نمایشگاه تصویرسازی «قصههای خوب برای بچههای خوب» برندگان خود را شناخت
۱۱ تير ۱۴۰۱با پیامیاز نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک
به گزارش روابط عمومیانجمن تصویرگران، خانه هنرمندان در بعدازظهر جمعه ۱۰ تیر شاهد حضور اساتید، هنرمندان تصویرگر و علاقه مندان به هنر تصویرگری و ادبیات ایران بود.
نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک در پیامیبه این رویداد به جایگاه مجموعه کتاب «قصههای خوب برای بچههای خوب» پرداخت.
وی عنوان کرد: «قصههای خوب برای بچههای خوب» به عنوان حلقه واسط بین کودکان دهه سی به بعد با گذشته خودشان سهم مهمی داشته است و این موضوع در ساختن یک هویت محکم بسیار مهم است. تصور میکنم همگی هزاران نفری که داستانهای این مجموعه را خواندهاند بی اینکه حس کنند ارتباطشان با ایران و جهان ایرانی برقرار شده و همیشه نیز ماندگار خواهد ماند.
وی در بخش دیگری از پیام خود به تاثیر ناشر بر موفقیت این مجموعه خواندنی اشاره داشت: «در آن زمان آقای آذریزدی که استعداد و یک نوع آگاهی خودآموخته از هنر بازنویسی داشتند شروع به بازنویسی آثار کهن میکنند. انتشارات امیرکبیر با پیشنهادات بعدی و بعدی و بعدی خودش این مجموعه را پدید میآورد. باید بدانیم که نام این مجموعه هوشمندانه است. هنوز بحث ادبیات و نگاه تعلیمی در فرهنگ ما وجود داشته و دارد. بنابر این قصههای خوب معنی مثبتی دارد و بچههای خوب -یعنی حسی که خانواده در خرید کتاب پیدا میکند- جای تامل دارد. خیلی خیلی این عنوان هوشمندانه است . همیشه فکر کرده ام که این نام را مرهون ذهن خلاق آقای جعفری هستیمتمام کسانی که مجموعه را تصویرگری کرده اند همچون آقای ممیز توسط ناشر دعوت به همکاری شدهاند. پس لازم است از مرحوم جعفری هم در این روز یاد کنیم.»
در ادامه فروغالزمان جمالی، از اعضای شورای کتاب کودک
ضمن قدردانی از انجمن برای بزرگداشت آذریزدی گفت: «همه ما میدانیم که
آذریزدی یک نویسنده بازنویس بود، او کسی است که روشی مشابه فردوسی بزرگ را
برگزیده است؛ روش بازنویسی و بازآفرینی. چنین افرادی دوباره آنچه را که
نوشته شده است، مینویسند. فردوسی هم، چنین کاری میکرده، آذریزدی واژه
«امروز» را بارها و بارها در نوشتههایش تکرار کرده یعنی اینکه او
میدانسته در چه زمانهای زندگی میکرده است. آذریزدی در سخنهای گذشته
چیزی را میجوید که امروزی باشد پس میتوانیم بگوییم ویژگی دیگر آذریزدی
نوجویی اوست؛ کسی که به سراغ کتابهای کهن میرود، نوجویی میکند و به همین
جهت میگوید «قصههای تازه از کتابهای کهن».»
علی بوذری مدیرعامل انجمن تصویرگران دیگر سخنران این مراسم بود. او در بخشی ازسخنان خود گفت:
«تابستانها، خانه مادربزرگ میماندم و همیشه بعد از خرید به انتشارات امیرکبیر در خیابان خواجهنصیر میرفتیم. او برایم کتاب «قصههای خوب برای بچههای خوب» را میخرید. الان نشانی از مادربزرگ، خانه و کتابفروشی نیست، از ۹ شعبه انتشارات امیرکبیر تنها چهار شعبه در تهران باقی مانده و تاسفبرانگیز است، اما آن کتابها و تاثیرش، هنوز وجود دارد. همچنین مرتضی ممیز، علیاکبر صادقی، محمد بهرامی و دیگر عزیزان در تصویرسازی این کتابها بسیار تاثیر گذاشتهاند. تصاویری آوانگارد و خلاق که انگار دیروز خلق شدند و تاثیر ماندگارشان که ما هنوز شاهد آن هستیم.»
او در ادامه از همکاری «شورای کتاب کودک» قدردانی کرد و گفت: «جای تاسف دارد که نماینده ای از انتشارات امیرکبیر در این مراسم حضور ندارد.»
دبیر نمایشگاه و این رویداد مقداد ساداتی آخرین سخنران مراسم بود، وی اظهار کرد: ما
برای شکلگیری نمایشگاه آقای آذریزدی ۶ ماه تلاش کردیم و این تلاش شبانه
روزی یک تیم از اعضای انجمن و شورای کتاب کودک بود.
در ابتدا به این فکر کردم که همه ما از آقای آذریزدی خاطراتی داریم و با توجه به
سالگرد صد سالگی ایشان گفتیم چه بهتر که این نمایشگاه در همین تاریخ شکل
بگیرد. این را هم باید عنوان کنم که دوازده خرداد آثار با حضور داوران
بررسی و در دو مرحله داوری نهایی شد، وی در انتها از دست اندرکاران این رویداد نام برد و از همه آنان و داوران مسابقه تشکر کرد.
گفتنی است هیات داوران این جشنواره متشکل از محمدعلی بنی اسدی، عطیه مرکزی، مانلی منوچهری، هدی حدادی، نرگس محمدی و علی بوذری، طی بیانیه ای در بخش اصلی جشنواره، تصویرگری داستانهای مجموعه کتاب «قصههای خوب برای بچههای خوب» تندیس و لوح تقدیر را به نیلوفر عطایی فر،آروین فولادی فر، پدرام کازرونی اعطا کردند.
در همین بخش از آرمین ابوالفتحی ،زهرا امینی و سحر خراسانی تقدیر شد.
در بخش نگاه ویژه با موضوع شخصیت و فعالیتهای ادبی مهدی آذریزدی نجلا مهدوی اشرف تندیس و لوح تقدیر این مسابقه را کسب کرد.
همچنین در این بخش از حنانه ملکپور تقدیر شد.
لازم به ذکر است این نمایشگاه با حمایت پنتر تا ۲۰ تیرماه میزبان علاقه مندان به حوزه ادبیات و تصویرگری در نگارخانههای ممیز و زمستان خانه هنرمندان است.