pt

دو فصلنامۀ نارنج منتشر شد

۱۵ تير ۱۳۹۵

اولین شمارۀ مجلۀ تخصصی"نارنج"، در حوزۀ نظری ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد. 

به گزارش روابط‎عمومی انجمن تصویرگران، نارنج به صورت دو فصلنامه و به دو زبان فارسی و انگلیسی(چکیده) منتشر می‎شود. 

این مجله در هر شماره به یک موضوع نظری می‎پردازد و علاوه بر آن، معرفی آخرین شماره از مجلات تخصصی حوزۀ کودک، نگاهی به اتفاقات ادبیات کودک و نوجوان جهان و نیز نمایۀ کامل کتاب‎شناسی و مقاله‎شناسی از موضوع مورد بحث را نیز در بر می‎گیرد. همچنین مقالات خارج از موضوع را نیز در بخش آزاد خود منتشر می‎کند.

افسون امینی مدیر مسئول نشریه چنین نوشته است: «ادبیات، فارغ از اینکه به چه زبانی تعلق دارد، نوعی معرفت و شناخت است. ارتباط ما با ملل، جوامع و فرهنگ‎های گوناگون، از مسیر ادبیات آن ها ممکن می‎شود و نمود تمامی اندیشه‎ها و فکرها، جدا از بُعد زیباشناسانه و هنری آن، از مسیر ادبیات می‎گذرد. از انتشار اولین مجلۀ اد‌بی، با نام «د‌انشکد‌ه» به مد‌یریت و سرد‌بیری ملک الشعرا بهار که زمان زیادی از آن می‎گذرد، تا بعدها که مجلاتی چون «ارمغان» و «مهر» به بار نشستند و مجله‎های ماندگاری چون «یغما» و «سخن» بر تارک مطبوعات ایران درخشیدند تا کنون، مجله‎های ادبی بی‎شماری بر پیشخوان گیشه‎های مطبوعات جا خوش کرده‎اند و هنوز هم، پربسامدترین مجلات موجود، مجلات ادبی هستند و ضرورت نشر آنها هرگز کمرنگ نشده است.

رشد چشمگیر ادبیات کودک و نوجوان، در پنج دهۀ اخیر، رشد مطبوعات حوزۀ کودک و نوجوان را نیز رغم زده است. در این میان، اگرچه نشریات حوزۀ نظری کودک و نوجوان اندک بوده‎اند، اما تداوم و تسلسل برخی از آنها مثل «کتاب ماه کودک و نوجوان؛ پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان و روشنان» تأثیری ماندگار و قابل تأمل داشته است. روی آوردن شادی بخش دانشگاه به رشتۀ ادبیات کودک و نقش مؤثری که «مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز» در این امر داشته نیز، برکسی پوشیده نیست، اما در کنار این تلاش، پرداختن به حوزۀ نظری ادبیات کودک و نوجوان در قالب مجلۀ « مطالعات ادبیات کودک»، نشان از اهمیت و ضرورت مطبوعات تخصصی دارد. اتفاق مبارکی که در دانشگاه شهید بهشتی نیز، با انتشار اولین شماره از مجلۀ «ادبیات کودک و نوجوان» افتاده است.

بر این باورم که کرانۀ ادبیات کودک و نوجوان، همچون ادبیات بزرگسال- اگرچه نه به آن گستردگی و عمق و قدمت- آن مقدار گسترده شده است که از زوایای مختلف و متفاوت، بتوان در آن به جست وجو پرداخت؛ جست و جویی که در ایجاد جریان و شکلگیری اندیشه‎ها و نظرات جدید، ثمربخش و گامی باشد برای ایستادن بر پله ای بالاتر و برای این مهم، چه محملی بهتر از مجلۀ تخصصی؟ با این نگاه، «نارنج» در ماهی که بهارنارنج‎ها شکوفه می‎کنند، چشم گشود تا شاید عطر و بویی اگرچه اندک، اگرچه کوچک، اما ماندگار باشد بر تن رو به رشد ادبیات کودک و نوجوان. دست‎های گرم و همراه شما را آرزومندم.»

علاقه‎مندان می توانند نارنج را از دو نشر مرکز و چشمه تهیه کنند.

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه