pt

برگزیدگان هفدهمین جشنوارۀ کتاب کودک و نوجوان

۰۲ اسفند ۱۳۹۳

.

هفدهمین جشنوارۀ کتاب کودک و نوجوان برترین‌های خود را در رشته‎های مختلف معرفی کرد.

.

به گزارش روابط‎عمومی انجمن تصویرگران به نقل ازکانون پرورش فکری، در این جشنواره برترین آثار منتشر شده در سال ۱۳۹۲ در گروه‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان، در ۱۰ بخش «داستان تألیف خردسال و کودک»، «داستان تألیف نوجوان»، «داستان ترجمه»، «علمی آموزشی»، «شعر»، «دینی»، «بازنویسی»، «زندگی‌نامه»، «نمایشنامه» و «تصویرگری و کتابسازی» معرفی شدند.

.

طبق آمار منتشر شده دبیرخانۀ این جشنواره، در این دوره در مجموع ١٠٣٩ کتاب منتشر شده در سال 92، شرکت کردند که ٣١۶ کتاب برای مخاطب نوجوان و ۶٣٧ کتاب برای کودکان و خردسالان بوده‎است. همچنین انتشارات افق، بوستان کتاب، شهر قلم، نشر پنجره، امیرکبیر (کتاب‌های شکوفه‌)، محراب قلم، موسسۀ پژوهشی کودکان دنیا، شرکت انتشارات فنی ایران و کانون پرورش فکری از جمله ناشرانی بودند که بیشترین آثار را برای داوری در این جشنواره ارسال کرده‌اند.

.

در بخش تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد این جشنواره، کوروش پارسانژاد، کاظم طلایی و کیانوش غریب‌پور آثار را مورد داوری قرار دادند.

.

جایزۀ مداد پرنده:

.

داوران جایزۀ «مداد پرنده» را به عنوان بالاترین جایزۀ این جشنواره، به همراه دیپلم افتخار و کارت هدیۀ پنجاه میلیون ریالی به تصویرگر پیشکوست اکبر نیکان‌پور به دلیل سال‌ها تلاش در عرصۀ تصویرگری کودک و نوجوان تقدیم کردند.

.

جوایز گروه سنی کودک و خردسال:

.

داوران در زمینۀ کتابسازی، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به کتاب‌ «تو لک‌لکی یا دارکوب؟» اثر علی خدایی از انتشارات کانون پرورش فکری، به دلیل ارایۀ نمونه‌ای ساده و موفق از یک کتابسازی فعال و خلاق و فراهم آوردن فرصت دیدار هیجان‌انگیز برای مخاطب اهدا کرد.

.

در بخش طراحی گرافیک، هیچ اثری شایستگی دریافت جایزه را نداشت، اما در بخش طراحی جلد، جایزۀ لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی به مجموعۀ «نمایش‌نامۀ کودک امروز» کار پیمان پورحسین از انتشارات کانون پرورش فکری به دلیل طراحی موفق یونیفرم غیر ثابت و استفاده از جذابیت‌های فرمیک، انتخاب مناسب نقره‌کوب و پرداختن درست به پشت جلد و هماهنگی با طراحی درون کتاب اهدا شد.

.

در حوزۀ تصویرگری کتاب نیز هیأت داوران، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به کتاب‌های «یه خونه قدِ غربیل»، «قول می‌دم بزرگ نشم» و «لولوی آوازه خوان»، اثر حدیثه قربان از انتشارات کانون پرورش فکری به دلیل تلاش موفق برای خلق تصاویر شیرین و دیدنی برای گروه سنی مخاطب و ورود به حیطه‌‌های مغفول‌ماندۀ تصویرگری اهدا کردند.

.

جوایز گروه سنی نوجوان:

.

در زمینۀ کتابسازی گروه داوری، لوح تقدیر و کارت هدیۀ بیست میلیون ریالی را به طور مشترک به کتاب «سنگ سلام» به مدیریت هنری مجید زارع و طراحی امیر مفتون از انتشارات عصر داستان، به دلیل رعایت استانداردهای طراحی داخل کتاب و احترام به مخاطب به عنوان خواننده و طراحی جلدی جذاب اهدا کرده است.

.

در بخش طراحی گرافیک (صفحه‌آرایی) هیأت داوران، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به کتاب «عصر طلایی دایناسورها» از انتشارات طلایی، اثر آرش جهانگیری به دلیل رعایت اصول صفحه‌آرایی برای کتاب‌های غیرداستانی و ایجاد ارتباط مناسب با تصاویر کتاب داد.

.

در زمینۀ طراحی جلد نیز گروه داوری لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به طور مشترک به مجموعۀ «نمایش‌نامۀ نوجوان امروز» با طراحی گرافیک پیمان پورحسین و تصویرسازی سید میثم موسوی از انتشارات کانون اهدا و دلیل این جایزه را طراحی یونیفرمی سیال و متناسب با تصویرسازی‌ها و هماهنگی مناسب با گروه سنی و محتوای کتاب عنوان کرد.

.

در حوزۀ تصویرگری نیز داوران جشنواره لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به طور مشترک به کتاب‌های «رستم و اسفندیار» اثر پژمان رحیمی‌زاده به دلیل ساختاری حماسی، منطبق با شاهنامه و «زال و رودابه» اثر عاطفه ملکی‌جو هر دو از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل ترکیب‌بندی‌های حساب‎شده و استفاده درست از رنگ برای درک مفهوم اهدا کردند. 

.

همچنین هیأت داوران در بخش غیرداستانی، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیۀ سی میلیون ریالی را به کتاب «عصر طلایی دایناسورها» اثر محمدرسول حقانی از انتشارات طلایی به دلیل تکنیک قوی، ساختاری محکم و رعایت جذابیت‌های لازم این نوع کتاب‌ها اختصاص داد.

.

در ضمن، به گفتۀ دبیرخانۀ جشنواره، مجموعۀ «خودم می‌خوانم» کار کیانوش غریب‌پور از انتشارات افق و کتاب «یاد یار و دیار» کاری از کورش پارسانژاد از دفتر نشر و فرهنگ اسلامی که به مرحلۀ نهایی راه یافته بود به دلیل حضور نامبردگان در ترکیب هیأت داوران، از این فرآیند کنار گذاشته‎شد.

.

این مراسمی عصر دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری حجاب در تهران برگزار شد.


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه