pt

پیکر علی نامور در خاک آرام گرفت

۱۳ مرداد ۱۳۸۹


پیکرعلی نامور هنرمند تصویرگر جوان، صبح امروز از مقابل خانه هنرمندان تشییع شد و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران، علی نامور هنرمند جوان تصویرگر روز دوشنبه 11 مردادماه بر اثر سکته قلبی درگذشت و پیکر این هنرمند، صبح امروز با حضور جمعی از هنرمندان تصویرگر و نویسنده از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع شد و در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شد.


در مراسم تشییع پیکر این هنرمند، ‌استاد محمدعلی بنی‌اسدی گفت: «اولین باری که علی نامور را دیدم این همه صداقت و علاقه‌اش به تصویرگری او برایم تعجب‌آور بود و تأسف می‌خورم برای از دست رفتن هنرمندانی که سعی دارند پیرامون خود را روشن کنند. باید از تاریکی ترسید و رفتن این هنرمندان روشنگر که کم سن و سال از دنیا می‌روند،‌ آدم را نگران می‌کند. باعث تأسف است که هنرمندان جوان ما همیشه سعی می‌کنند هنرشان را حتی برای خانواده‌ها و نزدیکانشان توضیح دهند و حتی نگران‌اند از این که در راه هنر گام گذاشته‌اند. علی نامور سعی می‌کرد دیده شود و محیط خود را توضیح دهد و ما که هنوز نفس می‌کشیم باید از این فرصت استفاده کنیم و راه نامور را ادامه دهیم و پای فشردن در راهی که انتخاب کرده‌ایم، بهترین ادای دین به هنرمندان از دست رفته است.»


مهدی حجوانی، نویسنده و از دوستان علی نامور هم در سخنانی گفت: «خداوند یکی از اسماء خود را مصور نامیده است و امروز وداع گفتن با تصویرگری که برای دوست‌داشتنی‌ترین موجودات خداوند یعنی کودکان تصویرگری کرده است، بسیار اندوهناک است. تصویرگری کتاب کودک در ایران کار بسیار دشواری است اما شأن هنر تصویرگری ایران جهانی است و امروز بدون هیچ فضلیت‌تراشی در مراسم تشییع پیکر علی نامور باید بگویم او یک تصویرگر درجه یک بود و سهم خودش را در معرفی نوعی زیبایی‌شناسی جدید در هنر تصویرگری کتاب کودک ادا کرد. نسل جدید تصویرگران ما نوع جدیدی از زیبایی‌شناسی را با استفاده از خلاقیت‌های نقاشی، تصویرگری و یا گرافیک برای کتاب کودک به ارمغان آورده‌اند و علی هم سهم خود را در این مسیر ادا کرد.»

حجوانی همچنین علی نامور را به رودخانه پرخروش اما ساکت و بی ادعایی تشبیه کرد و گفت: «او بسیار پر کار بود و همیشه غرق کارش و به دور از بازی‌های پشت پرده اطرافش بود و امروز اگر علی نامور در دل ما جای دارد به دلیل شخصیت اخلاقی و هنری اوست.»

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه از همگان خواست در آستانه ماه مبارک رمضان برای علی نامور مغفرت الهی و برای علی عامه‌کن دیگر هنرمند جوان تصویرگر شفای عاجل و سلامتی طلب کنند.


مصطفی رحماندوست نویسنده کودک و نوجوان نیز در سخنان کوتاهی گفت:‌ «علی نامور مرد کم حرف، خاموش و بزرگ دلی بود که امروز دیگر حرف نمی‌زند و شما که حرف می‌زنید سرتان سلامت باد و قدر همدیگر را بدانید.»


استاد ابوالفضل همتی درباره نامور گفت: «تصویرگری کتاب کودک هنری است که روح کودک در آن جان دارد و علی نامور هم هنرمند تصویرگری بود که کودک درونش روح داشت.»


کاظم طلایی مدیر انتشارات طلایی سخنران دیگر این مراسم بود که به ذکر خاطره‌ای از این هنرمند پرداخت و گفت:‌ «ما در مجلات رشد معمولاً وقتی هنرمندی کار خیلی خلاقانه و خوبی را انجام می‌دهد می‌گوییم انشاءالله بروی بهشت و علی نامور هم بعد از کار خلاقانه‌ای که انجام داده بود و انمیشن‌هایش را به ما نشان داد به او گفتیم بروی بهشت و فکر می‌کنم علی رفت بهشت.»


فرشید شفیعی، از دوستان نزدیک علی نامور هم در حالی که توانایی سخن گفتن را نداشت در چند جمله گفت: «من و علی خیلی با هم دوست بودیم اما نمی‌دانم چرا او هیچ وقت باور نمی‌کرد که او را دوست دارم ولی الان احساس می‌کنم که او از میزان علاقه‌ام به خودش آگاه است.»


خانم نباتی، نویسنده و از دیگر همکاران این هنرمند هم گفت:‌ «علی نامور هنرمند پرکاری بود که شب تا صبح و صبح تا شب فقط کار می‌کرد و می‌دانم که طراحی‌های کار نکرده بسیاری در خانه‌اش پیدا می‌شود. تمام زندگی او سه چیز بود،‌ هنر تصویرگری، همسرش مهدیه و دخترش اوناروز اما نمی‌دانم چه رازی در گوش او خوانده شد که از این دلبستگی‌هایش دل کند و رفت.»


به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران، پیکر علی نامور روی دستان هنرمندان تصویرگر و نویسنده و جمعی از دوستان و خانواده‌اش به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا تشییع شد.


على نامور هنرمند تصویرگر،‌ متولد 1355 بود که در زمینه تصویرگرى کتاب کودک و نوجوان افتخارات زیادى را کسب کرده است.

نامور بیش از 150 کتاب کودک داخلی و خارجی را تصویرگری کرده است و همچنین برگزیده سال 2003 نمایشگاه تصویرگرى ایرانى در تایپه، برگزیده سال 2006 کتابخانه بین‌المللى، برگزیده سال 2003 نمایشگاه تصویرگرى بلگراد و برگزیده سال 2008 نمایشگاه تصویرگرى هزار و یک شب بارى یرو تنها بخشى از موفقیت‌هاى او در این عرصه است. نامور، فارغ‌التحصیل رشته هنرهاى تجسمى بود و در زمینه گرافیک نیز تدریس می‌کرد.


روح‌اش شاد


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه