نشست تصویرسازی مذهبی برگزار شد

۳۱ خرداد ۱۳۸۹

در نشست تصویر‌سازی مذهبی مطرح شد؛
خلوص هنرمند در ناب بودن و ایجاد تصاویر تاثیرگذار است

به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران، در نشست تخصصی «تصویرسازی مذهبی» که در راستای برپایی نمایشگاه آثار منتخب نخستین دوسالانه تصویرگری نیایش عصر روز 28 خردادماه در موزه‌ هنرهای دینی امام علی(ع) برپا شد، جنبه‌های مختلف تصویرسازی مذهبی، جایگاه رویکرد معنوی در آثار هنرمندان تصویرگر معاصر و آثار برگزیده این دوسالانه با حضور هنرمندانی چون ابوالفضل همتی آهویی، کیانوش غریب‌پور، علیرضا گلدوزیان و علی هاشمی شهرکی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


در ابتدای این نشست علی عاشمی شهرکی به ارائه گزارشی از روند اجرای برگزاری دو سالانه نیایش در مشهد و داوری آثار پرداخت گفت: دو سالانه نیایش در اسفندماه گذشته در مشهد برگزار شد و هم اکنون منتخب آثار این جشنواره در موزه هنرهای امام علی(ع) به نمایش در آمده است.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسه نقد و بررسی آثار برگزیده در این جشنواره و گفت‌وگو درباره تصویرگری مذهبی است؛ بحثی که پیرامون این دو سالانه‌ای که در مشهد برگزار شد، بیان شد این بود که چرا بیشتر جشنوار‌ه‌هایی که در این اواخر برگزار شده‌اند موضوعات مذهبی دارند.
وی افزود: اولین مسئله‌ای که در روند اجرای این جشنواره به آن برخوردیم این بود که جشنواره نیایش در مشهد به چه شکل باشد و چه بخشی را پوشش دهد؛ ما با مطالعه در انجمن تصویرگران متوجه شدیم که بیشتر جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود «بیلانی» است به گونه‌ای که یک جشنواره باید برگزار شود و جوایزی رد و بدل شود تا یک مدیر در کارنامه خود برگزاری یک جشنواره را داشته باشد.
هاشمی تصریح کرد: ما در این جشنواره بر آن بودیم تا این دوسالانه اهداف بلند مدت داشته باشد و در پیشبرد شاخه تصویرسازی موفق باشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این جشنواره یک جشنواره دوره‌ای نباشد و طولانی مدت برگزار شود.



هدف برگزاری دوسالانه نیایش تربیت تصویرگر مذهبی است


وی متذکر شد: اگرچه جشنواره‌های زیادی در حوزه مذهبی برگزار شده است اما عملاً در نهایت متوجه می‌شویم که در این جشنواره‌ها تربیت هنرمندی اتفاق نیافتاده و ممکن است در یک رشته هنری فقط 10 یا 15 نفر وجود داشته باشند که موفق باشند.
هاشمی تأکید کرد: ما می‌خواستیم در این جشنواره تصویرگران مذهبی ما زیادتر شوند و از طرف دیگر تصاویری که تا پیش از این در جشنواره‌ها داشتیم کلیشه‌ای و تکراری بود که سعی شد در این جشنواره این کلیشه‌ها شکسته شود.
وی در ادامه اظهار کرد: در ادامه برگزاری این جشنواره و برای رسیدن به اهدافی که گفته شد یک اتاق فکری طراحی شد تا در آن علاوه بر تحلیل و بررسی آثار تصویری راه‌های جدید، نو و خلاقانه برای تصویرگران مذهبی تعریف شود، همچنین برگزاری نشست‌های اینچنینی و برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلف از دیگر برنامه‌های این اتاق فکر بوده است.



خلوص هنرمند در ناب بودن و موفقیت تصاویر تاثیرگذار است


ابوالفضل همتی آهویی، رئیس هیات داوران دوسالانه نیایش نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه تصویرسازی مذهبی مانند گره‌ای است که برای بیان این گره همواره دنبال راه حلی می‌گردیم، گفت: هر هنرمندی در هر دوره‌ای با هر نوع نگرشی یک نوع محتوا تولید کرده است و در روزگار فعلی ما تصویرگری می‌‌طلبد که به گونه‌ امروزی وجود داشته است.
وی ادامه داد: همچنین ما در گذشته خود یک حافظه تصویری و یک بانک اطلاعاتی قوی داریم که با تکیه بر آن همواره می‌توانیم حرکت کرده و موفق باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه خلوص هنرمند در موفقیت تصویر تأثیرگذار است، افزود: خلوص هنرمند در ناب بودن و موفقیت تصاویر تاثیرگذار است.


کیانوش غریب‌پور نیز در ادامه نشست با اشاره به این موضوع که خیلی از جریانات در جامعه ما بدون تحلیل اولیه و تحلیل آخر اتفاق می‌افتد، گفت: خوشبختانه در این جشنواره زمانی که با دوستان آستان قدس که متولی این جشنواره هستند صحبت می‌کردیم آنها بیان کردند اگر در این دوسالانه به این نتیجه برسیم که نباید این جشنواره ادامه یابد این کار را نمی‌کنیم و اگر قرار است این دوسالانه ادامه داشته باشد باید راه‌های نوینی پیدا کنیم.
وی ادامه داد: این اتاق فکر که در این جشنواره بنا شده است می‌تواند زمینه مطالعاتی را برای تحقیق درباره هنر دینی فراهم کند، البته تحلیل هنر دینی ما را به این نتیجه می‌رساند که تلقی ما از هنر دینی وابسته به صورت نیست بلکه وابسته به معناست؛ هنر دنیا لبریز از هنر دینی است و نماد‌ها و نشانه‌های زیادی از هنر دینی در تمامی هنر‌های دنیا وجود دارد.
وی تصریح کرد: ما زمانی که در هنر گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آثار با یکدیگر اختلافات ظاهری زیادی ندارند چون اتمسفر گذشته دینی بوده است و در گذشته هر هنرمندی نفس هم که می‌کشد دینی است و هر کاری می‌کرده است دینی بوده ولی الان مثلاً ما این فضای دینی و معنوی را فقط در ماه‌هایی مثل ماه رمضان حس می‌کنیم.
این هنرمند سرشناس تصریح کرد: بنابراین به نظر می‌آید که این اتاق فکر اگر لازم است باید برای هنر دینی چهارچوب تعیین کند و اگر لازم نیست چهارچوب‌ها را بردارد و بگوید هر هنری که رابطه انسان با خدا را به شکل تصویری بیان کند و ما همان احساسی را که در یک فعل عبادی داریم از دیدن این تصویر داشته باشیم، این تصویر، تصویر مذهبی است.
غریب‌پور تأکید کرد: رسیدن به این ماجرا هم سخت و هم آسان است؛ چراکه ما اگر چهارچوب پیدا کنیم ممکن است مدام این نشانه و نماد‌ها در آثار مختلف تکرار شود.
وی زمینه هنر دینی در جامعه ما را ضعیف دانست و افزود: بدترین تصاویر را ما در کتاب‌های دینی می‌بینیم و هرچه آدم بی استعداد و رانده شده در این زمینه کار می‌کند، در این شرایط وجود این اتاق فکر به نظر می‌آید مثل کندن کوه با ناخن باشد، اما در ما در این حوزه نیازمند یک اتفاق بین بخشی هستیم بدین معنی که بخش‌های مختلف هنرهای دینی مثل ادبیات و ... باید برای رشد هنر دینی به یکدیگر متصل شوند.
وی تصریح کرد: برگزار کننده این جشنواره بر آن است که کار صحیحی انجام شود و زمینه رشد این رشته فراهم شود؛ در این جشنواره استعدادهای خوبی وجود دارد که نیازمند حمایت و جهت دهی است.


علیرضا گلدوزیان، دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه ما در نگاه خود نسبت به مقولات مذهبی دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: برگزاری این جشنواره این امکان را می‌د‌هد که راه‌هایی برای تصویر سازی بهتر در زمینه مذهبی تعریف شود.
وی اضافه کرد: قبل از برگزاری هر جشنواره‌ خیلی‌ها ذهنشان درگیر می‌شود اما وقتی متوجه می‌شوند که موضوع مذهبی است کار برایشان سخت‌تر می‌شود، این موضوع را البته ما هم در جشنواره‌ها و هم در کارهای سفارشی می‌بینیم که کار مذهبی سخت است.
وی تصریح کرد: ما باید ببنیم اشتباهاتمان کجاست و چگونه می‌توانیم را‌ه‌هایی را پیدا کنیم که کار شهید نشود و رشد کند.


هنر شرق مبتنی بر خط و هنر غرب مبتنی بر رنگ است


گلدوزیان در ادامه با اشاره به اینکه هنر موسیقی در یهودیت خودش را نشان می‌د‌هد، گفت: در مسیحیت نیز به واسطه برخوردشان با مسیح و تجسد آن در خداوند باب هنرهای تجسمی باز می‌شود ولی در اسلام به واسطه وحی و نقل آن به طور سینه به سینه خوشنویسی جای خود را باز می‌کند، به گونه‌ای که خوشنویسی مرزهای اسلام را در می‌نوردد و هنر تصویرسازی از یک دوره‌ای به بعد رشد پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: نباید تنها به ظاهر هنر مذهبی کفایت کنیم و نگاهمان را روی این بگذاریم که فقط کارهای مذهبی یک عناصر خاص داشته باشد چون با این نگاه در حقش اجحاف کردیم چراکه هنر مذهبی هنرمند را به دورن خود می‌کشد و نگاه ماورایی در فرد ایجاد می‌کند اینگونه است که می‌بینیم در شمایل‌ نگاری‌های مذهبی معمولاً هم چهره‌ها یکی است و این شاید به این دلیل است که نگاه ماورایی در هنرمند وجود دارد و خیلی به ظاهر توجه نمی‌کند.
این تصویرگر در پایان تأکید کرد: این جشنواره می‌‌تواند به پیشبرد هنر مذهبی کمک کند و با توجه به اینکه هنر شرق مبتنی بر خط و هنر غرب مبتنی بر رنگ است امیدواریم بتوانیم با این جشنواره‌ها رشدی در زمینه تصویرسازی داشته باشیم.

در ادامه این نشست آثار برتر جشنواره دوسالانه نیایش مورد نقد و بررسی اساتید حاضر قرار گرفت.

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه