pt

دوسالانه، تصویرگری را زنده و به روز نگه می دارد

۱۰ شهريور ۱۳۹۲

گفتگو با خانم مهنوش مشیری، تصویرگر و مدرس دانشگاه، در رابطه با دوسالانۀ تصویرگری

مهدی عبداله‎زاده

***

.

- دوسالانۀ تصویرگری و تأثیر آن در ارتقای تصویرگری ایران را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

دلیل برپایی دوسالانه‎های همۀ هنرها، زنده و به روز نگاه داشتن آن هنر و بدین ترتیب نوعی بازنگری است به کارنامۀ آنچه در دو سال گذشته رخ داده. این بازنگری در وهلۀ اول تغییرات را بررسی می‎کند. آن وقت است که باید متوجه شد این تغییر به سوی بهتر شدن بوده، عقب‎تر رفته‎ایم یا همانجا ایستاده‎ایم که بوده‎ایم. علت وجودی دوسالانه در حقیقت همین است.

.
- حضور تصویرگران پیشکسوت و باسابقه در دوسالانۀ تصویرگری و حمایت از آن، چه تأثیری می‎تواند در افزایش کیفیت دوسالانه داشته‎باشد؟

به نظر من تصویرگران، تصویرگرانند. "پیشکسوت و پسکسوت" واژگانی است که نظرگاه تجربی را تعیین می‎کند. البته در آداب تربیت همه فرهنگ‎ها این رابطه رایج بوده و تعریف‎هایی مشابه دارد. اما شخصاً معتقدم تجربه پیر و نیروی جوان، بهترین دستمایه برای ارتقای همۀ علوم و هنرهاست.

.
- چه انتظاری از دوسالانۀ ششم و دوسالانه‎های بعدی تصویرگری دارید؟

انتظار تلاش، تلاش و تلاش. برای دستیابی به موفقیت، موفقیت و موفقیت، در عرصۀ تصویرگری و ساحت تصویرگری جهانی.

.
- برگزاری بین‎المللی دوسالانه تصویرگری تهران را در آینده چگونه ارزیابی می‎کنید و این در معرفی و ارتقای تصویرگری ایران در جهان چقدر مؤثر خواهدبود؟

امروزه ما در عالم تصویرگری در جهان کاملاً شناخته شده‎ایم همان‎گونه که در عالم ادبیات و بخصوص شعر. شعر ما را دنیا می‎شناسد بسیاری هستند کسانی که فارسی می‎آموزند تا بتوانند این شعر را بی‎واسطۀ ترجمه بخوانند و بدانند. به اعتقاد من بسیاری از قوانین و مبانی هنر در لابه‎لای مفاهیم همین شعر مکتوب است.

این شعر به دلایل نوعی نگرش خاص که البته جای بحث آن اینجا نیست، خود تصویر است و شاعران ما به جهت همین نگرش خاص است که خود را گاه تصویرگر معرفی کرده‎اند.

رومی می‎گوید: صورتگر و نقاشم هر لحظه هر لحظه بتی سازم. نظامی، تصویرگری بی‎همتاست که مصالح کارش کلماتند. او با واژگان صحنه‎هایی را خلق و رنگ آمیزی می‎کند، که نه تنها چشم سر که چشم دل را نیز مبهوت می‎کند. حافظ از موی و میان و خط و خال، آنگونه سخن می‎گوید که گویی زیبایی تجسم می‎یابد و کلک خیال‎انگیز و: بر آن نقاش قدرت آفرین باد که گرد مه کشد خط هلالی. و دیگران و دیگران از این دست فراوانند.

ما همچنین افسانه‎ها، روایات و داستان‎هایی داریم که دستمایه‎هایی غنی برای تصویرگری‎اند. آنها وسعت نظری بی‎نظیر به هنرمند می‎بخشند. ما با اینها به دنیا آمده‎ایم، نمو کرده‎ایم، عاشق شده‎ایم و زندگی کرده‎ایم. لذا میزبانانی عالی و میهمان نواز خواهیم بود برای میهمانان گوشه گوشۀ دنیا. من امیدوار این واقعۀ هنری روزی و به زودی اتفاق افتد. سرزمین ما سرزمین افسانه‎های کودکی همه جهان است.


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه