pt

نمایندگان ایران از شرکت در نمایشگاه بین‌المللی تصویرگری براتیسلاوا باز ماندند

۰۸ مهر ۱۴۰۲
در حالی که جشنواره براتیسلاوا در حال برگزاری است و علی رغم تلاش بخش بین‌الملل، به علت عدم هماهنگی میان مدیران ارشد و میانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بودجه موردنیاز برای اعزام این افراد نامین نشده و برای نخستین بار هر سه نماینده ایران در این رقابت ‌بین‌المللی غایب هستند.

نمایشگاه بین المللی تصویرگری براتیسلاوا (BIB)، قدیمی ترین و معتبرترین رقابت تصویرگری جهان است که از سال 1965 در کشور اسلواکی آغاز شده است. این نمایشگاه با یک نهاد مرتبط در کشورهای مختلف در ارتباط است و نهادهای منتخب وظیفه انتخاب آثار، ارسال آثار، معرفی یک متخصص تصویر به عنوان داور، یک متخصص تصویر به عنوان سخنران و یک تصویرگر جوان را برای شرکت در کارگاه تصویرگری آلبن برونفسکی-یونسکو را بر عهده دارد.

هزینۀ اقامت نمایندگان از سوی BIB تامین می شود و مابقی هزینه‌ها بر عهده نهاد منتخب در هر کشور است. در حالی که در بسیاری از کشورها شعب ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، نمایندگی BIB را بر عهده دارند، از ابتدا این وظیفه بر عهدۀ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است و کانون در تمامی ادوار مدیریتی، این وظیفه را به نحوه احسنت انجام داده است و حتی برای تحکیم روابط میان ایران و جشنوارۀ براتیسلاوا، یکی از مدیرعاملان پیشین کانون، آقای محسن چینی‌فروشان، در افتتاحیه نمایشگاه در سال 2007 شرکت نمود.

نتیجۀ این همکاری در سال‌های گذشته باعث شده تا هنرمندان ایران همواره در میان برندگان این جایزه قرار گیرند؛ فرشید مثقالی (1969 و 1973)، نورالدین زرین‌کلک (1971)، بهمن دادخواه (1973)، محمدرضا دادگر (1987)، کریم نصر (1991)، حافظ میرآفتابی (2003)، علیرضا گلدوزیان (2005)، هدی حدادی و فرشید شفیعی (2007)، راشین خیریه (2011)، نرگس محمدی (2017) سید حسن موسوی (2019) و غزل فتح الهی(2021)، برندگان ایرانی این رویداد از ایران هستند. از سوی دیگر در حالی که بسیاری از کشورها هرگز موفق به حضور در ترکیب هیات داوران این جشنواره نشده‌اند، با دعوت جشنواره از فرشید مثقالی (1975)، سیروس طاهباز (1977)، نورالدین زرین‌کلک (1999)، بهزاد غریب‌پور (2003)، ابوالفضل همتی آهویی (2005)، مهنوش مشیری (2007) و علی بوذری (2017 و 2019) نمایندگانی در هیات داوران داشته است.

برای بیست و نهمین دورۀ این رقابت جهانی، از خانم‌ها سحر ترهنده به عنوان داور، شیدا آرامش‌فرد به عنوان سخنران و زهرا امینی برای شرکت در کارگاه تصویرگری دعوت به عمل آمده بود. برای تسهیل کار و با مشاهدۀ تاخیر در برنامه‌ریزی، انجمن تصویرگران ایران و شورای کتاب کودک مکاتبات مکرری با مدیرعامل کانون، آقای حامد علامتی، انجام دادند و برای رفع مشکلات درخواست جلسۀ حضوری نمودند، با این حال نه تنها جلسه ای ترتیب داده نشد، بلکه نامه‌های این نهادها نیز بی‌پاسخ باقی ماند.

اکنون که این خبر منتشر می‌شود جشنواره براتیسلاوا در حال برگزاری است و علی رغم تلاش بخش بین‌الملل، به علت عدم هماهنگی میان مدیران ارشد و میانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بودجه موردنیاز برای اعزام این افراد نامین نشده و برای نخستین بار هر سه نماینده ایران در این رقابت ‌بین‌المللی غایب هستند. سوال اینجاست که چرا و چگونه نهادی که پیش از این ماوا و مقر تصویرگران و نویسندگان ایرانی بود و وظیفۀ خود را حمایت حداکثری از پدیدآورندگان ایرانی کتاب کودک می‌دانست، اکنون به شرایطی دچار شده که به راحتی نمایندگی ایران در این رقابت جهانی را از دست می‌دهد؟ و چه کسی مسئول این بی‌برنامگی و عدم هماهنگی است که منجر به خسران تصویرگران ایرانی و خالی ماندن جای ایران در این رقابت جهانی شده است؟

مسلم آن است که با صرف چندین برابر بودجه‌ای که می‌توانست برای اعزام این افراد هزینه شود نیز نمی‌توان آبروی بر باد رفتۀ ایران در این برنامۀ جهانی را به دست آورد و بدون شک این رفتار غیرحرفه‌ای استمرار حضور ایران در صحنه‌های جهانی را با تردید جدی مواجه می‌کند.

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه