pt

تصویرگران هر گُلی بزنند بر سر خود زده‎اند

۱۲ شهريور ۱۳۹۲

.

گفتگویی کوتاه با خانم فریده شهبازی تصویرگر و مدیر هنری انتشارات خروس

مهدی عبداله‎زاده

.
- از نظر شما اهمیت دوسالانۀ تصویرگری چیست و چه تأثیری می‎تواند در تصویرگری ایران داشته باشد؟
برگزاری هر نوع نمایشگاه، به منزلۀ عرضۀ آن نوع از فعالیت هنری و دعوت عمومی به بررسی آثار وارزیابی جامعه مخاطب آن نوع هنر است. چنانچه تصویرگران ایرانی مایل به محک‎زدن تولیدات خود باشند و به راستی نظر مخاطب برایشان مهم باشد آن وقت می‎شود گفت که برگزاری دوسالانه می‎تواند در ارتقای هنر تصویرگری در کشور ما مؤثر باشد.

.
- حضور تصویرگران حرفه‎ای و باسابقه در دوسالانۀ تصویرگری چه تأثیری می‎تواند در افزایش کیفیت و بازگشت آن به رویدادی ماندگار در تقویم هنری ایران داشته‎باشد؟
به نظر من این نمایشگاه اصلاً برای حرفه‎ای‎هاست؛ یعنی کسانی که کتاب کار کرده‎اند با هم رقابت کنند. سابقۀ کار افراد می‎تواند متفاوت باشد.در هیچ نمایشگاهی نمی‎توانیم بگوییم آنهایی که سابقۀ بیشتری دارند حتماً از آنهایی که سابقۀ کمتری دارند موفق‎تر خواهند بود. از نظر من حتماً این نمایشگاه باید جای تصویرگران حرفه‎ای کتاب باشد. برای همین هم هست که بخش‎های رقابتی را جدا کردیم تا در بخش اصلی، حرفه‎ای‎ها حضور پیدا کنند. حال اینکه حضور افراد باسابقه‎تر چه تأثیری می‎تواند داشته باشد کاملاً مشخص است این دوسالانه برای خود آنهاست و هر گُلی بزنند بر سر خود زده‎اند. اگر علاقه داشته باشند که دوسالانه‎ای باشد و ادامه پیدا کند شرکت می‎کنند. باید منتظر ماند و دید که تصویرگران چگونه برخورد می‎کنند؟

.
- شما چه انتظاری از دوسالانۀ ششم و دوسالانه‎های بعدی تصویرگری دارید؟ منظورم این است که چشم‎اندازی که از آن دارید چیست؟
این نکته را باید در نظر گرفت که معیارهای دوسالانه‎های پیشین قدیمی شده است و دیگر کار نمی‎کند. تصویرسازی ما تغییر کرده، جامعۀ تصویرگری تغییر کرده و نسل دیگری آمده، و جامعۀ مصرف کننده هم تغییرکرده است. فکر می‎کنم دوسالانۀ ششم رویداد تازه‎ای است که باید منتظر ماند و پس از برگزاری، آن را مورد بررسی قرار داد چون کسی نمی‎تواند پیش‎بینی کند که چه پیش خواهد آمد.

.
- برگزاری بین‎المللی دوسالانۀ تصویرگری تهران را در آینده چگونه ارزیابی می‎کنید و این در معرفی و ارتقای تصویرگری ایران در جهان چقدر مؤثر خواهدبود؟
این پاسخی بدیهی است. هر چه دامنۀ رقابت و ارزیابی بزرگتر و گسترده‎تر باشد هنرمندان حرفه‎ای را در تولید و عرضۀ آثاری ارزشمندتر ترغیب خواهدکرد. همچنین چشم‎اندازی وسیع‎تر در برابر غیرحرفه‎ای‎ها به وجود می‎آورد.


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه