pt

یافته‌ها و بافته‌ها‌؛ نمایشی از هنر قشقایی

۱۱ خرداد ۱۳۹۲
.

نمایشگاهی از گبه‌های قشقایی با عنوان «یافته‌ها و بافته‌ها» از 17 تا 22 خردادماه در گالری هفت‌ثمر برگزار می‌شود.

.

به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران به نقل از ایسنا، شادی تاکی، تصویرگر این گبه‌ها، دربارۀ این نمایشگاه گفت: این گبه‌ها که توسط اقوام عشایر قشقایی در مرکز و جنوب ایران بافته شده، از رقص‌ها‌، ترانه‌ها و موسیقی قشقایی تأثیر پذیرفته‌اند.

.

او با بیان اینکه در این نمایشگاه 12 تا 13 گبه در قطع یک در یک متر برای نمایش و فروش عرضه می‌شود، دربارۀ انگیزه‌اش از طراحی نقوش این گبه‌ها، اظهار کرد: برای این نمایشگاه تلاش کردم از گبه به‌عنوان یک رسانه با هدف انتقال پیام استفاده کنم. در واقع، قصدم ورود به گبه نبوده است، بلکه می‌خواستم برای نزدیک شدن به فرهنگ عشایر قشقایی، حس این ایل را از این طریق منتقل کنم، برای همین از قطع یک در یک که بیشتر حالت تابلو دارد، استفاده کردم.

.

این کارشناس فرش همچنین افزود: ما در عصر رسانه هستیم و برای انتقال پیامها فقط نمی‌توانیم به نقاشی، گرافیک یا هنرهای سنتی محدود شویم. برای همین از این هنر بینابینی استفاده کردم، چون به فرآیند فکری من هم نزدیک بود‌، ضمن آنکه برگرفته از موضوع پایان‌نامه‌ام با عنوان نشانه‌شناسی عناصر زنانه در گبه‌های قشقایی بود.

.

این نمایشگاه روز جمعه ،17 خردادماه، ساعت 16 تا 20، در گالری هفت‌ثمر در خیابان مطهری، خیابان کوه نو، کوچه پنجم،‌ شمارۀ 8 گشایش می‎یابد و تا 22 خرداد ادامه دارد.

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه