pt

نمایشگاه تصویرگری انارستان در مونیخ

۱۷ مهر ۱۳۹۲

نمایشگاه تصویرگری معاصر ایران در کتابخانۀ بین المللی جوانان مونیخ از 26 سپتامبر 2013 (4 مهر 1392 ) تا 31 ژانویه 2014 (11 بهمن 1392) درحال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران به نقل از سایت شورای کودک، کتابخانۀ بین المللی جوانان مونیخ بزرگترین کتابخانۀ کودک و نوجوان در سطح جهان است که در محوطۀ تاریخی قلعۀ بلوتنبرگ در شهر مونیخ قرار دارد. این کتابخانه از زمان تاسیس توسط ژیلا لپمن Jella Lepman، خبرنگار آلمانی و مؤسس دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان International Board on Books for Young People ، در سال 1949 میلادی به شکل مدام توسعه یافته است و اکنون به بزرگترین مرکز پژوهشی و کتابخانۀ تخصصی کودکان تبدیل شده است. قلب کتابخانه بین المللی جوانان مونیخ مجموعه ای بیش از نیم میلیون کتاب به 130 زبان است که در 400 سال گذشته منتشر شده است. علاوه بر این حدود 30000 عنوان ادبیات نوجوان، حدود 250 گاهنامۀ حرفه ای و 40000 مدارک در کتابخانه موجود است. هر ساله، حدود 1000 ناشر از سراسر دنیا آخرین آثارشان را به کتابخانه اهدا می کنند.

در کنار مجموعۀ منحصر به فرد کتاب، نمایشگاه های متعددی در موضوعات متنوع در تالارهای قلعۀ بلوتنبرگ برگزار می شود. این نمایشگاه ها شامل نمایشگاه های تصویر سازی و مجموعه آثار ادبی کشورهای گوناگون (از گذشته تا حال) است. نمایشگاه ها که برای کودکان و بزرگسالان طراحی شده، معمولا با نمایش آثار ادبی و فهارس توصیه شده همراه است. برخی از این نمایشگاه ها به کتابخانه های عمومی مدارس و موسسات مختلف سفر می کنند و دوباره به نمایش در می آیند. به عنوان مثال یکی از نمایشگاه های سیار بسیار موفق این کتابخانه، نمایشگاه "سلام، دشمن عزیز" نام داشت که منتخبی از کتاب های تصویری با موضوع صلح و شکیبایی از سراسر دنیا بود. این نمایشگاه به هند، ژاپن، اروپا و آمریکا سفر کرد. نمایشگاه به روز شده، با کاتالوگ جدید چاپ شده در 2006، اکنون شامل 120 عنوان کتاب از 20 کشور دنیا است.

این بار کتابخانه، درهای گالری خود را به روی تصویرگری ایران گشوده است. نمایشگاه "انارستان"، بخش اول نمایشگاه دوجانبۀ "انارستان-اردبرلند Erdbeerland به معنای سرزمین توت فرنگی" است که با حمایت وزارت امور خارجۀ جمهوری فدرال آلمان، بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین، کتابخانۀ بین المللی جوانان مونیخ و انجمن هنری طراحی و تصویرسازی در برلین برگزار شد. آثار نمایشگاه حاضر، که شامل حدود 70 اثر از 16 تصویرگر ایرانی از 13 ناشر ایرانی و خارجی است، توسط تام آیکنهوفه Thomas Richter Eigenhufe ، تصویرگر آلمانی و نمایشگاه گردان، و افرادی چون، آندریاس توپفر Andreas Töpfer ، طراح گرافیک، گاپور اشتایزینگر Gabor Steisinger ، طراح انیمیشن، آنیا چیتز Anja Tchepets، متخصص چاپ دستی و علی بوذری، تصویرگر و پژوهشگر هنر، انتخاب شده اند.

در ماه می 2013 (اردیبهشت 1392)، آیکنهوفه برای دیدار مستقیم با ناشران و تصویرگران ایرانی به تهران آمد تا آثار نمایشگاه را انتخاب کند. او همچنین مهمان شورای کتاب کودک بود و در آنجا دربارۀ نمایشگاه های پیشین و تصویرگری آلمان صحبت کرد. با این حال ایده این نمایشگاه به سال ها پیش برمی گردد؛ زمانی که آیکنهوفه، نمایشگاه کوچکی از کتاب های ایرانی در آلمان دید. در آن زمان مایل بود برخی از این کتاب ها را منتشر کند، ولی مشکلات مالی باعث شد که تصمیم بگیرد از طریق برگزاری نمایشگاه ، زیبایی این آثار به مخاطبان بشناساند. او دو نمایشگاه کوچک تر از تصویرگری معاصر ایران در برلین (2011) و هامبورگ (2012) برگزار کرد و این بار بر اساس تجارب پیشین، تصمیم گرفت نه با همکاری یک ناشر، بلکه با همکاری مستقیم تصویرگران، این نمایشگاه را برگزار کند. چند سال طول کشید تا او بتواند با کتابخانۀ بین المللی جوانان مونیخ دربارۀ برگزاری "انارستان" به نتیجه برسد. "انارستان" از دو جهت نسبت به نمایشگاه های پیشین از اهمیت بیشتری برخوردار است: اول اینکه آثار بیشتری از تصویرگران ایرانی و ناشران فعال ادبیات کودکان را به نمایش می گذارد، دوم آنکه، این نمایشگاه نه در یک گالری هنری، بلکه در یک نهاد حرفه ای ادبیات کودکان در سطح جهانی به نمایش در آمده است. علاوه بر این، کاتالوگی برای این نمایشگاه منتشر شده که اطلاعات جامعی دربارۀ تصویرگری ایران و این نمایشگاه در اختیار مخاطب قرار می دهد. کاتالوگ نمایشگاه با مقدمه ای از علی بوذری، با عنوان "گرایش های تصویرگری در ایران"، آغاز می شود و با مأخرۀ تام آیکنهوفه، با عنوان "اخبار انارستان" و دکتر کریستیانه رابه Christiane Raabe ، رییس کتابخانۀ بین المللی جوانان مونیخ، با عنوان "کلام آخر"، پایان می یابد. در متن آیکنهوفه به چگونگی شکل گیری نمایشگاه اشاره شده و متن رابه به جایگاه و اهمیت تصویرگری ایران در جهان می پردازد.

فهرست تصویرگرانی که آثارشان در نمایشگاه به نمایش در آمده به ترتیب الفبا به شرح زیر است: نگین احتسابیان با کتاب "عروس و داماد" در باران از نشر خروس (نظر)؛ عطیه بزرگ سهرابی با کتاب "همینجوری" از نشر باغ آبی؛ علی بوذری با کتاب "پند چشمه" از نشر ایرابل؛ هدا حدادی با کتاب "سارا، مربای سیب و رودخانه" از نشر علمی فرهنگی؛ راشین خیریه با کتاب "موج های دریا یک بطری را به ساحل آوردند" از نشر چشمه؛ مرتضی زاهدی با کتاب" 1000 زنیمو" از نشر ار-ام-ان-گران پله؛ امیر شعبانی پور با کتاب "طوطی و بقال" از نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ فرشید شفیعی با کتاب "دس دسی، باباش میاد" از نشر خروس (نظر)؛ نوشین صفاخو با کتاب "مردی برای دوستی "از نشر خانۀ ادبیات؛ میترا عبداللهی با کتاب "اولین پادشاه جهان" از نشر خانۀ ادبیات؛ علیرضا گلدوزیان با کتاب" نیم من بوق "از نشر نارستان؛ نرگس محمدی با کتاب" من نمی ترسم" از نشر به نشر؛ رضا مکتبی با کتاب "جادوی نقاشی" از نشر منادی تربیت؛ عاطفه ملکی جو با کتاب "احمد آقا" از نشر باغ آبی؛ حسن موسوی با کتاب "سبیل عمو" از نشر پیدایش؛ و فرشته نجفی با کتاب "پادشاه بهرام" از نشر گرندیر.

نمایشگاه در طبقۀ دوم بخش جنوبی کتابخانه، در راهروی بین دو ساختمان اداری و تالار مطالعه، قرار دارد. طراحی نمایشگاه به گونه ای است که پس از راهرویی که آثار تصویرگری در آن به نمایش در آمده، در یکی از برج های قلعه، درخت اناری قرار گرفته است. 16 مجسمه کوچک به شکل انار به شاخه های درخت آویزان هستند که توسط هر کدام از تصویرگران شرکت کننده آماده شده است.

افتتاحیۀ "انارستان" با سخرانی دکتر رابه آغاز شد. وی در سخنانش دربارۀ درخشش تصویرگری ایران در محافل بین المللی چون نمایشگاه کتاب بلونیا اشاره کرد و ابراز خوشنودی کرد که این نمایشگاه باعث خواهد شد مخاطبان آلمانی نیز با تصویرسازی ایرانی آشنا شوند. پس از آن علی بوذری به ایراد سخنرانی دربارۀ گرایشات تصویرگری معاصر در ایران پرداخت. وی پس از ذکر تاریخچه ای کوتاه، گرایشات هر کدام از شرکت کنندگان در نمایشگاه را توضیح داد. پس از آن به هر کدام از مدعوین یک انار خشک کوچک داده شد تا به درخت انار نمایشگاه آویزان کنند و به این ترتیب در تزیین درخت مشارکت داشته باشند.

پذیرایی افتتاحیه نیز شامل انار چهارپاره شده و گلپر، انواع شیرینی یزدی، لواشک انار و آب انار بود. این پذیرایی ایرانی-اناری نه تنها برای ایرانیان بازدید کننده نستالژیک بود، بلکه برای مدعوین آلمانی جذاب بود؛ به شکلی که پس از چند دقیقه اثری از آثار شیرینی ها روی میز باقی نماند.

دو برنامه در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد: نخست، مراسم رونمایی کتاب راشین خیریه و علی بوذری در کتاب فروشی موندوازول Mundo Azul، در برلین بود. موندوازول، که جزء معدود کتابفروشی ها در آلمان است که به ارائۀ کتاب های کودکان با ساختاری هنری و برندگان جوایز ملی و بین المللی می پردازد، در روز 25 سپتامبر، میزبان تصویرگران ایرانی بود و به معرفی آثار تصویرگران ایرانی پرداخت.

برنامه دوم، کارگاه تصویرسازی برای کودکان بود که توسط علی بوذری، در کتابخانۀ بین المللی جوانان مونیخ، و توسط راشین خیریه، در مدرسۀ بین المللی مونیخ، برگزار گردید. در کارگاه بوذری، نسخۀ خلاصه شدۀ داستان "دختران انار" از صمد بهرنگی، قصه گویی شد و کودکان هر کدام دختر انار را به تصویر کشیدند. این تصاویر در زمان بازدید از نمایشگاه به درخت انار نمایشگاه آویخته شد. خیریه داستان جادوگر صورتی، که خود تصویرگری کرده بود، را برای کودکان قصه گویی کرد و بچه ها نیز با دیدن تصاویر کتاب به تصویرسازی پرداختند.

بخش دوم این نمایشگاه قرار است با همکاری شورای کتاب کودک در ماه می 2013 (اردیبهشت 1393) از آثار 16 تصویرگر آلمانی، در تهران برگزار شود.

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه