیم.

.

کیانوش غریب‌پور دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره برگزاری این دوسالانه بعد از 11 سال توقف توضیح داد: این دوسالانه در شرایطی که به نفع جریان تصویرگری کشور پیش برود و از برگزاری آن در سطح حرفه‌ای مطمئن شویم، پاییز سال جاری برگزار خواهد شد.

.

او درباره بودجه پیش بینی شده برای این دوسالانه با توجه به نرخ تورم در سال جاری توضیح داد: سال گذشته مذاکرات ما به دو دلیل کمبود بودجه و زمان اندک به نتیجه نرسید و امکان برگزاری ششمین دوسالانه تصویرگری فراهم نشد. امسال هم وزارت ارشاد برای برگزاری این دوسالانه تمایل نشان داده است و ما هم به عنوان انجمن تصویرگران مایل به برگزاری آن هستیم اما اگر به لحاظ تأمین مالی و فراهم شدن شرایط حرفه‌ای در برگزاری این دوسالانه مطمئن شویم آن گاه می‌توانیم اعلام کنیم که دوسالانه‌ای خواهیم داشت که بعد از یازده سال توقف می‌تواند شأن حرفه‌ای دوسالانه را دوباره به جایگاه خود بازگرداند و صرفاً جشنواره‌ای معمولی نداشته باشیم.

.

او با اشاره به این که این دوسالانه با شرایط مذکور پاییز امسال برگزار خواهد شد ادامه داد: پاسخ قطعی برای برگزاری این دوسالانه زمانی است که فراخوان را منتشر کنیم و انتشار فراخوان ششمین دوسالانه که مصوب هیئت مدیره انجمن است، یعنی آن که به این اطمینان برای برگزاری دوسالانه در سطح حرفه‌ای رسیده‌ایم.

.

غریب‌پور درباره برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری برای انتشار فراخوان هم گفت: از شهریورماه سال قبل که شورای سیاستگذاری دوسالانه معرفی شده است، تاکنون جلسه شورای سیاستگذاری تشکیل نشده است و جلسات ما بیشتر بین هیئت مدیره انجمن و مدیران دفتر تجسمی بوده است.

.

غریب‌پور تأکید کرد: تا زمانی که جلسه شورای سیاستگذاری  تشکیل نشود و فراخوانی که مصوب ماست منتشر نشود نمی‌توان گفت جلسه قطعی داشتیم، با این حال مقدمات کار فراهم شده است.


او در پاسخ به این سؤال که به برگزاری این دوسالانه خوشبین است یا خیر گفت: بیشتر امیدوار هستم تا خوشبین.

.

دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری درباره نحوه هزینه کرد بودجه این دوسالانه و اطمینان از دریافت به موقع این بودجه برای پیش بینی درست سطح کیفی برنامه‌های دوسالانه هم توضیح داد: هزینه کرد بودجه مکانزیمی دارد که بخشی در اختیار ما به عنوان مجری قرار می گیرد و بخشی در اختیار مرکز تجسمی است، با این حال به ما اطمینان داده‌اند که بخش هزینه محتوایی دوسالانه را بدون دردسر دریافت خواهیم کرد.

.

وی درباره افزایش هزینه‌های برگزاری این دوسالانه هم گفت: بودجه پیش بینی شده برای این دوسالانه در سال گذشته، به دلیل نرخ تورم برای امسال کم است و این مبلغ برای بازگشت شکوهمند تصویرگری به جایگاه نخست خود کفایت نمی‌کند اما ناچاریم در محدوده این بودجه، برنامه‌های دوسالانه را تعریف کنیم که به هر حال باید از بخشی از آرزوها و اهدافی که داشتیم صرف نظر کنیم و با همین بودجه محدوده، دوسالانه‌ای آبرومند و جمع و جور برگزار کنیم. بنابراین توقع نداریم که دوسالانه‌ای در سطح بین‌المللی یا ورک شاپ جدی بین المللی داشته باشیم و تنها یک دوسالانه خوب و حرفه‌ای در سطح ملی خواهیم داشت.

.

غریب پور در پاسخ به این سؤال که انجمن چه تمهیدی برای شکستن و عدم تکرار این توقف چندین ساله در برگزاری دوسالانه تصویرگری اندیشیده است توضیح داد: در طول این سالها چندین معضل برای برگزاری دوسالانه داشتیم که یکی از آن‌ها سرگردانی متولیان برگزاری این دوسالانه میان معاونت فرهنگی و هنری وزارت ارشاد بود،‌ در این میان بر اساس شواهد و شنیده‌ها بودجه تصویرگری در این سال‌ها نیز صرف حرکت‌های دیگری شده است. به هر حال با توجه به این که توقف و رکود در برگزاری دوسالانه تصویرگری بسیار طولانی شده است، به این نتیجه رسیدیم که اگر امسال این دوسالانه را برگزار نکنیم، ممکن است با توجه به تغییرات مدیریتی کشور،‌ بعدها دچار تأخیر و توقف بیشتری شود و باز هم باید ما وقت بیشتری را برای تعریف این رشته هنری برای مدیران بعدی تلف کنیم و این یکی از دلایلی بود که با همه خطرها وارد آن شدیم تا این دوسالانه را در سال جاری برگزار کنیم و ردیف بودجه آن را در فعالیتهای وزارت ارشاد احیاء کنیم و به این ترتیب آن را به روال گذشته خود در وزارت ارشاد بازگردانیم.

.

وی افزود: قرعه این خطر کردن به نام هیئت مدیره فعلی انجمن تصویرگران افتاده است که امیدوارم بتوانیم برگزاری این دوسالانه را به عنوان امری بدیهی به ردیف بودجه و فعالیتهای فرهنگی ارشاد بازگردانیم و بعد از آن نیز باید کاملا حساب شده عمل کرد که هر بار شأن و منزلت دوسالانه افزایش یابد.

.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که این فداکاریها در نهایت به زیان جریان تصویرگری ایران تمام نشود.


.

لینک خبر

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه