pt

گزارش پنجمین نشست از سری نشست های انجمن تصویرگران ایران با موضوع سبک در تصویرسازی

۱۰ مهر ۱۴۰۲

نشست پنجم از مجموعه نشست های بررسی کتاب تصویری با موضوع سبک در تصویرگری (رد پا) در تاریخ بیست شهریورماه 1402 در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های انجمن تصویرگران ایران با موضوع سبک در تصویرگری، در محل خانه هنرمندان ایران سالن استاد جلیل شهناز برگزار شد. در ابتدای نشست نجلا مهدوی اشرف مدیر پنل به طور مختصر به مقوله سبک در تصویرگری و متن پرداخت. لحن و ادبیات مورد استفاده و جهان بینی نویسنده به عنوان سبک در متن، و لحن بیان تصویری هنرمند، هویت تصویری که او خاص به خود خلق می‌کند و همین طور انتخاب تکنیک تصویرگری متناسب با متن به عنوان سبک در تصویر نکاتی بودند که ذکر شد.

سپس مانلی منوچهری _تصویرگر، نقاش، مدیر هنری و مدرس دانشگاه_ با صحبت در مورد کتاب‌های خود به صورت طبقه‌بندی شده، به تغییر لحن و تکنیک در آثارش متناسب با لحن روایی نویسنده یا شاعر و همچنین به تناسب گروه سنی مخاطبان پرداخت. مانلی منوچهری پس از نمایش نمونه کتاب‌های تصویرگری شده خود و توضیح در مورد استفاده از خطوط رنگ‌ها و تکنیک‌های متناسب با فضای متن و مخاطبان، گزیده ای از آثار تصویرگری آزاد و نقاشی خود را نمایش داده و تصویرسازی‌های آزاد یا تصویرگری های بر پایه ی متون شاعرانه را شخصی تر و نزدیک تر به خود توصیف کرد.

سخنران بعدی احسان عبداللهی _تصویرگر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر _ با اشاره به معنای سبک به عوامل موثر بر انتخاب سبک توسط تصویرگر پرداخت.
دست خط و قلم شخصی تصویرگر که بر انتخاب تکنیک موثر است، گروه سنی و طیف مخاطبان امکانات و بالعکس محدودیت‌هایی که تصویرگر با آنها مواجه است، تجربه های پیشین، جسارت و نوگرایی فردی تصویرگر، سفارش‌های خاص ناشر یا نویسنده، ضرورت‌های متنی از عواملی بودند که احسان عبداللهی از آنها نام برد و بر اساس پروژه‌های تصویرگری خود عمدتا در خارج کشور، به این عوامل پرداخت.

سخنران سوم حدیث لزر غلامی _شاعر، نویسنده و فعال در عرصه ان اف تی و فناوری‌های نوظهور همچون هنر واقعیت مجازی و هنر واقعیت افزوده _ سخنان خود را با اشاره به تاثیر هوش مصنوعی بر خلق متن و تصویر در زمان حاضر آغاز کرد. لزر غلامی از تغییراتی گفت که ناگزیر پس از ظهور رسانه‌های جدید بر متن و تصویر اثرگذارند و اینکه آیا متن و تصویر پس از تغییر یافتن کامل ابزار و تغییر کامل مناسبات حاکم بر جهان خلق می‌توانند به همان صورت پیشین بمانند؟
وی با نمایش ویدیویی از شکل‌گیری یک کتاب در فضای چند بعدی به تجربه خود در ارائه فضای رسانه جدید به مخاطب کودک و نوجوان و همچنین قرار دادن هنرمندان با سابقه در این فضا و سپس بیان تجربه آنان اشاره کرد؛ محبوبه یزدانی کمال طباطبایی و میترا کاویانی هنرمندانی بودند که لزر غلامی بخش‌هایی از تجربه مواجهه ایشان با فضای جهان آزاد خلق را برای مخاطبان باز روایت کرد.
وی با اشاره به هماهنگی نسل جدید با فضای واقعیت مجازی افزود به نظر می‌رسد به این دنیای جدید باید از نو فکر کرد اگر ما به این دنیای جدید فکر نکنیم فضا به جای ما فکر می‌کند و ساخته می‌شود.

نشست با بخش پرسش و پاسخ به پایان رسید، گفتنی است نشست ‌های تصویر پژوهی هر دوشنبه پایانی ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شوند.

تصاویر: لیلا ابراهیمی

فایل شنیداری این نشست را از این جا بشنوید:
https://imgurl.ir/uploads/v840754_Shahrivar.mp3

photo_2023-10-01_16-57-59 (3).jpg photo_2023-10-01_16-58-05.jpg photo_2023-10-01_16-58-27.jpg photo_2023-10-01_16-58-21.jpg photo_2023-10-01_16-58-33.jpg photo_2023-10-01_16-58-01.jpg photo_2023-10-01_16-58-16.jpg photo_2023-10-01_16-58-15.jpg
آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه