pt

ویژه نامه نکوداشت _ بخش دوم

۰۹ اسفند ۱۳۹۰



سایه ای از تو در من هست

مسعود مجاوری آگاه


سایه ای از تو در من هست

تو چون شاعری که قادر است کبوترهای شوق پرواز را به رهایی درآورد

با تصاویری از معنی و مقصود در آسمان این زمین

به آغاز فکر می کنی

به پرواز کودکی

ادامه مطلب

 ----------------                      

همگامی شگفت انگیز با خلاقیت

محمد علی بنی اسدی


در تب و تاب سال های دانشجویی ام در دهه 50، در آن سال هایی که چاپ کتب و اطلاعات منتشره به فراوانی امروز نبود، بسیاری از سوال های من و همکلاسی هایم بی جواب می ماند. یکی از مهمترین آنها چگونگی استفاده از خط، خصوصا خط کناره (دسن) بود که بحث های زیادی بین بچه ها رواج داشت. مدت ها بر سر چگونگی رسم خط های « بن سان» (هنر روسی الاصل آمریکایی) با یکدیگر مجادله داشتیم که او با قلمی که نوکش شکسته و یا کج شده و یا.... آثارش را شکل می دهد یا نه تا اینکه من در یکی از عکس هایی که از او یافتم متوجه شدم که نوع وسیله اش، قلم موی باریکی است که با آن خط کناره هایی مضرّس را رسم می کند.

 ادامه مطلب

 ----------------

تصویرگرسادگی و صداقت

غلامعلی مکتبی


منوچهر درفشه در نوجوانی و جوانی با حس لطیف و شرایط روحی و روانی هنرمندانه اش التهاب عجیبی داشت تا با تصویرگری آشنا و سپس تصویرگر شود.

با عشق و علاقه ای که داشت توانست بالاخره به رویا و آرزوی خود برسد و در زمره تصویرگران کتاب های درسی قراربگیرد. آن هم به شکلی چشم گیر!

ادامه مطلب

 ----------------

کودکی و رشّاقی

خسرو آقایاری
سردبیر کتاب ماه کودک و نوجوان

با بهار آمده است. همراه و همراز بهار. در نخستین روزگاران نوروز. با بهارانه های سرسبز،گل در بغل، سرمست و کامکار، سرشار عطر و ترنم. آن روز که نرگس در باغ سر از ناز بالش خاک برمی داشت و ارام چشم باز می کرد، تا خود ببیند گناه بزرگ بویایی را!

ادامه مطلب

 ----------------

پدیده زمان خود

صادق صندوقی


جالب است که اولین بار با نام استاد درفشه در سال های اواخر 50 آشنا شدم اما نه به عنوان یک نقاش و طراح بلکه به عنوان یک منتقد فیلم که نامشان هم ردیف کسانی چون پرویز دوایی، جمشید ارجمند، اکرمی و .... 

ادامه مطلب

 ---------------- 

قدرت طراح

محمد حسن معماری


در طول عمر کتب درسی اساتید بسیاری در زمینه تصویرسازی فعالیت کرده اند که هر یک به نوبه خود توانسته اند در زمان های مختلف تصاویری بدیع و زیبا در اختیار مخاطبان قرار دهند که باعث خاطرات بسیاری در  ذهن آنان است. از آن جمله اند استاد درفشه. از ویژگی های کار ایشان توانایی ساختن تصویر برای کتاب های مختلف درسی و آموزشی است.

ادامه مطلب

 ---------------- 

آنچه که نگفتم

پژمان رحیمی زاده


نوشتن در مورد کسانی که تاثیر عمیقی در زندگی تان گذاشته اند بدون آنکه آشنایی ویژه و نزدیکی با شخص خودشان، روحیات و خلق و خویشان داشته باشی، کار سختی است. با مرور کارهای مثقالی و درفشه متوجه می شوی گویای شرایط زمان خلقشان بوده اند و از آزمون گذر زمان سربلند بیرون آمده و هم چنان تاثیرگذار و قدرتمند می نمایند.

ادامه مطلب

 ---------------- 

جسور و نوآور

وجیه الله فرد مقدم


فرشید مثقالی ازهنرمندان ارزشمند هنرمدرن نقاشی، گرافیک و مجسمه سازی کشورمان است که شهرت جهانی دارد. تازگی آثار او همیشگی است. نوآوری های او برای همه زمان ها باقی می ماند وهیچ وقت کهنگی نمی پذیرد. آثاری پر از رمز و راز بصری که ضربان قلب انسان را تند می کند و جریانی تازه به احساسات آدمی در زندگی تکراری وگاهی فرسوده انسان می بخشد. استاد را تنها در هنرهای نقاشی، گرافیک ومجسمه سازی نمی توان خلاصه کرد وتاثیر آثار مدرن انیمیشن های او را نادیده انگاشت.

ادامه مطلب

----------------

مثقالِ مثقالی

شهروز نظری

مکرر نوشتن درباره مقام افراشته مثقالی در فرهنگ قرن بیستم ایران کار عبثی است، ولی در ادامه همه مجامله هایی که غالباً درباره اش گفته و نوشته اند و به قول مرتضی ممیز، نه تنها تعارف نبود که حقش را به واقع کلمه ادا نکرده اند، در این مجال اندک به سراغ مجسمه هایش می روم، «متن پیکره هایی» که خواندن و دیدن را توامان در بر دارند، جادوی مشترکی که تنها شایسته بت های آرکائیک است.

ادامه مطلب

----------------

مثقالی همیشه خلاق

بهراد امین سلماسی


«هر موقع از خلاقیت باز می مانم، کتاب های فرشید را ورق می زنم» مرتضی ممیز

ادامه مطلب

 ----------------

یادگار مدرسه

مجید ذاکری

هنوز تصویر مالک اشتر در کتاب درسی در یادم است با آن هیبت و خطوطی قوی که به عمد بدون رنگ کار شده بود و یا تصویر آن پیرزن که افسار شتر به دست برخلاف حرکت جمعیت عزادار و سیاه پوش حرکت می کرد. تصویر اشک یتیم، شفا دادن حضرت عیسی و ده ها تصویر دیگر که در ذهن من و همسالان من از آن نقش بسته است. آن روزها وقتی این تصاویر زیبا قوی و تأثیرگذار را می دیدم و لذت می بردم همواره یک نام آشنا در شناسنامه کتاب می درخشید؛ منوچهر درفشه.

 ---------------- 

شفافیت کودکی و استحکام پختگی

پیمان رحیمی زاده


نکته قابل توجه آن است که در هیچ یک از آثار فرشید مثقالی نقص و افتی دیده نمی شود. او در هر زمینه ای که دست به کار می شود، جستجوی حرفه ای تازه ای را آغازکرده و چشم انداز جدیدی را مطرح می سازد. از این بابت است که نام او از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امضای فرشیدمثقالی به مثابه اتفاقی است هنرمندانه و این امر را همه باوردارند. گرافیک و تصویرسازی معاصر ایران به وی مدیون است و سینمای انیمیشن ما نیز بدون فیلم های او کامل نیست. نقاشی ها و مجسمه های مثقالی به مانند دیگر آثارش از ارزش والایی برخوردارند.

 ادامه مطلب

آگـهـی  
Advertisement

اشتراک خبرنامه