pt

مدوسا و آدمک‌های سنگی؛ آینۀ اسطوره‎های کهن در انسان اکنون

۲۳ تير ۱۳۹۵

آثار تصویرگری نگین احتسابیان با نام "مدوسا و آدمک‌های سنگی" در گالری دنا به نمایش در می‎آید.

به گزارش روابط‎عمومی انجمن تصویرگران، مدوسا زنی در افسانه‎های یونان باستان است که به دلیل نفرین الهۀ آتنا به زن-هیولا بدل می‎شود. هیولایی که موهایش مارهای زهرآگین است و با چشمانش می‎تواند انسان‎ها را سنگ کند. در ابتدا او زنی زیبا بود و خدمتگزار معبد آتنا، اما پس از اینکه پوسئیدون، خدای دریاها و معشوق الهۀ آتنا، او را در معبد اغوا می‎کند، مورد خشم الهه قرار می‎گیرد و به هیولایی هولناک بدل می‎شود.
سرانجام بعد از اینکه مردان بسیاری که برای شکار او رفته و به سنگ تبدیل می‎شوند، پرسئوس قهرمان، با تدبیری او را از پای در می‎آورد ولی خود سر بریدۀ مدوسا را برای نابودی دشمنان در جنگ به کار می‎گیرد.

احتسابیان این داستان را نمادی فمنیستی از زن و الگوهای متعارضی می‎داند که به تهی شدن زندگی می‎انجامد. او در استیتمنت نمایشگاه خود چنین بیان می‎کند که «شاید الهه و مدوسا، معبد و اغواگر، و پرسئوس همه در درون خود ماست و این هیولاواره چه می‌تواند باشد، اگر در تصویر ذهنی من بیاید.»

این عضو انجمن تصویرگران در گفتگو با ما می‎گوید: تلاش کردم تا این کهن الگوها را در انسان امروز به نمایش در بیاورم چرا که آنها در درون ما ادامه پیدا کرده‎اند و ازبین نرفته‎اند.

وی چنین ادامه می‎دهد: در واقع این اولین نمایشگاه انفرادی من است؛ نمایشگاهی که برای مخاطب بزرگسال کار شده است. فکر می‎کنم اگر این شاخه از تصویرگری، یعنی انجام کار با هدف نمایش و فروش در گالری‎ها، تقویت شود می‎تواند زمینه‎های کاری بیشتری را برای تصویرگران، جدای از همکاری با ناشران و دیگر سفارش‎دهندگان، فراهم کند. این نوع کار دارای یک موضوع با فضای مشترک اما غیر دنباله‎دار است و همچون نقاشی قابل عرضه در گالری‎ها خواهدبود.  

مدوسا و آدمک‌های سنگی، جمعه 25 تیر ساعت 16 در گالری دنا واقع در میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچۀ سوسن، پلاک 4 (تلفن:88931744) آغاز می‎شود و تا 30 تیر از ساعت 16 تا 20 ادامه می‎یابد.

 

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه