pt

معرفی تصویرسازی دیرینه‎شناسی

۰۷ بهمن ۱۳۹۵

نویسنده: محمد حقانی

تصویرسازی دیرینه‎شناسی یکی از شاخه‎های تصویرسازی علمی است که بر روی نمایش دقیق از حیات ماقبل تاریخ متمرکز است. اگرچه بسیاری از تصویرگران دیرینه‎شناسی دانش آموختگان هنرهای زیبا هستند و در آثار خود اصول زیبایی‎شناسی را کاملا رعایت می کنند و تصاویر علمی دقیق و زیبایی را به نمایش می‎گذارند، اما رسیدن به تعالی زیبایی‎شناسی، هیچگاه هدف اصلی در تصویرسازی دیرینه‎شناسی نبوده است، زیرا پای بند بودن به یافته‎ها و اصول علمی در این کار از اولویت بیشتری برخوردار است. در واقع زمانی که دانشمندان قصد انتشار مقالات خود در مجلات علمی، جزوه و کتاب را دارند، برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود به متخصصان نقاشی دیرینه شناسی مراجعه می‎کنند. به معنای دقیق‎تر تصویرسازی دیرینه‎شناسی پلی است برای برقراری ارتباط بین نظریات و اکتشافات دانشمندان با مخاطبان.

دیرینه‎شناسان به طیف گسترده‎ای از عناصر بصری برای نمایش اطلاعات و نظریات خود نیاز دارند. به این منظور، تصویرگران دیرینه‎شناسی عهده‎دار رسم و بازسازی نمونه‎های فسیلی، ترمیم زندگی گیاهان باستانی، حیوانات و محیط زیست و به تصویر کشیدن مفاهیم انتزاعی مانند تکامل و انقراض هستند. آنها همچنین وظیفه آماده‎سازی عناصر گرافیکی در بخش زمین‎شناسی، هسته زمین، نمودار فیلوژنتیکی، نقشه و نمودارها را به عهده دارند. 

البته تصویرسازی دیرینه‎شناسی کاربردهای وسیع‎تری دارد و صرفاً به مقالات و کتاب‎های علمی محدود نمی‎شود. متخصصان این رشته برای پروژه‎هایی در نظر گرفته می‎شوند که برای عموم مردم نیز جذابیت داشته باشد. از جمله موزه‎ها، کتاب کودکان، مراکز طبیعی، پارک‎ها، کتاب‎های درسی، وب سایت‎ها، تمبر پستی و یا حتی اسباب بازی ها و همچنین در صنعت فیلم سازی نیز بسیار مورد استفاده است.

این هنر ممکن است به ظاهر شباهت‎هایی به نقاشی از حیات وحش داشته باشد ولی کاملاً متفاوت و پیچیده‎تر از آن است.  قبل از اختراع عکاسی تنها روش بصری موجود برای نشان دادن طبیعت پیرامون به عموم مردم، خلق آثار هنری بود اما امروزه، با کمک عکاسی پیشرفته و تجهیزات ویدئویی، اکثریت عظیم موضوعات طبیعی را می‎توان در یک فلش کارت ثبت کرد. تمام نکات دقیق و ظریف در رفتار موجودات، صدا، بافت و آناتومی، همه با دقت بسیار بالایی ضبط و نمایش داده می‎شود که البته نگاه هنرمندانه و مهارت در عکاسی و فیلمبرداری در هرچه زیباتر شدن این تصاویر نقش بسزایی دارد و قابل تقدیر است. حتی اگر شما قصد طراحی یا تصویرسازی از حیات وحش را داشته باشید به راحتی می‎توانید از عکس‎ها و فیلم‎های بسیاری که در اینترنت موجود است به عنوان مدل استفاده کنید یا در نهایت به یک باغ وحش بروید و از سوژه دلخواه خود عکاسی کنید و از آن به عنوان منبع علمی و الگو بهره ببرید. ولی در تصویرسازی دیرینه شناسی، هنرمند از نمونه‎های مرده موجودات زنده فقط استخوان‎های فسیل شده آنها را در اختیار دارد و مجبوراست برای به تصویر کشیدن آنها لایه‎های استخوان، گوشت، ماهیچه‎ها، پوست و حتی رفتار آنها را بازسازی کند. البته لازم به ذکر است که تنها منبع موجود برای تصویرسازی، فسیل‎های به جا مانده نیستند بلکه تصویرگران می‎توانند از خزندگان، پرندگان و دیگر جانداران امروزی نیز به عنوان منابع الهام‎بخش برای بازسازی موجودات ما قبل تاریخ استفاده کنند. که این الهام گرفتن نیز تنها در چهارچوب علوم زیست‎شناسی، زیست‎شناسی تکاملی و دیرینه‎شناسی انجام می‎گیرد. ازاین رو مطالعه و بررسی بر روی آناتومی جانوران امروزی و پیگیری مداوم کشفیات و نظریات دانشمندان جزو مهم‎ترین ملزومات است.

همانطور که می‎دانیم، بهترین عکاس پرندگان جهان نیز برای گرفتن عکس‎های خیره کننده خود نیازی ندارد که چیزی در مورد زیست‎شناسی یا آناتومی پرندگان بداند اما یک تصویرگر دیرینه‎شناسی تنها زمانی می‎تواند در کار خود موفق باشد که شناخت خوبی از سوژه خود داشته باشد. به عبارت دیگر برای موفقیت در این کار باید علم و هنر را با یکدیگر ترکیب کرد و همین مسئله باعث می‎شود که تصویرسازی دیرینه‎شناسی یکی از جذاب‎ترین و منحصر به فردترین مشاغل دنیا محسوب شود.

اگر چه این هنر در میهن ما ناشناخته مانده است ولی در بسیاری از کشورها به عنوان یکی از شاخه‎های تصویرسازی شناخته شده و بسیار مورد توجه است و بسیاری از هنرمندان در سراسر دنیا به این حرفه به صورت تخصصی و یا غیرتخصصی اشتغال دارند. همچنین در بازار کار برای تصویرگران دیرینه‎شناسی با توجه به پیچیدگی‎های این رشته، قراردادهای ویژه و دستمزدهای متفاوتی در نظر گرفته می شود. امید است که در کشور ما ایران نیز به این شاخه از هنر و نیز کاربردهای آن توجه شود تا علاقه مندان این رشته بتوانند به راحتی آموزش ببینند و وارد بازار کار شوند. 

منابع:  

https://paleobiology.si.edu/paleoArt/Techniques/pages/tech1.htm

http://www.iupress.indiana.edu/product_info.php?products_id=76483

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه