pt

نمایشگاه نقاشی استاد پرویز کلانتری

۰۴ مرداد ۱۳۸۹

نمایشگاه نقاشی‌های پرویز کلانتری، عصر پنجشنبه 31 تیر ماه 89 در نگارخانه ساربان آغاز به کار نمود که در همان روز افتتاحیه چهار تابلو به قیمت بیست و نه میلیون و پانصد هزار تومان به فروش رسید.


به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران، در این نمایشگاه 25 تابلوی نقاشی از دوره های مختلف کاری پرویز کلانتری به تماشای مردم گذاشته شده است که 20 اثر آن برای فروش و پنج اثر متعلق به گنجینه نگارخانه ساربان است که در این نمایشگاه دستکم هشت تابلو برای نخستین بار است که به روی دیوار یک نگارخانه می‌رود.

براساس این گزارش، آیین افتتاحیه این نمایشگاه عصر روز پنجشنبه سی ویکم تیر ماه، با صحبت‌های کوتاه سعید معیری‌زاده (مدیر هنری ساربان) و پرویز کلانتری، آغاز شد و سپس جواد مجابی درباره آثار کلانتری سخن گفت.

مجابی با اشاره به آثار جدید کلانتری که در این نمایشگاه ارایه شده است گفت: مجموعه تابلوهای «خط و ربط» خلاصه ترین شکل آثاری است که پرویز کلانتری دیده شده است. بعد از آن همه قصیده و غزل معماری کویری که کلانتری بر بوم می‌کشید این روزها به رباعی‌های سنجیده و نهایی رسیده است. این رباعی‌های تصویری ساختار تجربی همه عمر نقاشی ایشان را در بر دارد.

این تاریخ شناس هنر معاصر ایران افزود: خط ها و منحنی‌هایی که کلانتری در تابلوهای اخیرش و رنگ‌های کاهگل اندود می‌کشد، خاستگاه‌های فرهنگی نظیر خمش‌های خط فارسی، موسیقی ایرانی، بادگیرهای یزد، بام‌های کاشان، حوض‌ها و انحنا‌های معماری ایرانی و حتی تاثیرات اجتماعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در آثار اخیر تر کلانتری نورهایی دیده می‌شود که از درون تابلو، درون معماری‌هایی که نقاش ترسیم کرده به طرف بیرون حرکت می‌کند در واقع این نورها نمایانگر حرکت خلاقه هنرمند است. نقوش تزئینی، رنگ‌ها ، آذین‌ها، نمادها از دورن تابلو حرکت می‌کند و در تقاطع با نورهایی که در بیرون وجود دارند لوزی‌ها و مربع‌هایی شکل می‌گیرند که المان‌های فرهنگی را ترسیم می‌نمایند. اتفاق معنوی در همین لحظه شکل می‌گیرد که در تابلوهای «خط و ربط» نمونه‌های آن را به وضوح می‌توان دید.

در میان بیست اثر پرویز کلانتری که قابلیت فروش دارند اثر سه قطعه‌ای «خط و ربط 3» با قیمت بیست و پنج میلیون تومان گران‌ترین اثرنمایشگاه محسوب می شود و «خط و ربط 5» با سه میلیون تومان ارزانترین اثر است.

در روز افتتاحیه اثر «مینی مال1» با قیمت هشت میلیون تومان، اثر «کمپوزوسیون2» به قیمت هفت و نیم میلیون تومان و دو تابلوی «چشم‌انداز 1 و 2» هر یک به مبلغ هفت میلیون تومان به فروش رسیدند.

این درحالی است که اثر «ساختار شکنی» که در سال 1386 پدید آمده با شانزده میلیون تومان دومین اثر گران قیمت است و آثار کویر، خشت و کاشی و دو تابلوی فیروز بر خاک با چهارده میلیون تومان از نظر قیمت در رتبه بعدی قرار دارند.

تابلوی معنوی و پر رمز و راز «من ملک بودم و...» که سقوط آدمی را جهان ناسوتی به تصویر کشیده است در کنار تابلوی «مینی مال2» هر یک به قیمت ده میلیون تومان عرضه شده است و یازده تابلوی دیگر این نمایشگاه از سه تا هشت میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

براساس این گزارش، نمایشگاه نقاشی‌های پرویز کلانتری تا تاریخ 14 مرداد در گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، چهارراه شهید صابونچی، خیابان مهماندوست، پلاک هشت دایر خواهد بود.


عکس های افتتاحیه نمایشگاه

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه