pt

نشست خبری انجمن تصویرگران/کتاب سال با رویکردی جدید منتشر می‎شود

۱۲ بهمن ۱۳۹۴
نشست خبری انجمن تصویرگران ایران با موضوع انتشار کتاب سال 95 و برنامه‎های انجمن برگزار شد.

به گزارش روابط‎عمومی انجمن تصویرگران، این نشست با حضور محسن حسن‎پور رئیس هیئت مدیره، کمال طباطبائی مدیرعامل و مدیر پروژۀ کتاب سال و پژمان رحیمی‎زاده مدیر هنری کتاب سال در روز یکشنبه 11 بهمن در دفتر انجمن تصویرگران برگزار شد.

در ابتدای نشست کمال طباطبائی با اشاره به رویکرد جدید انجمن در انتشار این دوره از کتاب سال بیان کرد: ما امسال در پی تولید کتاب سال در دو بخش روایی و غیرروایی هستیم و تلاش خواهیم کرد آن را با همکاری انتشارات پویانما در دو جلد منتشر کنیم. 

وی شاخه‎های مورد نظر در بخش روایی (داستانی) و غیرروایی کتاب سال را چنین برشمرد: در بخش روایی یا داستانی ژانرهای تصویرگری کتاب، تصویرگری مطبوعات کودک و نوجوان، تصویرگری کمیک استریپ، تصویرگری داستان‎ها و حکایت‎های طنز و تجربیات آزاد تصویرگری با تم‎های داستانی و دربخش غیر روایی، ژانرهای تصویرگری مطبوعات بزرگسال، تصویرگری علمی- آموزشی، تصویرگری تبلیغاتی، تصویرگری در طراحی گرافیک، تصویرگری پیش‎تولید انیمیشن و فیلم، تصویرگری پیش‎تولید بازی‎های رایانه‎ای، طراحی کاراکتر و تصویرگری برای تولید هدایا و محصولات تزئینی و کاربردی را خواهیم داشت.

طباطبائی ابراز افتخار کرد که مدیر هنری کتاب سال یعنی پژمان رحیمی‎زاده یکی از پنج نامزد نهایی دریافت جایزۀ معتبر هانس کریستین اندرسن شده است.

پژمان رحیمی‎زاده در صحبت کوتاه خود چنین گفت: از چند ماه پیش مراحل تنظیم فراخوان و اجرای کتاب سال در دستور کار انجمن بود و دوستان من را به عنوان مدیرهنری آن انتخاب کردند.

وی ابراز امیدواری کرد که با استقبال تصویرگران انتشار این کتاب به خوبی انجام شود.

تلاش برای تأسیس موزۀ تصویرگری

در ادامه محسن حسن‎پور در مورد برنامه‎های آیندۀ انجمن چنین توضیح داد: یکی از مواردی که در نظر داریم و از گذشته هم انجمن پیگیر آن بوده است تأسیس یک موزۀ تصویرگری است. با توجه به اینکه در سال گذشته انجمن طراحان گرافیک با همکاری شهرداری تهران توانسته است موزۀ گرافیک را راه اندازی کند ما نیز امیدوار هستیم که بتوانیم با همکاری شهرداری این موزه را تأسیس کنیم.

وی در مورد ضرورت تشکیل موزۀ تصویرگری گفت: بسیاری از آثار تصویرگری هستند که در آرشیو شخصی هنرمندان و یا ناشران وجود دارد که شاید هرگز علاقه‎مندان نتوانند اصل آن را از نزدیک ببینند. کتاب تاریخ مصرفی دارد که حتی با وجود چاپ مجدد آنهاف باز هم خیلی از علاقه‎مندان را پوشش نمی‎دهد. وجود موزۀ تصویرگری به عنوان نمایشگاهی دائمی می‎تواند دسترس عموم را به این آثار میسر سازد و امکان جمع‎آوری گستردۀ آثار تصویرگری را فراهم کند.

تربیت تصویرگران کتاب‎های درسی

حسن‎پور همچنین در مورد آموزش تصویرگری به نسل جوان گفت: از سالهای گذشته در انجمن دروه‎های آموزشی برگزار می‎شود و دغدغۀ ما کاربردی بودن آموزشها است. اخیراً با تعدادی از مسئولان در بخش تولید کتابهای درسی وزارت آموزش و پروش صحبتهایی داشته‎ایم. آنها علاقه‎مندند با تصویرگرانی کار کنند که در زمینۀ تصویرسازی کتابهای درسی و آموزشی تخصص داشته باشند. تربیت تصویرگران تخصصی با این رویکرد توسط انجمن می‎تواند پلی بین آموزشها و بازار کار کتابهای درسی و کمک درسی و آموزشی باشد.

وی در ادامه با اشاره با رویکرد جدید انجمن در انتشار کتاب سال، گفت: زمانی که انجمن تشکیل شد بیشتر فعالیت تصویرگران در آن زمان، کتاب داستانی و کودک بود اما در طی سالهای اخیر شاخه‎های متعددی در این رشته فعال شده‎اند. انجمن نیز با توجه به این تغییرات در پی آن بود که فراتر از کتاب کودک بیندیشد و شاخه‎های دیگر را نیز پوشش دهد و حتی شاخه‎های که در گذشته فعال بودند و کمتر مورد توجه هستند را نیز احیا کند.

طباطبائی نیز در تکمیل این بحث به ششمین دوسالانۀ تصویرگری در سال 92 اشاره کرد و گفت: از آنجایی که رویکرد سنتی دوسالانه تصویرسازی، کتاب‎های داستانی بود در بخش جانبی آن ژانرهای مختلف غیرداستانی را مورد توجه قرار دادیم که استقبال بسیار خوبی هم از آن شد.

رئیس هیئت مدیرۀ انجمن، رونمایی از ویرایش جدید سایت با قابلیت‎های بیشتر را نیز یکی از اتفاقات جدید در انجمن برشمرد که در آن معرفی اعضا و انتشار خبرها و فراخوانها در آن با شیوه‎ای جدید و کاربردی‎تر انجام می‎شود.

تبدیل انجمن به قطب علمی تصویرگری

تبدیل انجمن به قطب علمی در زمینۀ تصویرگری از دیگر برنامه‎های بلندمدتی است که حسن پور به آن اشاره کرد. وی برنامه‎ریزی این کار را مربوط به کمیتۀ پژوهش انجمن دانست و گفت: بسیار علاقه داریم که بتوانیم انجمن را مرجعی برای پژوهشگران و دانشجویان این رشتۀ هنری قرار دهیم. درحال حاضر این مراکز پراکنده و اندک هستند. البته با توجه به امکانات انجمن، این کار دشواری است و نیاز به حمایت نهادهای دیگر مانند وزارت ارشاد داریم.

برگزاری نمایشگاه هزار و یک شب در شهر بلونیا

طباطبائی در مورد جشنوارۀ 170 سال کتابخوانی با هزار و یک شب نیز گفت قرار است این نمایشگاه در اسفند در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود و با همکاری معاونت هنری وزارت ارشاد، همزمان با برگزاری نمایشگاه بلونیا در یکی از گالری‎های این شهر به نمایش گذاشته شود.

ادامۀ نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت.

طباطبائی در پاسخ به زمان برگزاری دوسالانۀ تصویرگری گفت: برای برگزاری دوسالانه با مذاکراتی با معاونت هنری ارشاد داشته‎ایم. واقعیت این است که وزارت ارشاد با کمبود بودجه روبه رو است و همۀ دوسالانه ها با تأخیر و وقفه برگزار می شوند. البته موضوع برجام و توافقات آن روزنۀ امیدی است که با توجه به صحبت های انجام شده با مسئولان بتوانیم در سال 95 دوسالانه را برگزار کنیم.

حسن‎پور نیز در مورد اینکه با وجود مسائل مالی آیا بهتر نیست به هر نحوی دوسالانه برگزار شود، گفت: تا به امروز به این نتیجه نرسیدیم که به هر نحوی آن را برگزار کنیم. انجمن به کیفیت اهمیت می‎دهد بنابراین برای اینکه بتوانیم دوسالانه را به درستی برگزار کنیم در مذاکره‎ها یک حداقلی را در نظر داشتیم و مطرح کردیم. 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر گفت: اینکه در شهرستانها نیز نمایندگی داشته باشیم و در آنجا به برگزاری نمایشگاه و حمایت از تصویرگران بپردازیم بسیار خوب و مفید است اما این تمرکززدایی از توان انجمن خارج است. اگر ادارت ارشاد که در استانها و شهرستانها حضور دارند بتوانند در درون خود بخش‎هایی را برای انجمنها در نظر بگیرند و کارشناسانی را به عنوان رابط انجمنها اختصای دهد باعث می‎شود که ما بتوانیم در استانها و شهرستانها بیشتر و بهتر فعالیت کنیم.البته انجمن چنین کاری را شروع کرده‎است و برای مثال در برگزاری نمایشگاه‎های بلونیا و براتیسلاوا که امسال برگزار شد آنها را در شهرهای دیگر مانند اصفهان، مشهد و اهواز نیز به نمایش گذاشته‎است.

طباطبائی نیز افزود: بسیار خوب است که انجمن بتواند در کل کشور مردم را با تصویرگری آشنا کند چراکه این امر باعث رشد آگاهی آنها شده، تقاضا را افزایش می‎دهد. به این ترتیب بازار کار تصویرگران گسترده‎تر می‎شود. مشکلی که وجود دارد نبود زیرساخت مناسب است حتی در تهران هم ما مکان مناسب و استاندارد برای نمایشگاه بسیار کم داریم و شاید تنها می‎توانیم به موزۀ هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران اشاره کنیم. در حالی که در کشورهای اروپایی تمرکززدایی به خوبی شکل گرفته و در مناطق مختلف امکانات و فضای مناسب به درستی ایجاد شده‎است. با این وجود ما باید فعالیت‎های خود را گسترش دهیم تا این احساس نیاز به وجود آید و زیرساخت‎های مناسب فراهم‎شود.

فراخوان کتاب سال 95 

30487820160131_144455.jpg 97263220160131_144510.jpg 39067820160131_144529.jpg
آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه