pt

ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری برگزار می‎شود

۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

ابعاد مختلف حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی در ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری توسط کارشناسان ملی و بین‎المللی بررسی می‎شود.

به گزارش روابط‎عمومی انجمن تصویرگران به نقل از روابط‎عمومی وزارت ارشاد، لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی این وزارتخانه در تشریح برنامه‎های این همایش گفت: در سال‎های اخیر یکی از نگرانی‎های جدی و مهمی که از سوی هنرمندان و نویسندگان به این وزارتخانه منعکس شده، مسئله نقض حق مؤلف در فضای مجازی بوده است که البته این چالش مختص ایران نیست و سایر کشورها نیز با آن مواجه‎اند.

وی افزود: سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) هم در اوایل اردیبشهت ماه سال جاری کنفرانسی را با موضوع بازار جهانی محتوای دیجیتال برگزار خواهدکرد.

حیدری گفت: ظهور فناوری‎های نوین ارتباطی اگر چه بر میزان و سرعت دسترسی عموم به آثار ادبی و هنری افزوده است اما به موازاتش در نقض گستردۀ حق مؤلف هم تأثیر داشته‎است. از همین رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی "حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی؛ الزامات ملی و بین‎المللی" را به عنوان موضوع ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط تعیین کرد تا ضمن معطوف ساختن نگاه‎ها به سوی حوزۀ حق مؤلف و لزوم رعایت حقوق قانونی خالقان آثار، در نشست‎های علمی این همایش که هم صاحبنظران داخلی و هم کارشناسان اعزامی از وایپو حضور دارند ابعاد مختلف موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

محورهای نشست‎های علمی همایش
دبیر همایش با اشاره به محورهای نشست‎های علمی این همایش افزود: کمیتۀ علمی همایش با مدنظر قراردادن چالش‎های حوزۀ حق مؤلف و فضای مجازی، بررسی ظرفیت قوانین موجود در حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی و همچنین مقررات بین‎المللی، ضمانت اجراهای نقض حق مؤلف در فضای مجازی، اقدامات فنی و امنیتی در پیشگیری از وقوع نقض حق مؤلف و دسترسی به اطلاعات و کتابخانه‎های دیجیتال را به عنوان محورهای اصلی نشست‎های علمی معین کردند.

حضور کارشناسان و مدیران وایپو در همایش
حیدری درباره سخنرانان خارجی این همایش گفت: با توجه به همکاری‎های نزدیک وایپو با این وزارتخانه در برگزاری همایش‎های سال اخیر و با هماهنگی و همکاری وزارت امور خارجه، امسال نیز از سوی وایپو خانم گیدی لانگ مشاور ارشد وایپو در بخش کپی رایت در این همایش حضور دارند.

وی افزود: همچنین آقای دکتر فیکسور که قبلاً معاون دبیرکل وایپو در بخش کپی رایت بوده و در تصویب معاهدات اینترنتی وایپو نقش داشته‎است نیز در این همایش سخنرانی خواهد داشت.

تقدیر از نویسندگان پایان‎نامه‎های برتر در حوزۀ حقوق مالکیت معنوی
حیدری در ادامه گفت: با مکاتباتی که با دانشکده‎های حقوق دانشگاه‎های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علامه طباطبائی و قم داشته‎ایم در اختتامیۀ این همایش مانند سال‎های گذشته از نویسندگان پایان نامه‎های برتر حوزه حق مؤلف که از سوی این دانشگاه‎ها معرفی می‎شوند، تقدیر خواهدشد.

این همایش روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت از ساعت 8:30، در مرکز همایش‎های سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران در تهران، بزرگراه شهید حقانی، بعد از ایستگاه متروی حقانی، خروجی کتابخانه ملی برگزار می‎شود و همۀ علاقه‎مندان می‎توانند در آن شرکت کنند.


آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه