pt

پنجمین نمایشگاه شاهنامه‎نگاری در نگارخانۀ لاله برگزار می‎شود

۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

نگارخانۀ لاله به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، پنجمین نمایشگاه شاهنامه‎نگاری را برگزار می‎کند.

به گزارش روابط عمومی انجمن تصویرگران، آثار ادبی از دیرباز نقشی ویژه در الهام‎بخشی به هنرمندان عرصه تجسمی داشته و همگامی ادبیات و نقاشی به صورت مجموعه آثار هنری گرانبها در تاریخ فرهنگ ایران زمین آشکار است. در این میان شاهنامه شاهکار بزرگ حماسه سرای ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی جایگاه خاصی داشته و روایت‎های تصویری متنوعی همچون شاهنامه‎های مصور، خیالی‎نگاری‎ها، چاپ‎های سنگی و ... از دوره‎های مختلف هنر ایران به جای مانده‎است. نشانه‎ها و نمادهای شاهنامه در قامت اسطوره‎ها و حماسه‎ها ظاهر شده و این اثر فرهنگی را به صحنۀ رویارویی نیروهای خیر شر بدل ساخته‎است که این عناصر در جریان هنر تاریخی، و شکلگیری مدرنیسم تا جریان هنر معاصر، برخی هنرمندان را وا داشته تا با نگاهی به شاهنامه و همپروازی با آن، منظر بصری جدیدی ارائه کنند.

نگارخانۀ لاله در سالهای اخیر با هدف توجه به جایگاه شاهنامه در فرهنگ حماسی و ملی ایران و با هدف زنده نگهداشتن این اثر فارسی و سعی در بازخوانی تمثیل‎ها و قابلیت‎های بصری آن، بستری برای ارائه آثار هنرمندان مرتبط با این موضوع را در قالب نمایشگاه‎های سالانه شاهنامه‎نگاری فراهم کرده‎است.

نمایش پیش رو، پنجمین دوره این رویداد است که در گردآوری آثار موجود در آن، تنوع نگاه 23 هنرمند پیشکسوت و جوان (فرح اصولی، رضا افسری، رضا بانگیز، مهدی حسینی، جمشید حقیقت‎شناس، سعید خضایی، فرشید داودی، پژمان رحیمی‎زاده، پیمان رحیمی‎زاده، عربعلی شروه، طاهر شیخ الحکمایی، بهزاد شیشه‎گران، ترانه صادقیان، کیوان عسگری، یعقوب عمامه‎پیچ، حمید فام، نیلوفر قادری‎نژاد، مرضیه قره‎داغی، بهنام کامرانی، ایرج محمدی، جعفر نجیبی ،علی ندایی و رضا هدایت.) به این موضوع در قالب آثار نقاشی، مجسمه و دیجیتال آرت لحاظ شده‎است.

آیین گشایش روز جمعه 24 اردیبهشت 95، از ساعت 16 تا 20 برپا می‎شود و تا 5 خرداد از ساعت 9 تا 13 و 14تا 19 ادامه خواهد داشت. این نگارخانه در تهران، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله، (تلفن:88960492) واقع است. 

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه