pt

از کمیته‎های انجمن تصویرگران بیشتر بدانیم

۲۵ تير ۱۳۹۲

.
درپی انتشار خبر آغاز فعالیت دوبارۀ کمیته‌های انجمن، برای آگاهی بیشتر شما عزیزان جزئیاتی از روش کار کمیته‌ها و چگونگی حضور همکاران در آنها، به اطلاع می‎رسد.

.
کمیته‌های انجمن چگونه کار می‌کنند؟

1- در تشکیلات انجمن، بدنۀ سازمان انجمن که زیر نظر هیئت مدیره فعالیت می‌کنند از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

الف. سازمان اجرایی شامل مدیرعامل، ستاد و دبیرخانۀ انجمن، متشکل از نیروهای اجرایی و اداری که در استخدام انجمن قرار دارند و حقوق دریافت می‌کنند.

توضیح: مدیرعامل فعلی انجمن به طور داوطلبانه فعالیت می‎کند و همراه اعضای هیئت مدیره حقوقی دریافت نمی‌کند.

ب. سازمان مشارکتی اعضا که در قالب کمیته‌های انجمن، وظایفی را که برعهدۀ جامعۀ هنرمندان تصویرگر است، برنامه‌ریزی و کارشناسی می‌کنند.

کمیته‌ها از نیروهای کارآمد و داوطلب از میان اعضای انجمن شکل می‌گیرند.

2- دامنۀ وظایف کمیته‌ها شامل سه شاخۀ اصلی است:

الف. برنامه‌ریزی

ب. کارشناسی

به این ترتیب وقتی هدفگذاری، سیاستگذاری و تدوین استراتژی از وظایف هیئت مدیره است، برنامه‌ریزی و کارشناسی، یعنی تعیین روش‌های راهبرد به اهداف و سیاست‌ها را خود اعضا، در سازمان کمیته‌ها و با خرد جمعی به نتیجه می‌رسانند. به علاوه هرگاه هیئت مدیره، نیاز به کارشناسی داشته باشد، از کمیته‌ها کمک می‌خواهد. این مکانیزم رفت و برگشت بین هیئت مدیره و کمیته‌ها، همۀ اعضای فعال انجمن را در برنامه‌ریزی و ادارۀ انجمن سهیم می‌کند.

3- اجرای برخی پروژه‌های بزرگ

در نظام جدید انجمن، از کمیته‌ها کار اجرایی مداوم انتظار نمی‌رود. تجربه نشان داده که نمی‌توان از نیروهای داوطلب، برای ادارۀ انجمن، به شکل پیوسته و کارآمد استفاده کرد. به این ترتیب، مسئول اجرای پروژه‌های مصوب در هیئت مدیره و کمیته‌ها، بخش اجرایی و ستاد انجمن است. اما همواره پروژه‌هایی خواهد بود که توان اجرایی آن از ظرفیت بخش اجرایی انجمن که به‌ناچار باید کوچک هم باشد خارج است، در این موارد کمیته‌ها برای اجرای برخی پروژه‌ها، وارد عمل می‌شوند.

.
مدیران کمیته‌ها چطور انتخاب می‌شوند؟

مدیران کمیته‌ها از میان اعضای فعال و با تجربۀ انجمن انتخاب می‌شوند که:

1- علاقه‌مندی خود را برای مشارکت در ادارۀ انجمن، عملاً نشان داده باشند.

2- تجربۀ کافی در موضوع کمیته را داشته باشند و ترجیحاً در کمیته‌های قبلی انجمن، تجربۀ کار گروهی را کسب کرده باشند.

3- توان مدیریت و هماهنگی بین‎بخشی را داشته باشند. یعنی قابلیت‌های شخصی برای مدیریت تیم را داشته باشند.

.

به این ترتیب هیئت مدیره از میان همکارانی که ویژگی‌های مورد نظر را داشتند مدیران کمیته‌ها را انتخاب کرد.

به علاوه مدیران کمیته‌ها باید بتوانند به‌طور مداوم با هم در ارتباط باشند و برنامه‌های‎شان را در هیئت مدیره به‌ تصویب برسانند. به همین منظور تصمیم گرفته شد تا اعضای هیئت مدیره، به نسبت توانایی‌هایی که دارند، ادارۀ کمیته‌ها را برعهد بگیرند تا جلسات هیئت مدیره، به‌طور طبیعی به جلسۀ مدیران کمیته‌ها نیز بدل شود.

با این وجود اکنون در مرحلۀ راه‌اندازی کمیته‌ها هستیم. زمانی که باید کمیته‌ها شکل بگیرند و بنیان محکمی پیدا کنند. تنها پس از این مرحله است که می‌توان مدیریت کمیته‌ها را به همکاران دیگری، خارج از ترکیب هیئت مدیره سپرد.

.
اعضای کمیته‌ها چطور انتخاب می‌شوند؟

اعضای کمیته را مدیر هر کمیته، از میان اعضای فعال و توامند در موضوع کمیته به هیئت مدیره معرفی می‌کند و پس از تصویب، اعضا برای شرکت در جلسات رسمیت خواهند یافت.

تعداد مصوب اعضای اصلی کمیته به نسبت هر کمیته، ۳، ۵ و ۷ نفر تعیین شده‌اند. اعضای اصلی در همۀ جلسات کمیته شرکت می‌کنند و نسبت به کمیته، مسئولیت دارند.

با این حال کمیته‌ها می‌توانند اعضای مشورتی داشته باشند یا زمانی که لازم است، تعداد اعضای خود را برای مدت موقتی، بیشتر کنند و پس از آن، دوباره به حجم اصلی خود برگردند.

بنابراین با این‌که تعداد اعضای اصلی کمیته‌ها محدودند، اما همیشه فضای همکاری با تعداد بیشتری از اعضا فراهم است.

.
از اعضای علاقه‎مند به حضور در کمیته‎ها و همکاری با آنها دعوت می‎شود آمادگی خود را از طریق ایمیل و تلفن به دبیرخانۀ انجمن اعلام کنند.


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه