pt

برگزیدگان شانزدهمین جشنوارۀ کتاب کودک و نوجوان

۱۸ تير ۱۳۹۲

.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزیدگان بخشهای مختلف جشنوارۀ کتاب کودک و نوجوان 1392 را اعلام کرد.

.

به گزارش روابط‎عمومی انجمن تصویرگران به نقل از مهر، تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد یکی از هشت بخش این جشنواره بود که برگزیدگان در سه بخش خردسال و کودک و نوجوان و کتابهای خودمان، چنین اعلام شدند:

.

داوران این بخش: محمدعلی بنی‎اسدی، کورش پارسانژاد و مسعود نجابتی

الف- خردسال و کودک

.

کتاب‎سازی:

هیئت داوران لوح تقدیر و کارت هدیۀ بیست میلیون ریالی را به مجموعۀ "قصه‎های شیرین ایرانی"، کار "حبیب ایلون" از انتشارات سورۀ مهر به دلیل نگاهی متفاوت به ساخت جلد در جهت ارتباط بهتر با مخاطب تقدیم کرد.

همچنین لوح تقدیر و کارت هدیۀ پنج میلیون ریالی به انتشارات سورۀ مهر به دلیل توجه به تولید این مجموعه تقدیم شد.

.

طراحی گرافیک:

هیئت داوران جایزۀ ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به مجموعۀ "قصه‌های شیرین ایرانی"، کار "حبیب ایلون"، به دلیل وحدت بصری کتاب از صفحات ورودی تا انتهای کتاب و توجه به جزئیاتی مانند شیوۀ شمارۀ صفحه‎گذاری و عناوین میانی، از انتشارات سوره مهر تقدیم کرد.

همچنین لوح تقدیر و کارت هدیۀ بیست میلیون ریالی را به کتاب" قیچی که دنبال کار می گشت" کار "شیده زوین" به دلیل تبعیت صفحه‎آرایی و طراحی نوشتار از ایدۀ کلی کتاب از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیم شد.

در ضمن در این بخش لوح تقدیر و کارت هدیۀ بیست میلیون ریالی به کتاب "ننه پنبه" کار "افسانه آسایش"، به دلیل برخورد تصویرسازانه با عناصر نوشتاری و هماهنگی آن با ترکیب‎بندی تصویر از انتشارات سوره مهر تقدیم شد.

.

طراحی جلد:

هیئت داوران جایزۀ ویژه شامل لوح تقدیر و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "او" کار "نگین حاج زوار"، به دلیل ارتباط منطقی تصویر و نوشتار و استفاده از حداقل عناصر بصری، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیم کرد.

همچنین لوح تقدیر و کارت هدیۀ بیست میلیون ریالی به مجموعۀ "قصه‎ای نو از افسانه"، کار "سعید انصافی"، به دلیل بیانی ساده و دور از تکلف که باعث دیده شدن درست عناصر تصویری و نوشتاری روی جلد، از انتشارات پیشاپیش تقدیم شد.

در ضمن در این بخش لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی به مجموعۀ "داستانهای شاهنامه"، کار بهزاد غریب‎پور، به دلیل زیباشناسی یونیفورم کلی جلد و طراحی لوگوتایپ مجموعه و بهره‎گیری مناسب از جاگیری تصاویر روی جلد، از انتشارات خانۀ ادبیات تقدیم شد.

.

تصویرگری:

هیئت داوران جایزۀ ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به طورمشترک به کتابهای "نقره ماهی" به تصویرگری "سیدمیثم موسوی" و "حلزون من گم شده" به تصویرگری "امیر علایی" به دلیل تلاش در جهت به دست آوردن اتمسفر بصری خاص، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیم کرد.

همچنین لوح تقدیر و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی به طورمشترک به مجموعۀ چهار جلدی "مهرک و سبزک دوست داشتنی" به تصویرگری "هدا عظیمی" از انتشارات چکه، کتابهای "خنده‎های تربچه‌ای" به تصویرگری "فاطمه ملکی‎جو" از انتشارات علمی و فرهنگی و "قیچی که دنبال کار می‌گشت" به تصویرگری "مجید ذاکری" از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل ارائۀ راه حلهای مناسب بصری و متناسب با گروه سنی، تقدیم شد.

درضمن در این بخش لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی به مجموعۀ "داستانهای شاهنامه"، به تصویرگری "علی خدایی"، به دلیل تلاش برای یافتن نگاهی نو در روند تجربیات شخصی، از انتشارات خانه ادبیات تقدیم شد.

.

ب- نوجوان

کتاب سازی:

هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایستۀ دریافت جایزه ندانست.

.

طراحی گرافیک:

هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایستۀ دریافت جایزه ندانست.

.

طراحی جلد:

هیئت داوران لوح تقدیر و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به طورمشترک به کتابهای "هفت پیکر" کار "مهران زمانی" از انتشارات پیدایش، "سوت سکوت" کار "محمدرضا دوست‎محمدی" از انتشارات قطره و مجموعه‎های "پرسشهای نخستین، پاسخهای بی‎پایان" و "فرهنگ و تمدن ایرانی" کار کیانوش غریب‎پور از انتشارات افق، به دلیل جستجو در بیان قابلیتهای بصری نوشتار، بیانی بی‎پیرایه و صریح و نگاهی به عناصر بصری با هویت ایرانی، تقدیم کرد.

.

تصویرگری:

هیئت داوران جایزۀ ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به کتاب "نیم من بوق" به تصویرگری "علیرضا گلدوزیان" به دلیل ترکیب‎بندیهای محکم و خلق کاراکترهای روایی آمیخته با طنز در جهت القای مفاهیم ادبی متن، از انتشارات نیستان تقدیم کرد.

همچنین لوح تقدیر و کارت هدیۀ بیست میلیون ریالی به کتابهای "کشکهای خفن" و "عجب دوست نازنینی!" به تصویرگری "محمد رفیع ضیایی" از انتشارات کتاب چرخ فلک به دلیل سادگی و روانی خطوط و سابقۀ طولانی این هنرمند در آفریدن تصاویر طنزآمیز، تقدیم شد.

در ضمن در این بخش لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی به مجموعۀ "پرسش‌های نخستین، پاسخهای بی پایان"، به تصویرگری "مهدی کریم‎زاده"، به دلیل طراحیهایی با دفرماسیون دلنشین با قلمی روان و ایده‎هایی مناسب و قابل درک برای نوجوانان، از انتشارات افق تقدیم شد.

.
در بخش "کتابهای خودمان" نیز برگزیدگان در بخش تصوگری، گرافیک و طراحی جلد چنین بودند:

داوران این بخش: ابوالفضل همتی آهویی، علیرضا پورحنیفه و مهشید مهاجر

.

طراحی گرافیک:

هیئت داوران جایزۀ ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به کتاب "دلم یک دوست می خواهد" کار "مریم رحمتی آوینی" به دلیل صفحه‎آرایی خوب، طراحی فونت، نشاط و تحرک در صفحه آرایی، تقدیم کرد.

همچنین لوح تقدیر و کارت هدیۀ بیست میلیون ریالی به کتاب "دمپایی خورشید" کار " منیژه ونکی" به دلیل صفحه‎آرایی خوب و ایجاد فضای متناسب با تصویر، تقدیم شد.

.

طراحی جلد:

هیئت داوران جایزۀ ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به کتاب "شب چهل و یکم" کار " شیده زوین" به دلیل استفاده از انتزاع در ایجاد تصویر روی جلد، تقدیم کرد.

همچنین لوح تقدیر و کارت هدیۀ بیست میلیون ریالی به کتاب "خیال باف" کار مشترک "سمیه خوبی" و "ملیحه بشنوایی" به دلیل تصویرسازی خوب و انتخاب درست فونت برای عنوان روی جلد، تقدیم شد.

.

تصویرگری:

هیئت داوران جایزۀ تلاش شامل لوح تلاش و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "بی چکمه و چتر"، به تصویرگری "سارا مومنین"، به دلیل انتخاب درست تکنیک و تنوع تخیل در ارائۀ فرم متناسب با فضای شعر، تقدیم کرد.

همچنین جایزۀ ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی به طور مشترک به کتابهای "مامانم گمشده است" به تصویرگری "غزاله مرصوصی" و "صبح یک روز اردیبهشتی" به تصویرگری "مونا قائمی" به دلیل تصویرسازی صمیمانه و ایجاد فانتزی‎های متناسب با فضای کتاب، تقدیم شد.

در ضمن در این بخش لوح تقدیر و کارت هدیۀ بیست میلیون ریالی به طور مشترک به کتابهای "خدا تسبیحی از گنجشک دارد" به تصویرگری " حمیده محبی" و "دوربین خدا" به تصویرگری "نیر پیکام" به دلیل تصویرسازی ساده و تخیل قوی در اجرای تصاویر، تقدیم شد.

.

شعر، داستان تألیفی، داستان ترجمه، علمی و آموزشی، دینی، بازنویسی و زندگی نامه از دیگر بخشهای این جشنواره بودند.

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه