pt

بیانیۀ مشترک انجمن‎های نقاشان، تصویرگران و گرافیک در حمایت از نگارخانه‎ای به وسعت شهر

۰۸ خرداد ۱۳۹۵

هنر پیام آور زیبایی و شادی است و همواره در طول تاریخ بر ارتقای مفاهیم ناب انسانی تأکید داشته‎است. هنرمندان ایرانی که بر مقام والای انسانی تأکید دارند این روزها شاهد زیباتر شدن دوبارۀ شهر تهران به وسیلۀ طرحی متفکرانه و نو هستند. تزئین شهر با زیباترین آثار هنری ایران و جهان، تهران را بیش از گذشته به شهر خردورزی و مهربانی بدل کرده‎است. پایتخت ایران اسلامی امروز زیباتر و آرام‎تر از هر روز هست و تجربۀ جدید «نگارخانه‎ای به وسعت شهر» افق‎های روشنی را برای اجرای طرح‎های ملی و بین‎المللی دیگری در تهران در برابر اذهان بیدار مردم و هنرمندان پدیدار کرده‎است. 


در این میان آنچه در صدر اخبار جهان قرار گرفته، حاکی از شگفتی جهانیان در بدل شدن یک کلانشهر به یک نگارخانۀ تمام وقت از معرفت و زیبایی و اندیشه است. دیدن یادگارهای مهمی از تاریخ زیباییِ ایران و جهان، دعوت به مهربان‎تر شدن است؛ همچنانکه بر ارتقای سطح معلومات شهروندان و تأکید بر دیدن و اندیشیدن هم صحه می‎گذارد. اما آنچه بیش از همه به چشم می‎آید توجه شهرداری تهران بر مقام انسانی شهروندان است که شهروند را زیبا و شاد و مهربان می‎خواهد. شهری بدون تبلیغات که با چشمپوشی اقتصادی کلانی نیز همراه بوده، مؤید نگاه معرفتی شهرداری تهران به وضعیت روحی و روانی مردم است تا در خلال ده روز در فضایی شاد، مهربان و امیدوارانه به گنجینه‎های معرفتی و معنوی تاریخ معاصر بشری نظر کنند. 

 


نمایش آثار هنرمندان جهان در سطح تهران، آن هم در زمانه‎ای که تمامی منطقه درگیر جنگ و خونریزی است، تأکیدی بر روحیۀ صلح‎طلبی و زیباپسندی ایرانیان دارد که همواره در مسیر منطق و اعتدال گام برداشته و از دیرباز با فرهنگ صلح و مدارا، همنیشن و مانوس بوده‎است.

 


شهرداری تهران دستکم در ده سال اخیر مهمترین حامی هنرمندان و ایده‎هایشان در زیباسازی شهر تهران در ایجاد فضایی برای تعامل و اندیشه بوده‎‎است. هنرمندان ایران، چه آنهایی که در این سال‎ها همراه و یاور شهرداری تهران در زیبا کردن شهر بوده‎اند و چه آنها که به عنوان شهروند ناظر رفتار اندیشمندانۀ این نهاد حامی هنر بوده‎اند، از این حرکت نو و اندیشمندانه سازمان زیباسازی شهر تهران به نام «نگارخانه‎ای به وسعت شهر» حمایت می‎کنند و آمادگی خود را برای حرکت‎های خردمندانه و پیشروی بعدی شهرداری تهران اعلام می‎دارند.

 


ما هنرمندان ایرانی که دل در گرو اعتلای مؤثر و همه جانبۀ ایران عزیز داریم، از مجموعۀ ارزشمند سازمان زیباسازی شهر تهران به خصوص از معاون هنرمند و مدیر فهیم این سازمان، جناب آقای سیدمجتبی موسوی که همواره به عنوان حامی و همراه هنر در بطن اتفاقات هنری این سازمان پیشرو و نوآور هستند، تشکر کرده و از تداوم این حرکت پیشرو و نو در هنر شهری حمایت می‎کنیم. 

 


از خداوند متعال برای کلیه همکاران سازمان زیباسازی شهر تهران که در پیشبرد اهداف والای انسانی در متعالی کردن فضای زیست مردم تهران می‎کوشند، بهروزی و توفیق خواستاریم.

انجمن هنرمندان نقاش ایران، انجمن تصویرگران ایران و انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

 

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه