تصویرگران هر گُلی بزنند بر سر خود زدهاند
۱۲ شهريور ۱۳۹۲.
گفتگویی کوتاه با خانم فریده شهبازی تصویرگر و مدیر هنری انتشارات خروس
مهدی عبدالهزاده
.
- از نظر شما اهمیت دوسالانۀ تصویرگری چیست و چه تأثیری میتواند در تصویرگری ایران داشته باشد؟
برگزاری هر نوع نمایشگاه، به منزلۀ عرضۀ آن نوع از فعالیت هنری و دعوت عمومی به بررسی آثار وارزیابی جامعه مخاطب آن نوع هنر است. چنانچه تصویرگران ایرانی مایل به محکزدن تولیدات خود باشند و به راستی نظر مخاطب برایشان مهم باشد آن وقت میشود گفت که برگزاری دوسالانه میتواند در ارتقای هنر تصویرگری در کشور ما مؤثر باشد.
.
- حضور تصویرگران حرفهای و باسابقه در دوسالانۀ تصویرگری چه تأثیری میتواند در افزایش کیفیت و بازگشت آن به رویدادی ماندگار در تقویم هنری ایران داشتهباشد؟
به نظر من این نمایشگاه اصلاً برای حرفهایهاست؛ یعنی کسانی که کتاب کار کردهاند با هم رقابت کنند. سابقۀ کار افراد میتواند متفاوت باشد.در هیچ نمایشگاهی نمیتوانیم بگوییم آنهایی که سابقۀ بیشتری دارند حتماً از آنهایی که سابقۀ کمتری دارند موفقتر خواهند بود. از نظر من حتماً این نمایشگاه باید جای تصویرگران حرفهای کتاب باشد. برای همین هم هست که بخشهای رقابتی را جدا کردیم تا در بخش اصلی، حرفهایها حضور پیدا کنند. حال اینکه حضور افراد باسابقهتر چه تأثیری میتواند داشته باشد کاملاً مشخص است این دوسالانه برای خود آنهاست و هر گُلی بزنند بر سر خود زدهاند. اگر علاقه داشته باشند که دوسالانهای باشد و ادامه پیدا کند شرکت میکنند. باید منتظر ماند و دید که تصویرگران چگونه برخورد میکنند؟
.
- شما چه انتظاری از دوسالانۀ ششم و دوسالانههای بعدی تصویرگری دارید؟ منظورم این است که چشماندازی که از آن دارید چیست؟
این نکته را باید در نظر گرفت که معیارهای دوسالانههای پیشین قدیمی شده است و دیگر کار نمیکند. تصویرسازی ما تغییر کرده، جامعۀ تصویرگری تغییر کرده و نسل دیگری آمده، و جامعۀ مصرف کننده هم تغییرکرده است. فکر میکنم دوسالانۀ ششم رویداد تازهای است که باید منتظر ماند و پس از برگزاری، آن را مورد بررسی قرار داد چون کسی نمیتواند پیشبینی کند که چه پیش خواهد آمد.
.
- برگزاری بینالمللی دوسالانۀ تصویرگری تهران را در آینده چگونه ارزیابی میکنید و این در معرفی و ارتقای تصویرگری ایران در جهان چقدر مؤثر خواهدبود؟
این پاسخی بدیهی است. هر چه دامنۀ رقابت و ارزیابی بزرگتر و گستردهتر باشد هنرمندان حرفهای را در تولید و عرضۀ آثاری ارزشمندتر ترغیب خواهدکرد. همچنین چشماندازی وسیعتر در برابر غیرحرفهایها به وجود میآورد.