نمایشگاه نشان آبان به روایت حدیثه قربان
۲۹ آبان ۱۳۹۶حدیثه قربان؛ دبیر نمایشگاه
وقتی از طرف دبیر هفتهی تصویرگری ۱۳۹۶، پیشنهاد برعهده گرفتن مسئولیت دبیراجرایی این هفته را شنیدم، مصادف بود با ارائه پیشنهاد نمایشگاهگردانی «نشان آبان»؛ هر دو بخش هیجانانگیز بود و مهم. راستش دلم نیامد بخش نشان آبان را از دست بدهم، یعنی بیشترین انگیزهی من علاوه بر احترام و ارادت نسبت به هر سه عزیز، علاقهی شخصی و خاص من به کارها و شخص خود استاد غلامعلی مکتبی بود؛ تصویرگر کم نظیر کودک و خردسال.
وقتی از طرف دبیر هفتهی تصویرگری ۱۳۹۶، پیشنهاد برعهده گرفتن مسئولیت دبیراجرایی این هفته را شنیدم، مصادف بود با ارائه پیشنهاد نمایشگاهگردانی «نشان آبان»؛ هر دو بخش هیجانانگیز بود و مهم. راستش دلم نیامد بخش نشان آبان را از دست بدهم، یعنی بیشترین انگیزهی من علاوه بر احترام و ارادت نسبت به هر سه عزیز، علاقهی شخصی و خاص من به کارها و شخص خود استاد غلامعلی مکتبی بود؛ تصویرگر کم نظیر کودک و خردسال.
بعد از مشخص شدن روند کار، فهرستی از کارها و برنامهریزیهای مختلف تهیه شد تا روند کار بهتر پیش برود. پیدا کردن آثار غزاله بیگدلو از راحتترین بخشها بود، با یک گپ و گفتگوی دوستانه از غزاله خواستم تا پانزده فریم تصویرسازی از کتابهایش را در اختیار من قرار بدهد.
برای کارهای استاد غلامعلی مکتبی و استاد بنیاسدی کمی با مشکل مواجه شدم، گرفتن کارهای اصل و قدیمی از ناشران مختلف کار راحتی نبود.
در همین زمان با مشورت چند دوست متوجه شدم، انتشارات مدرسه، منادی تربیت، پیدایش در این زمینه به من خیلی سریع کمک خواهند کرد.
انتشارات پیدایش تنها کتاب حسنی را در دسترس داشت. کتابی شامل هفت فریم، مربوط به دههی هفتاد. انتشارات محراب قلم مجموعهای از کتابهای استاد مکتبی را در اختیار من قرار داد، مربوط به دههی هشتاد. دو اثر را هم از انتشارات قو دریافت کردم. ماند انتشارات مدرسه، جایی که فکر میکردم بیشترین کمک را به من خواهد کرد اما اصل آثار استاد پیدا نشد.
نوبت رسید به آثار استاد محمدعلی بنیاسدی. نیمی از آثار مربوط به کارهای اخیر ایشان در نمایشگاه به صورت دیجیتال ارائه شد و نیمی دیگر کارهای اصل و مربوط به دههی هفتاد انتشارات پیدایش و کتاب هزار و یک شب است؛ مجموعهای بینظیر و سفید و سیاه.
بعد شورای کتاب کودک به یاری مان آمد. تعدادی از کتابهای مربوط به این سه تصویرگر را امانت گرفتیم و در فضای شیشهای جلوی گالری به نمایش گذاشتیم.
شاید در مورد انتخاب نهایی آثار بپرسید. خب برای انتخاب نهایی آثار در نمایشگاه، به همراه آقای غریبپور، سعی شد تا از بین کارهایی که از ناشران به دست ما رسید، بهترین انتخاب را با توجه به محدودیت در فضای گالری داشته باشیم.
مرحلهی بعد، پاسپارتو کردن و قاب آثار بود. 47 قاب، که در برخی از قابها قرار بود دو یا سه اثر جای بگیرد. حساسیت و دقت در این بخش از نمایشگاه باعث شد تا با همفکری به موقع آقای غریبپور، از مجموعهای که کار حرفهای در این باره انجام میدهند کمک و یاری بگیریم که فکر میکنم با توجه به بازخوردها نتیجهی عالی داشته است.
باید بگویم طراحی گرافیک نمایشگاه که برعهدهی آقای غریبپور عزیز بود، همراه خوب گالریها و کل نمایشگاه بود، برای مثال نوع انتخاب رنگ و اندازهی خاص لیبلهای نمایشگاه «نشان آبان» کمک زیادی به زیبایی بصری فضا داشت.