pt

برگزیدگان ششمین دوسالانه تصویرگری معرفی شدند

۱۳ آبان ۱۳۹۲

 .

ششمین دوسالانۀ تصویرگری تهران، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

 .

به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران، موسسۀ فرهنگی-هنری صبا شب 12 آبان میزبان مراسم افتتاحیۀ نمایشگاه و برگزیدگان دوسالانۀ ششم بود. در این مراسم که باحضور پر تعداد تصویرگران همراه بود علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد ظرفیت های تصویرگری را بیش از چیزی که در دوسالانه اتفاق افتاد دانست. پس از سخنرانی و ارائۀ گزارش کیانوش غریب پور دبیر دوسالانه و علی هاشمی شهرکی دبیر علمی دوسالانه، از چهار تصویرگر پیشکسوت؛ پرویز کلانتری، علی خدایی، صادق صندوقی و منوچهر درفشه با اهدای لوح تقدیر و هدیۀ نقدی قدردانی شد.

در ادامۀ برنامه نیز برگزیدگان جوایز خود را  از دست تنی چند از مسئولان ارشاد و داوران دوسالانه و تصویرگران نام آشنا دریافت کردند. پس از آن با افتتاح نمایشگاه حاضران از نمایشگاه دیدن کردند.

 .

بیانیۀ هیئت داوران و اسامی برگزیدگان را در زیر می خوانید:

 .

مقدمه

برگزاری مسابقه‎های هنری، اگر به‎مثابۀ نمایش، بررسى و نقدی سازنده بر یک دوره فعالیت هنرمندان باشد، همواره چراغ راهند؛ اما وقتی نفس رقابت و بُرد و باخت و جایزه اصل شود، به ضد خود مبدل می‎شوند. این است که ششمین دوسالانۀ تصویرگری تهران بر آن شد که عطش بُرد و باخت را به داوری منتقدانه از حرفۀ تصویرگری ادبیات داستانی ارتقا دهد.

 .
هیئت داوران این دوسالانه نیز، با این دیدگاه به داوری آثار پرداخت تا با معرفی برگزیدگان، تصویرگری کتاب کودک را که سال‎های اخیر، گاه از رویکرد به مخاطب اصلی آن، یعنی کودک، خارج شده، به مسیر اصلی برگرداند.

 .
داوری دوسالانۀ ششم که در پایان یازده سال تصویرگری معاصر ایران ایستاده، کاری سخت و پر مسئولیت بود. چشم تصویرگری امروز ما پُر است از شمار زیاد تصویرگران و مشتاقان تصویرگری که به‎رغم تنوع درونی، داراى نگاهى همسان با همدیگرند، و آن، تمرکز بر خلاقیت‎های فردی و جهان‎های شخصی به عنوان هنرمند است که اغلب به فراموشی مخاطبان اصلی تصویرگری منجر می‎شود.

 .
بنابر همین واقعیت، هیئت داوران ششمین دوسالانۀ تصویرگری تهران، با احترام قلبی به نوآوری‎های و خلاقیت‎های کم‎نظیر همکاران تصویرگر، با معیارهای «وفاداری به متن و مضمون»، «وفاداری به اصل روایتگری»، «وفاداری به مخاطب کودک و نوجوان»، «اصالت شخصی و خلاقیت فردی» و «مهارت‎های تکنیکی» برگزیدگان خود را معرفی می‎کند و صمیمانه امیدوار است چراغ فروزان تصویرگری ایران، هر بار پر نورتر و درخشان‎تر و خلاق‎تر، به جهان خیال و روح مخاطبان حقیقی‎اش بتابد.

 .

مسابقۀ جهان نورها و سایه‎ها

 .
گرایش کودک و خردسال
مقام اول: تندیس دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ سی میلیون ریال تقدیم شد به خانم «عاطفه ملکی‎جو» برای ایده‎ای جذاب و خلق اثری کامل، شیرین و صمیمانه برای کودکان، همراه با تسلط تکنیکی و خلاقیت فردی.

 .
مقام دوم: پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال تقدیم شد به خانم «الناز قائمی» برای خلق اثری خیال‎انگیز و رمزآلود با تکنیک اجرایی خلاقانه.

 .
مقام سوم: پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال تقدیم شد به خانم «سیده زهره حسینی» برای خلق اثری موجز و روشن از جهان نورها و سایه‎ها.

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به آقای «جواد خانواده» برای مواجهۀ خلاق و موجز با موضوع نور و سایه.

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به خانم «مریم محمودی‎مقدم» برای روایتگری شفاف با رویکرد دقیق به گروه سنی مخاطب.

 .
گرایش نوجوان
مقام اول: تندیس دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ سی میلیون ریال تقدیم شد به آقای «سید میثم موسوی» برای مهارت در خلق فضایی فرا‎واقعی و روایتگر از مضمون توأماً نور و خیال، با طراحی قوی واقعگرایانه.

 .
مقام دوم: پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال تقدیم شد به خانم «فائزه بهارلویی یاسه‎چاهی» برای فضاسازی ساده ولی خیال‎پردازانه و هنرمندانه که با مفهوم سایه بطور عینی و شاعرانه روبرو شده است.

 .
مقام سوم: پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال تقدیم شد به خانم «شیلان هوشیاری» برای خلق اثری شاعرانه و دیدنی از مفهوم سایه و رؤیا.
 .

مسابقۀ استعداد جوان

مقام اول: تندیس دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ سی میلیون ریال تقدیم شد به خانم «آتنا شمس اسفندآبادی» برای طراحی‎های تأثیرگذار و فضاسازی تو در تو از قصۀ «هدهد در قصر ملکه صبا»

 .
مقام دوم: پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال تقدیم شد به خانم «حمیده خسرویان» برای فضاسازی پرتحرک با تسلط در طراحی و اجرای متل عامیانۀ «تلخون»

 .
مقام سوم: پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال تقدیم شد به خانم «سما بیاتی» برای تصویرسازی بدیع و نوآورانه و دیدنی از اسطورۀ «زال و سیمرغ»

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به آقای «احسان بهمنی» برای مهارت قابل ستایش در طراحی و فضاسازی در تصویرگری «حکایت عشق جوانی»

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به خانم «فاطمه خسرویان» برای خلق فضایی پرنشاط و خیال‎پردازانه از «افسانۀ هزار و یک شب»

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به خانم «سحرناز قاسم‎پور» برای تجربه‎گرایی در فضاسازی نوآورانه برای روایت اسطورۀ کهن «ضحاک»

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به خانم «صفا کسایی» برای تجربه‎گرایی در خلق طراحی شخصی و کودکانه
 .
مسابقۀ کتاب‎های تصویری منتشر شده از فروردین ۸۲ تا خرداد ۹۲
 .
گرایش کودک ـ خردسال
جایزۀ ویژۀ هیئت داوران: هیئت داوران در این بخش، جایزۀ ویژۀ خود را شامل پلاک دوسالانه ، دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون ریال، به آقای «غلامعلی مکتبی» برای یک عمر تلاش صمیمانه و بی‎هیاهو در خلق فضاهای پرنشاط، زنده و بی‎تکلف در تصویرگری کتاب‎های کودکان و نوجوانان، تقدیم کرد.

 .
مقام اول: تندیس دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ سی میلیون ریال تقدیم شد به خانم «راشین خیریه» برای مهارت در خلق فضاهای دیدنی و روایتگر توأم با طنز کودکانه و قابلیت ارتباطی مناسب با مخاطب در کتاب «اگر گربه‎ها چکمه می‎پوشیدند»

 .
مقام دوم: پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال تقدیم شد به خانم «آمنه اربابون» برای تصویرسازی‎های شیرین و پُر از ظرافت‎های کودکانه برای کتاب «جعبه و پروانه»

 .
مقام سوم: پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال تقدیم شد به خانم «فاطمه حق‎نژاد» برای تلاش ماهرانه برای ورود به حیطۀ تصویرگری «واقعگرایی ـ جادویی» که در فضای تصویرسازی امروز ما جای آن بسیار خالی است، در کتاب کابوس یک رویای نیمه تمام»

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به خانم «ماهنی تذهیبی» برای ایجاد فضاهای رؤیاپردازنه و تزئینی در کتاب «ماهک و پرنده»

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به آقای «محمود مختاری» برای طراحی و فضاسازی ماهرانه و روشن در تصویرسازی کتاب «مراد»

 .

گرایش نوجوان
جایزۀ ویژۀ هیئت داوران: هیئت داوران در این بخش، جایزۀ ویژۀ خود را شامل پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال، به خانم «بنفشه احمدزاده» برای تلاش موفق در فضاسازی کاملاً متناسب برای مخاطبان نوجوان در کتاب«نمایشنامه‎های آسان»تقدیم کرد.

 .
مقام اول: تندیس دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ سی میلیون ریال تقدیم شد به آقای «حسن عامه‎کن» برای برداشتی مدرن و ارائۀ فضایی جدید و هنرمندانه با توانایی تکنیکی مناسب برای نوجوان، از قصۀ آشنای«شنل قرمزی»

 .
مقام دوم: پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ بیست میلیون ریال تقدیم شد به خانم «مهکامه شعبانی» برای تسلط در فضاسازی شاعرانه و رؤیاگونه در تصویرسازی‎های کتاب «سه قصه»

 .
مقام سوم: پلاک دوسالانه، دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال تقدیم شد به خانم «عطیه بزرگ سهرابی» برای خلق تصویرهایی صمیمی با جنبه‎های تزئینی برای کتاب «رؤیای گُردآفرید»

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به آقای «سید حسام‎الدین طباطبایی» برای تلاش در دستیابی به بیانی جدید از نقاشی به اصطلاح قهوه‎خانه یا «خیالی‎سازی» ایرانی در تصویرگری کتاب «داستان پیامبران در قرآن»

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به خانم «میترا عبداالهی» برای دستیابی موفق به روایتی جدید و دیدنی از نگارگری ایرانی در تصویرگری کتاب «اسب های رام‎نشدنی»

 .
مقام تشویقی: دیپلم افتخار دوسالانه تقدیم شد به آقای «حسن نوزادیان» برای ورود به حیطۀ کتاب‎های «مصورـ داستانی» (کمیک بوک) در کتاب «هرگزیان»

 .

گزارش تصویری در سایت انجمن

گزارش تصویری مراسم در سایت دوسالانه


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه