pt

اطلاعیۀ دبیر دوسالانه تصویرگری

۱۴ مهر ۱۳۹۲

.

به‌ نام خدا

.
استقبال بی‌نظیر هنرمندان تصویرگر از دوسالانه، که در سال‌های اخیر در هیچ مسابقۀ تصویرگری سابقه نداشته است، کار انتخاب آثار را بسیار سخت و طولانی کرد.

به علاوه روش ارسال آثار به دبیرخانه از طریق سایت که برای برخی از دوستان تصویرگرمان تجربه نشده بود، ضرورت دقت بسیار در پروندۀ شرکت‌کنندگان را ایجاب کرد و همکاران من زیر نظر دبیر اجرایی با دقت و صرف وقت بسیار سعی کردند هیچ حقی از شرکت‌کنندگان ضایع نشود. ما نهایت انعطاف را در پذیرش آثار به کار بردیم تا تصویرگران به هر روشی می‎توانند کتاب‌ها و آثارشان را به دستمان برسانند و همۀ دست‌اندرکاران دوسالانه سعی کردند قدردان حضور بی‌نظیر تصویرگران حرفه‌ای و همکاران جوان‌ترمان باشند.

.

هنرمندان تصویرگر می‌دانند که هیچ‌مسابقه یا نمایشگاهی همۀ آثار رسیده را به‌ نمایش نمی‌گذارد، مخصوصاً نمایشگاهی که نزدیک به ۱۳هزار فریم اثر دریافت کرده باشد!

.

از دوستان هیئت داوری خواستم تا در قضاوتشان به دو اصل توجه کنند: اول، بسیار واقع‌گرا باشند و فضای تصویرگری معاصر ایران را با همۀ امتیازها و ضعف‌هایش درک کنند و دوم، تا می‌توانند و تا جایی که به واقع‌گرایی خواسته شده لطمه نمی‌زند، سخت بگیرند. چرا که باور داریم دوسالانۀ ششم باید یک دهه تصویرگری ایران را داوری کند و برای آیندۀ آن، طرحی رسم کند.

اعضای محترم هیئت انتخاب آثار هم با دقت بسیار و صرف سه‌ روز پرکار، در دو مرحله، آثار را بررسی کردند و بارها مجموعۀ کارها را مرور کردند تا مبادا اثری یا هنرمندی از حق طبیعی ورود به دوسالانه، محروم بماند.


در بررسی‌ها، هیچ اثری برای گرایش جوان و بزرگسال بخش جهان نورها و سایه‌ها مناسب دیده نشد و این بخش حذف شد. تعدادی از کارها را هم، طبق مقررات فراخوان و اختیاری که داشتیم در گروه‌های سنی، جابجا کردیم.

همۀ اینها برای برگزاری دوسالانه‌‌ای است که در خور شأن هنرمندان تصویرگر و فضای فرهنگی ملتمان باشد.


ما از همۀ تصویرگران محترمی که با شرکت‌دادن آثارشان در دوسالانه، مقدمات یک رویداد کم‌نظیر در سال‌های اخیر را فراهم کردند سپاسگزاریم، چه آنهایی که آثارشان به دوسالانه وارد شد و چه آنهایی که این فرصت را نداشتند.

دقت و صرف زمان ما در اعلام نتیجۀ نهایی آثار پذیرفته‌شده هم از آن جهت است که حتی یک کار شایسته هم از ورود به نمایشگاه باز نماند.


از همۀ دوستان و همکاران و تصویرگران محترم برای شکوهی که ساختند سپاسگزارم، چه حرفه‌ای‎ها، چه جوان‌ترها، چه راه‌یافتگان و چه آنهایی که آثارشان دراین  دوسالانه نیست، اما دوستی و اشتیاقشان، همراهمان است.

.
کیانوش غریب‌پور

دبیر ششمین دوسالانۀ تصویرگری تهران


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه